• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184382
+
-

پروژه آخر براندازان با رمز «عادی‌سازی» دستاوردی نداشت

شکست کاسبان التهاب

7نشانه‌ای که از شکست طرح‌ریزی‌ها برای غیرعادی نشان دادن وضعیت کشور حکایت دارند

گزارش
شکست کاسبان التهاب

ابراهیم فاتحی-روزنامه‌نگار

با وجود تلاش‌های مستمر جریان‌ها و رسانه‌های معاند در هفته‌های اخیر به‌منظور تنفس مصنوعی دادن به ناآرامی‌ها و غیرعادی جلوه دادن وضعیت کشور، اما بررسی‌ها از بطن جامعه، از عادی بودن وضعیت و شرایط در سراسر کشور حکایت دارد و با اقدام‌های انجام شده با هدف تحقق مطالبات مردم، اکنون دست‌آشوب‌طلبان برای دمیدن در آتش اغتشاشات خالی‌تر از قبل شده‌است.به‌گزارش همشهری، با توجه به چنین وضعیتی هم بود که جریان‌های معاند در روزهای اخیر تلاش کردند با استفاده ابزاری از خبرهایی مانند «زلزله» یا «حمله محدود و ناموفق به یک مجتمع وزارت دفاع در اصفهان»، تصویری بی‌ثبات و ناامن از کشور ترسیم کنند؛ رویکردی که بررسی شرایط حاکم بر جامعه، غیرواقعی بودن تصویرسازی‌های انجام‌شده را به اثبات می‌رساند.رصد وضعیت سراسر کشور در بیش ‌از یک‌ماه اخیر نشان می‌دهد با وجود تلاش جریان‌های معاند برای بحران‌سازی و درگیر کردن ایران در چالش‌های امنیتی، همراهی نکردن مردم با ویرانی‌طلبان، سبب شده پس‌از حدود 3ماه ناآرامی و آشوبگری، اکنون روال عادی زندگی در تهران و شهرهای مختلف کشور جریان داشته باشد و راهبردهای دشمنان برای ایجاد رکود و بی‌ثباتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با شکست مواجه شود.بالا گرفتن اختلاف‌های داخلی در اردوگاه جریان‌های معاند، که در روزهای اخیر با شکست پروژه «وکالت می‌دهم» بیش‌ از هر زمان دیگری عیان شد، نشان می‌دهد جامعه ایران مطالبات بحق خود را از مسئولان از مسیرهای قانونی پیگیری خواهند کرد و فریب ویرانی‌طلبان را نخواهند خورد. برهمین اساس هم هست که در شرایط کنونی نشانه‌های عادی‌شدن وضعیت در کشور به‌وضوح قابل مشاهده است و هم‌اکنون فعالان حوزه‌های مختلف، ازجمله اقتصادی، فرهنگی و... مشغول پیشبرد فعالیت‌های خود در عرصه‌های متنوع هستند.

رونق کسب‌وکارهای آنلاین
کسب‌وکارهای آنلاین، یکی از حوزه‌هایی بود که با آغاز اغتشاشات در کشور متحمل خسارت‌های فراوانی شد. محدودسازی فضای‌مجازی به‌دلایل امنیتی از یک‌سو و فشار جریان‌های معاند برای به تعطیلی کشاندن کسب‌وکارها، به‌ویژه در عرصه آنلاین از طریق ساماندهی هجمه‌های رسانه‌ای ازسوی دیگر، فعالان این عرصه را با چالش‌های عدیده‌ای برای ادامه فعالیت خود مواجه کرده بود. این مشکلات تا جایی ادامه یافت که برخی فعالان این حوزه مجبور به توقف فعالیت‌های‌شان شدند. آمارهای منتشرشده در آن مقطع نشان می‌دهد کسب‌وکارهای این حوزه به‌دلیل بروز اغتشاشات، دچار زیان‌های سنگینی شدند؛ کاهش درآمد، افزایش هزینه‌ها و اختلال در عملیات جاری کسب‌وکارهای آنلاین از مهم‌ترین خسارت‌های واردآمده به فعالان این عرصه بود؛ به‌طوری‌که فروش برخی کسب‌وکارها در این عرصه را حتی تا 50درصد کاهش داد. اکنون اما فعالان عرصه کسب‌وکارهای آنلاین از بازگشت آرامش به حوزه خبر می‌دهند؛ آرامشی که به‌نظر می‌رسد زمینه‌ساز رونق گرفتن دوباره فعالیت‌ها در این بخش شده‌است. کارشناسان صنفی معتقدند اقدام‌های انجام شده ازسوی نهادهای مربوط، ازجمله ارائه بسته حمایتی ازسوی دولت و همچنین بازگشت آرامش به کشور، سبب رونق گرفتن دوباره کسب‌وکارهای آنلاین شده‌است. بر این اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد کسب‌وکار فروشگاه‌های اینترنتی که در مقطع ناآرامی‌ها و محدودیت‌های اینترنتی با کاهش محسوسی مواجه شده بود، به شرایط عادی بازگشته یا درحال رسیدن به وضعیت عادی پیش‌از آغاز آشوب‌هاست. ازسوی دیگر ناکام ماندن کارزارهای طراحی شده ازسوی جریان‌های معاند باهدف تحریم برخی کسب‌وکارهای آنلاین مهم در کشور، حکایت از همراهی نکردن مردم با نقشه‌های ویرانی‌طلبان در این عرصه و نوید‌دهنده رونق دوباره فعالیت‌ها در این حوزه است.

استقبال از کنسرت‌ها
با فروکش‌کردن موج همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و انجام واکسیناسیون گسترده، فعالیت‌های حوزه موسیقی در کشور به‌ویژه در زمینه برگزاری کنسرت‌ها درحال جان گرفتن بود که بروز اغتشاشات سبب به تعطیلی کشیده شدن فعالیت‌های این حوزه شد و درحالی‌که بسیاری از هنرمندان این عرصه درصدد ازسرگیری فعالیت‌های خود بودند، فشارهای رسانه‌ای ازسوی جریان‌های معاند می‌کوشید تعطیلی‌ها دراین حوزه همچنان تداوم یابد؛ نقشه‌ای که با بازگشت آرامش به سراسر کشور با شکست مواجه شد و استقبال مردمی از برگزاری چنین برنامه‌هایی را می‌توان از نشانه‌های مهم عادی‌شدن شرایط در کشور به‌حساب آورد. استقبال گسترده طرفداران موسیقی از کنسرت زانکو، یکی از خوانندگان رپ کشور، که در روزهای اخیر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، نشان داد تلاش‌های گسترده رسانه‌ها و چهره‌های ضدانقلاب برای تحریم حضور مردم در رویدادهای فرهنگی و هنری با شکست سنگینی مواجه شده‌است. پیش‌از این نیز در نخستین روزهای زمستان تالار وحدت و برج آزادی تهران میزبان برگزاری 3کنسرت بودند که با استقبال مخاطبان مواجه شدند. در سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مشابهی با استقبال قابل‌توجه شهروندان برگزار شد که نشان‌دهنده عادی‌شدن شرایط در این حوزه و بازگشت رونق به فعالیت‌ها در عرصه موسیقی است؛ موضوعی که سبب عصبی شدن و فحاشی رسانه‌های ضدانقلاب به فعالان این حوزه هم شد.

استقبال مخاطبان از فیلم‌ها و تئاترها
سینما و تئاتر از دیگر حوزه‌هایی است که با وجود تلاش‌های مستمر جریان‌ها و رسانه‌های معاند برای به تعطیلی‌کشاندن فعالیت‌ها در این عرصه، این روزها شاهد بازگشت شرایط عادی است و افزایش استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده نشان می‌دهد طراحی‌های ویرانی‌طلبان برای غیرعادی جلوه دادن وضعیت دراین عرصه ناکام مانده‌‌است. آمارهای منتشرشده پیرامون وضعیت فروش گیشه‌ها، نشان‌دهنده استقبال گسترده مردم از فیلم‌های اکران شده‌است. در نخستین هفته بهمن‌ماه جاری فیلم «انفرادی» با بیش‌از 73میلیارد تومان فروش، عنوان «پرفروش‌ترین فیلم ایرانی سال ۱۴۰۱» را از آن خود کرد. فیلم «سگ بند» مهران احمدی نیز با ۴۱میلیارد تومان فروش، تاکنون توانسته در رتبه دومین فیلم پرفروش سال‌جاری قرار گیرد. فروش بالای فیلم انفرادی با بازی رضا عطاران نشان‌دهنده استقبال گسترده مردم از این فیلم است. در نظرسنجی‌های انجام‌شده نیز از این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم ایرانی سال ۱۴۰۱ یاد می‌شود و این فیلم توانسته رکورد جدید پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را رقم بزند. این آمارها از بازگشت رونق به گیشه‌ها و عادی‌شدن وضعیت در این عرصه حکایت دارد. علاوه بر حوزه سینما، در عرصه تئاتر نیز شاهد وضعیت مشابهی هستیم. استقبال گسترده مخاطبان از تئاترهای جشنواره فجر هم نشان داد فعالیت‌ها در این بخش، بدون توجه به فضاسازی‌ها و تهدیدهای جریان ضدانقلاب برای تحریم و به تعطیلی کشاندن نمایش‌ها با شکست سنگینی مواجه شده و فعالان این عرصه درحال انجام فعالیت‌های عادی خود و روی صحنه‌بردن نمایش‌ها، به‌دور از حاشیه‌سازی‌های جاری هستند.

بازگشت اینفلوئنسرها
فعالیت دوباره اینفلوئنسرها از دیگر نمودهای عادی‌شدن شرایط در کشور به‌حساب می‌آید. با آغاز اغتشاشات در کشور، محدودسازی اینترنت به‌دلیل ضرورت‌های امنیتی از یک‌سو و فیلترشدن برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی که به بستری برای دامن‌زدن به آشوب‌ها تبدیل شده بودند، ازسوی دیگر سبب توقف فعالیت بسیاری از صفحه‌های چهره‌های پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی شد. این درحالی بود که تهدید اینفلوئنسرها و تحت‌فشار قراردادن آنها برای توقف فعالیت‌هایشان ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های معاند، از دیگر موضوع‌هایی بود که در توقف فعالیت‌های این حوزه مؤثر بود. برهمین اساس هم بود که برای حدود 3ماه بسیاری از چهره‌ها و صفحه‌های تأثیرگذار، به‌دلایلی ازجمله محدودیت‌های اینترنتی و البته تهدیدها و فشارهای وارد شده برای تحریم و اعتصاب، فعالیت‌ها و صفحه‌های خود را متوقف کرده و پستی منتشر نمی‌کردند. درچنین شرایطی اما با شکست پروژه «تحریم» و «اعتصاب»، در هفته‌های اخیر فعالیت اکثریت قریب به اتفاق اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی ازسر گرفته شده‌است و آنها با انتشار پست‌های متعدد، می‌کوشند بازدیدهای صفحات خود را به شرایط پیش‌از ناآرامی‌ها بازگردانند. شکست برخی سلبریتی‌ها در جریان‌سازی و بحران‌آفرینی ضدایرانی سبب بازگشت شرایط عادی در شبکه‌های اجتماعی و ازسرگیری فعالیت‌های صفحات و چهره‌های پرمخاطب در این بستر شده‌است.

دانشگاه‌ها و مدارس در وضعیت عادی
تحریم حضور در مدارس و دانشگاه‌ها برای برگزاری امتحانات، تشویق دانش‌آموزان و دانشجویان برای راه‌اندازی اعتصاب‌های گسترده و سر باز زدن از شرکت در امتحانات، ازجمله راهبردهای مدنظر معاندان برای به تعطیلی کشاندن عرصه‌های آموزشی کشور بوده‌است. در روزهای اخیر باوجود فضاسازی‌های گسترده ازسوی ضدانقلاب، شاهد برگزاری عادی امتحانات در مدارس و دانشگاه‌ها بوده‌ایم که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های معاندان برای غیرعادی جلوه دادن وضعیت دراین عرصه نیز با شکست سنگینی مواجه شده‌است و دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور درحال اجرای برنامه‌های آموزشی براساس برنامه‌ اعلام شده ازسوی دستگاه‌های مربوط هستند.

برگزاری جشنواره فیلم فجر
راه‌اندازی کارزارهایی باهدف تحریم چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، از دیگر راهبردهای مدنظر جریان‌های ضدانقلاب برای غیرعادی جلوه‌دادن شرایط کشور بود.  مخالفت بسیاری از بازیگران و کارگردانان کشور با تحریم حضور در جشنواره نمود دیگری از شکست خط تحریم «فجر41» به‌حساب می‌آید. با وجود اینکه از هفته‌ها قبل تهدیدها و فضاسازی‌ها برای جلوگیری از حضور سینماگران در جشنواره فیلم فجر امسال آغاز شده بود، اما حضور 24فیلم در بخش سودای سیمرغ فجر۴۱ بار دیگر نشان داد معاندان از همراه کردن مردم با نقشه‌های شوم خود ناکام مانده‌اند.

افزایش کاربران ایرانی در پلتفرم‌های داخلی
مسدودشدن برخی پیام‌رسا‌ن‌های خارجی که در ماه‌های اخیر به بهانه‌ای برای غیرعادی جلوه‌دادن شرایط کشور شده بودبا استقبال قابل توجه کاربران ایرانی از پلتفرم‌های داخلی با شکست مواجه شده‌است. مقام‌های ارشد وزارت ارتباطات در روزهای اخیر اعلام کردند در شرایطی که دسترسی به برخی پلتفرم‌های خارجی مسدود شده‌است، شاهد رشد امیدوارکننده مصرف ترافیک داخلی ازسوی کاربران ایرانی هستیم؛ رشدی که بیش‌از هرچیز ناشی از استقبال کاربران از به‌کارگیری انواع پلتفرم‌های داخلی، اعم از شبکه‌های اجتماعی بومی و تلویزیون‌های اینترنتی مانند «تلوبیون» بوده‌است. گفته می‌شود در زمان پخش بازی‌ ایران و انگلیس در جام‌جهانی فوتبال، میزان مصرف ترافیک اینترنت در داخل کشور به بیش‌از ۱۵۰۰گیگابیت بر ثانیه رسیده‌است و این عدد در بازی ایران و آمریکا از مرز ۶ترابیت بر ثانیه نیز عبور کرده‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید