• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184341
+
-

نسخه مرکز پژوهش‌های مجلس برای کاهش قیمت‌ها

خودروی کارکرده وارد کنید

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی لایحه بودجه سال آینده در بخش صنعت خودرو ضمن تأکید بر ضرورت تسهیل و تسریع در روند واردات خودرو به کشور، واردات خودروهای کارکرده را ابزاری برای تنظیم بازار خودرو دانسته است.
به‌گزارش همشهری، کاهش چشمگیر تیراژ تولید خودرو در سال‌های اخیر به موازات ممنوعیت واردات، بازار خودرو را با چالش عرضه و به‌دنبال آن رشد چشمگیر قیمت مواجه کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود ضمن ارائه آمارهایی از کاهش تولید محصولات گروه‌های خودرویی مختلف، به دلایل آشفتگی در بازار خودرو پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده: کاهش تولید و واردات انواع خودروها و قطعات آنها منتهی به تلاطم در بازار خودور و افزایش قیمت شد. کاهش عرضه خودروهای سواری و تجاری علاوه بر افزایش قیمت، سبب کند شدن روند نوسازی خودروهای فرسوده نیز شده و به تبع آن افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و افزایش تلفات سوانح جاده‌ای را به‌دنبال داشته است. بازوی پژوهشی مجلس، افزا‌یش عرضه خودروهای سواری و تجاری از 2مسیر تولید داخل و واردات را سبب کاهش التهابات بازار و تسریع در روند نوسازی خودروهای فرسوده دانسته است.
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تامین ارز را تنها چالش واردات خودرو دانسته و با توجه به محدودیت منابع ارزی، واردات خودروهای کارکرده را به‌عنوان راهکاری برای افزایش عرضه و کاهش قیمت خودرو با ارزبری پایین‌تر پیشنهاد داده؛ گزینه‌ای که همواره درمعاونت و دفتر صنایع خودرو وزارت صمت رد شده و در آیین‌نامه واردات نیز سخنی از آن به میان نیامده است.
 در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌ها شروطی نیز برای واردات خودروهای کارکرده مطرح و تأکید شده: واردات خودرو کارکرده با درنظر گرفتن ملاحظاتی ازجمله قوانین و مقررات همانند واردات خودروهای نو با تأکید بر تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و تغییر در نظام تعرفه‌ای به‌نحوی که تولید داخل لطمه نبیند می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای تنظیم بازار خودرو به دولت کمک کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید