• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184634
+
-

نگاه ما به حجاب فرهنگی است نه امنیتی

بحث حجاب و ناآرامی‌های چند ماه اخیر کشور محل پرسش مجری تلویزیون در پایان گفت‌وگوی دیشب بود. سوال و جواب‌های کوتاه پایان این برنامه را می‌خوانید.

در بحث مسکن که قول داده بودید 4میلیون مسکن در 4سال می‌سازید، اخیرا آقای مخبر گفتند دولت قرار نیست مسکن بسازد بلکه حمایت می‌کند که مردم بسازند.
اینها یک صحبتی از ایشان و یک صحبت از آقای بذرپاش بود، ولی تفاوتی ندارد. دولت نقش مباشر و تسهیلگر را دارد. یکجا ما زمین و تسهیلات می‌دهیم و می‌سازیم، جایی تنها زمین و تسهیلات می‌دهیم. یک بخش هم خود مالکان هستند که دولت به آنها تسهیلات می‌دهد. یک بخش هم پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن در شهرستان‌های مختلف بود که مردم را معطل کرده است. یکی از کارهای دولت تمام کردن پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن در دولت‌های قبل بوده است. اینها دارد به صورت هفتگی آماده و واگذار می‌شود. اینکه ما می‌گوییم هر سال یک میلیون مسکن نیاز داریم، در قانون جهش تولید مسکن، دولت مکلف شده است که یک میلیون مسکن ایجاد کند و دولت هم وعده داده که این کار را انجام دهد. اگر این کار نشود ما شاهد تداوم مشکلات فعلی خواهیم بود. ما با کمک مردم، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها در شهرها و روستاها ساخت یک میلیون مسکن را چه به‌عنوان مباشر چه به‌عنوان تسهیلگر دنبال می‌کنیم. در شهرهای زیر 20هزار نفر، امکان واگذاری زمین وجود دارد ولی در شهرهای پرجمعیت باید مجتمع‌سازی شود. مثلا در بافت‌های فرسوده همکاران ما اقدام کرده‌اند. خدا آقای رستم قاسمی را رحمت کند، ایشان تلاش کرد و الان هم آقای بذرپاش این موضوع را دارد دنبال می‌کند. ما فکر می‌کنیم با امکانات دولت در تسهیلات و زمین یک میلیون مسکن ساخته شود.
مردم در بحث اینترنت گله‌مند هستند که چرا سرعت پایین است و چرا دسترسی به پلتفرم‌ها که رزق‌شان از آنجا بود محدود شده است؟
وعده ما عوض نشده است. مردم ما اهل دانش و علم و کسب‌وکار هستند و در بستر اینترنت زیست می‌کنند. این محیط هم باید محیط آرامش‌بخشی باشد و هم دسترسی‌ها باید برقرار باشد. من همیشه به وزیر ارتباطات گفته‌ام که نباید اختلال در اینترنت باشد و اختلال در این امر حتما موجب گله ما نیز هست. کاری که در ارتباط با فیبر نوری انجام شده قابل تقدیر است. کار شبکه ملی اطلاعات قابل تقدیر است. وزارت ارتباطات شبانه‌روزی کار می‌کند که ارتباطات برقرار باشد. اما برای سکوهای خارجی محدودیت ایجاد شده است؛ قبل از اغتشاشات که محدودیت نبود پس چرا ایجاد شد؟ کجای دنیا اجازه می‌دهند بستر یک پلتفرم خارجی ناامنی ایجاد کند؟ الان تنها وزارتخانه مخاطب نیست بلکه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این مسئله بررسی شده است که اگر این سکوها بخواهند بستر ناامنی باشند نمی‌شود باز باشند. اروپایی‌ها همانی که برای خودشان می‌پسندند برای ما هم بپسندند. آنها دفتر خدمات‌رسانی خودشان را در کشور ما فعال کنند. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد هر پلتفرم خارجی که بخواهد در ایران فعالیت کند باید پاسخگو به دولت ایران باشد. تلاش وزارت ارتباطات این است که سکوهای داخلی را فعال کند که آنها با تقویت زیرساخت‌ها فعال شود و این کار را کرده‌اند. پس وعده ما به قوت خودش باقی است. معتقدم نباید در اینترنت اختلال ایجاد شود. من صریحا اعلام می‌کنم موافق نیستم کوچک‌ترین اختلالی در اینترنت ایجاد شود. منتهی هر سکویی که خواست در داخل فعال باشد نباید ناامنی ایجاد کند.
به اغتشاشات اشاره کردید. در آخرین گفت‌وگو درباره تمهید اعتراضات گفتید. چه کردید؟
در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به همه مراکز علمی اعلام شد اتاق‌ها و کانون‌های گفت‌وگوی علمی داشته باشند. بنده هم این آمادگی را دارم. من با دانشجویان و دانش‌آموزان سمپاتی در همین اردوگاه شهید باهنر صحبت کردم. من در اجتماعات تشکل‌ها و بازاریان و جوانان صحبت کردم. به شوراهای اداری استان‌ها هم گفتم گفت‌وگو کنند. آنچه مربوط به کشور است به وزارت کشور ابلاغ شده است تا کانون‌های گفت‌وگو را فعال کنند.
آنچه منجر به اغتشاشات شد، حجاب بود. به‌نظر می‌رسد در شیوه اجرا همچنان به اجماعی نرسیده‌اید.
حجاب یک ضرورت دین است و از طرف دیگر قانون هم هست. زنان عزیز ما و دختران ما پایبند به حجاب هستند. کسانی هم هستند که ضعف حجاب دارند. راهکار این قضیه هم فرهنگی و اجتماعی است، نه سیاسی و امنیتی. دستگاه‌های فرهنگی در این رابطه مسئولیت دارند. رهبری گفتند همان کسانی که ضعف حجاب دارند به دهن بدخواهان انقلاب اسلامی زدند. آنچه می‌خواهم بگویم این است که همه مشارکت کنند. قانون‌مداری مسئله مهمی است که می‌تواند برای کشور امنیت به ارمغان بیاورد.
 دولت معتقد است حجاب و عفاف ابعاد امنیتی دارد یا فرهنگی؟
نگاه فرهنگی و اجتماعی به مسئله باید باشد. باید دستگاه‌های تبلیغاتی، اجتماعی و رسانه‌ ملی فعال‌تر شوند.
قرارگاه وزارت کشور چه می‌شود؟
آن قرارگاه به‌علت مصوبه 1384 ایجاد شده است. بخش اجتماعی قرارگاهی را در وزارت ارشاد می‌طلبید که در آن بخشنامه گفته‌ایم قرارگاه اجتماعی باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود.
در حوزه بهداشت و درمان برخی گله‌مند هزینه‌ها هستند؟
ما پزشک خانواده و نظام ارجاع را فعال می‌کنیم تا هزینه بستری شدن بیماران از دوش خانواده‌ها برداشته شود. ما باید بیمه‌های تکمیلی را فراگیر کنیم. طبیعتا در هر منطقه‌ای از کشور وقتی کسی سروکارش به بیمارستان می‌افتد نباید نگران هزینه‌هایش باشد. این کار آغاز شده است. کار بخش سلامت آغاز شده است و ظرف چند ماه آینده (تا‌خردادماه1402) طبق گفته وزیر بهداشت، پزشک خانواده و نظام ارجاع فعال می‌شود تا بستری کردن افراد رایگان شود. این قابل اجراست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید