• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184258
+
-

تاب و توان پایتخت

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر مهم‌ترین احکام حوزه ایمنی در برنامه چهارم شهر تهران را تشریح کرد

گپ
تاب و توان پایتخت

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

تهران در لیست 10شهر حادثه‌خیز دنیا قرار دارد؛ البته اگرچه برخی اقدامات، آمادگی شهر را در برابر بروز تنش‌ها و بحران‌ها افزایش داده اما تهران تا تاب‌آورشدن به معنای واقعی همچنان فاصله زیادی دارد. اگرچه مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران    می‌گوید گام‌های خوبی برای افزایش تاب‌آوری پایتخت در برابر مخاطرات، برداشته شده است و انجام مصوبات شورا می‌تواند به این موضوع خیلی کمک کند. با او در همین ارتباط گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین حوادثی که تهران را تهدید می‌کنند، کدام‌‌ها هستند؟
تجربه نشان داده نخستین حادثه‌ای که پایتخت را تهدید می‌کند، سیل است و پس از آن زلزله و در نهایت هم از توفان می‌توان نام برد.
برای مقابله با این حوادث، چه اقداماتی انجام شده است؟
از طریق احداث کانال‌ها و تونل‌های زیرسطحی، سیلاب‌ها مدیریت می‌شوند. در سیل مردادماه کارایی آنها مشخص شد و شهر تهران درگیر سیل سنگینی نشد. باتوجه‌ به وضعیت تهران، زلزله 6ریشتری تهدید جدی این شهر است؛ ازاین‌رو علاوه بر راه‌اندازی سامانه هشدار سریع، باید اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده کرد. مدیریت شهری در این دوره با تسهیلات یک‌طبقه اضافی و تأیید آن در کمیسیون ماده5 گامی برای نوسازی و کاهش مخاطرات زلزله برداشته است. تغییر شرایط اقلیمی هم تهران را با بحران توفان مواجه کرده و هرچند که بادسنج‌هایی نصب شده، اما مسئولیت اصلی بر‌عهده سازمان هواشناسی است.
اولین اقدام کمیته ایمنی شورا در راستای افزایش تاب‌آوری تهران چیست؟
توجه ویژه به واحد اچ اس‌ای (سلامت، ایمنی، محیط‌زیست) است. درحقیقت با پیگیری‌های انجام‌شده این واحد را زیرمجموعه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران قرار دادیم؛ چراکه شهردار تهران مسئولیت مستقیم این سازمان را برعهده دارد و با نظارت او فعالیت این واحد (اچ‌اس‌ای) اثربخشی بیشتری خواهد داشت. در مناطق 22گانه هم این واحد زیرنظر شهرداران مناطق فعالیت می‌کند. نکته اینجاست که  از ابتدای تشکیل شورای شهر تهران تا‌کنون 68مصوبه در حوزه ایمنی وجود دارد اما 23مصوبه اجرایی و مابقی بنا بر دلایلی ازجمله ضعف‌های قانونی و... اجرایی نشده‌اند. به همین خاطر سعی داریم با رفع خلأهای قانونی مصوبات این حوزه را اجرایی کنیم.
مثلا کدام مصوبه؟
پایش برخط ساختمان‌های خطرساز. طبق این مصوبه ساختمان‌های مهم باید برخط و آنلاین به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی وصل شوند. با پیگیری‌های صورت‌گرفته اتصال چند ساختمان بلندمرتبه انجام شده که به‌عنوان نمونه می‌توان به بنای جدید پلاسکو اشاره کرد. این فرایند در برنامه چهارم  4ساله شهر تهران همچنان ادامه خواهد داشت.
بالاخره تکلیف ساختمان‌های پرخطر مشخص شد؟
آخرین اخطارها به مالکان 62ساختمان ناایمن داده شد. مالکان موظف شدند تا پایان امسال ایمن‌سازی ساختمان‌ها را عملیاتی کنند. امروز باتوجه ‌به الزام مالکان برای دریافت تأییدیه آتش‌نشانی در ساختمان‌های نوساز، دغدغه‌ای در این مورد وجود ندارد؛ بنابراین موضوع پایش ساختمان‌های پرخطر و پیگیری برای رفع خطر از آنها که عمدتا قدیمی هستند، دغدغه اصلی مدیریت شهری است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید