• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184220
+
-

سرانه فرهنگ در ایران و جهان

تقویت اعتبارات بخش فرهنگ با توجه به هجمه‌های گسترده به فرهنگ ایرانی- اسلامی، باید مدنظر قرار گیرد و در این میان در مقایسه با شاخص‌های جهانی و سرانه فرهنگی سایر کشورها به اندک‌بودن بودجه فرهنگی پی خواهیم برد؛  درهمین راستا در  ادامه مروری بر بودجه برخی نهادهای فرهنگی دیگر کشورها مورد توجه بوده است.

تمرکز بر مسئله موعود
تعداد مؤسسات فرهنگی ایران به‌خصوص مؤسسات فعال در بخش مذهبی و همچنین بودجه آنها، در قیاس با بسیاری از دیگر کشور‌های جهان، حتی کشور‌های غیرمسلمانی مانند آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی، بسیار اندک و ناچیز است.
به‌عنوان نمونه غرب بر مسئله موعود تمرکز کرده است و هم‌اکنون (علاوه بر صد‌ها مؤسسات فرهنگی، علمی و پژوهشی دینی که در کشور‌های مختلف جهان در مورد ادیان مختلف به‌ویژه اسلام فعالیت دارند)، بیش از ۱۰۰ دانشگاه اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی در دنیا وجود دارد که از این تعداد، ۴ دانشگاه شیعه‌شناسی آن فقط به اسرائیل تعلق دارد.
همچنین کشور‌هایی مانند روسیه و چین در این زمینه فعال هستند، اما بیشتر این مراکز ازجمله ۲۱ دانشگاه اصلی و مهم شیعه‌شناسی در کشور‌های غربی از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا و حتی استرالیا مستقر هستند.
در این زمینه صهیونیست‌ها در راستای اهداف پلید خود تا جایی پیش رفته‌اند که حتی اقدام به راه‌اندازی رشته مرجعیت‌شناسی کرده اند.

مساجد پرهزینه
علاوه برآن، وزارت اوقاف مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه بودجه بزرگی برای بازسازی و مرمت و صیانت و مفروش‌کردن مساجد اختصاص داده است. براساس این بیانیه، اجرای کامل ساخت و نوسازی و مدرنیته‌کردن 247باب مسجد در طول یک سال با هزینه 268میلیون پوند انجام گرفته است. همچنین کار صیانت و مرمت 198باب مسجد در طول یک سال با هزینه‌ای نزدیک به 63میلیون پوند اجرا شده است. وزارت اوقاف در بیانیه خود اعلام کرد: کار ساخت و نوسازی 303باب مسجد با هزینه 479میلیون پوند درحال اجراست و بخش‌هایی از آن با هزینه 191میلیون پوند انجام گرفته است. همچنین صیانت از 240باب مسجد با هزینه 65میلیون پوند انجام می‌گیرد که بخش‌هایی از این طرح نزدیک به 21میلیون پوند اجرا شده است. در این بیانیه آمده است که کار تصمیم‌گیری برای سپردن 250باب مسجد به پیمانکاران و شرکت‌هایی با هزینه نزدیک به 394پوند تمام‌شده است. براساس این بیانیه، همه مساجدی که کار ساخت، نوسازی یا مرمت و بازسازی آن به پایان رسیده است، 445باب مسجد با هزینه‌ای نزدیک به 331میلیون پوند بوده است. علاوه براین کار ساخت و نوسازی و بازسازی 543باب مسجد هم انجام شدنی است که بخش‌هایی از این کار به ارزش 212میلیون پوند اجرا شده است.

بی بی‌سی کجا، صداوسیما کجا؟!
نکته جالب دیگر اینکه هر ساله همزمان با بررسی بودجه در مجلس، سهم نهادهای فرهنگی و انقلابی از منابع دولت، مورد توجه رسانه‌های مخالف قرار می‌گیرد. این رسانه‌ها که برای خاموشی چراغ فرهنگ تاکنون از هیچ اقدامی فروگذار نکرده‌اند در تلاشند تا با سیاه‌نمایی اینگونه القا کنند که چرا نشسته‌اید، بیایید و ببینید که بیت‌المال را بردند و خوردند، اما نگاهی به بودجه کمتر از 4درصدی نهادهای فرهنگی، خود پاسخی جامع به دشمنان ایران و بهانه‌های آنهاست و نشان می‌دهد اگر هم قرار است نگرانی وجود داشته باشد باید از بابت محرومیت و مهجوریت فرهنگ باشد. در همین راستا، توجه به بودجه بی‌بی‌سی، خالی از لطف نیست. مقامات انگلیس همواره بر بی‌طرفی و استقلال بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی به‌عنوان رسانه دولت این کشور اصرار دارند، درحالی‌که معاون وزیر امور خارجه انگلیس از اختصاص سالانه ۹۴.۴ میلیون پوند بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی - که بخش فارسی هم ذیل آن فعالیت می‌کند - خبر می‌دهد. دیوید راتلی، معاون وزیر امور خارجه انگلیس این مطلب را در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان حمایت مالی وزارت امور خارجه انگلیس از سرویس جهانی بی‌بی‌سی مطرح کرد و افزود که وزارت امور خارجه از سال ۲۰۱۶ به این سو، بیش از ۴۶۸ میلیون پوند بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی اختصاص داده تا خدمات این شبکه به زبان‌های مختلف به‌ویژه عربی و روسی تقویت شود.

ایران جزو کشورهای متوسط
گرچه تاکنون رقم تخصیص اعتبارات فرهنگی در ایران با دیگر کشورها مقایسه دقیقی نشده است اما حمید کمار، پژوهشگر حوزه اقتصاد فرهنگ در یادداشتی که خبرگزاری ایرنا آن را بازنشر داده است، نوشت: « با توجه به دو وجهی‌بودن موضوع بودجه فرهنگی، هر دو جنبه «فرهنگی» و «اقتصادی» در انتخاب کشورهای مورد مقایسه درنظر گرفته شده و کشورهای آلمان، آمریکا، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین و کره‌جنوبی به‌عنوان کشورهای مورد مقایسه انتخاب شدند. علاوه بر این موارد، رژیم صهیونیستی نیز با توجه به تأثیر جدی عقاید افراطی و خاص مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت تمامی داده‌های مورد نیاز از اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و بانک جهانی استخراج شده است. از آنجا که مقایسه رقم بودجه فرهنگی دولت‌ها بدون درنظرگرفتن شاخص قدرت خرید، منجر به قضاوت نادرستی از ارقام می‌شود، تمامی ارقام بودجه فرهنگی برای هر یک از دولت‌ها با شاخص برابری قدرت خرید (PPP) تعدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری قدرت خرید معادل ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. همین شاخص برای رژیم صهیونیستی ۵.۹، روسیه ۷.۳، ترکیه ۱۵.۴، ژاپن ۲۲.۷، کره‌جنوبی ۲۲.۸، آلمان ۴۸.۵، آمریکا ۵۹ و چین ۸۴.۱ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه طبق این شاخص، ایران در مقایسه با این کشورها، کمترین میزان هزینه‌کرد در موضوعات فرهنگی را دارد.
 با این حال با درنظر گرفتن بزرگی اقتصاد هر یک از کشورها و نسبی‌کردن ارقام بودجه فرهنگی در تناسب با رقم کل بودجه، مشخص می‌شود ایران جزو کشورهای متوسط در میزان تخصیص بودجه فرهنگی به شمار می‌رود، به‌طوری که سهم امور فرهنگی از کل بودجه نزدیک به میانگین کشورهای منتخب است. مقایسه این ارقام با دیگر کشورهای منتخب، تصویر دقیق‌تری از کمیت بودجه فرهنگی کشور ارائه می‌دهد. البته قضاوت درباره رقم بودجه فرهنگی نیازمند دخیل‌کردن عوامل دیگر ازجمله کارآمدی نهادهای گیرنده بودجه و سنجش اولویت‌های دیگر کشورهاست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید