• دو شنبه 18 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 1 محرم 1446
  • 2024 Jul 08
شنبه 8 بهمن 1401
کد مطلب : 184112
+
-

نفرت‌پراکنی در پوشش دروغین آزادی‌بیان

اسلام‌ستیزی و اهانت به مقدسات اسلامی سابقه‌ای دیرینه در کشورهای غربی دارد

گزارش
نفرت‌پراکنی در پوشش دروغین آزادی‌بیان

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

در روزهای اخیر اقدام بی‌شرمانه یک سیاستمدار راست‌افراطی در سوئد در اهانت به ساحت‌ مقدس قرآن‌کریم، واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ای را در جهان اسلام به‌همراه داشت و بار دیگر خروش مسلمانان و دولت‌های اسلامی در سراسر جهان را به‌همراه داشت.به‌گزارش همشهری، چندی پیش راسموس پالودان، که به‌عنوان یک اسلام‌ستیز سوئدی شناخته می‌شود، ازسوی دولت استکهلم اجازه پیدا کرد درمقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد، به کتاب مقدس مسلمانان اهانت کند و آن را به آتش بکشد. این اقدام بی‌شرمانه در شرایطی قلب جهان را جریحه‌دار کرد که سوئد جزو کشورهایی محسوب می‌شود که مکررا هتک‌حرمت به قرآن‌کریم را تکرار کرده و به‌نظر می‌رسد مقام‌های این کشور ابایی از توهین به مقدسات مسلمانان ندارد.این اقدام اهانت‌آمیز به سرعت بازتاب گسترده‌ای در جهان اسلام داشت و دولت‌های اسلامی، ازجمله جمهوری‌اسلامی، به این اقدام سخیف سیاستمدار سوئدی اعتراض کردند و مسلمانان سراسر جهان هم با برپایی تجمع‌های اعتراضی، خشم و انزجار خود را به این اقدام اهانت‌آمیز نشان دادند.

واکنش‌ها در ایران
اقدام ضداسلامی سیاستمدار سوئدی با واکنش‌های گسترده‌ای در ایران مواجه شد و حساب کاربری رهبر معظم‌انقلاب در توییتر به این موضوع واکنش نشان داد.سید ابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهور نیز روز پنجشنبه طی سخنانی در اجلاس سراسری نماز به موضوع قرآن‌سوزی در سوئد واکنش نشان داد و اظهار کرد که اهانت به قرآن و ادیان الهی، حرکتی کریه، مطرود و ضد‌آزادی بیان است؛ «کسانی که به قرآن‌کریم و بهترین مخلوق خدا، یعنی پیامبر(ص) اهانت می‌کنند، بدانند که به همه ادیان ابراهیمی و بشریت توهین کرده‌اند. اروپایی‌ها که خود را مدعی حقوق بشر می‌دانند، باید در جایگاه متهم پاسخگوی افکار عمومی و مسلمانان باشند.»ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت: «متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط‌گرا و تندرو را در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و با وجود شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.»ازسوی دیگر دیروز قشرهای مختلف مردم در چند شهر کشور پس‌از اقامه نمازجمعه، با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، هتک‌حرمت به قرآن‌کریم را محکوم کردند. تجمع‌کنندگان همچنین خواستار مقابله جامعه جهانی با اهانت به مقدسات و ارزش‌های دینی مسلمانان شدند. اینها درحالی است که جوامع مختلف مربوط به سایر ادیان الهی در ایران نیز با صدور بیانیه‌هایی، اهانت به کتاب مقدس مسلمانان در ایران را محکوم کردند.

محکومیت جهانی
ترکیه نخستین کشوری بود که به اقدام اسلام‌ستیزانه‌ دولت سوئد واکنش نشان داد و وزارت امورخارجه این کشور در بیانیه‌ای «حمله گستاخانه» به کتاب مقدس مسلمانان را، «با وجود هشدارهای قبلی»، به شدیدترین وجه ممکن محکوم کرد. همچنین دولت ترکیه دیدار با وزیر دفاع سوئد را لغو و سفیر استکهلم را نیز احضار کرد. ازسوی دیگر جمعی از مردم استانبول در اعتراض به اقدام موهن سیاستمدار سوئدی، مقابل کنسولگری این کشور در استانبول تجمع کردند و پرچم سوئد را به آتش کشیدند. در برخی شهرهای ترکیه نیز تجمع‌های اعتراضی دیگری برگزار شد.
وزارت امور خارجه مصر ضمن محکومیت قرآن‌سوزی در استکهلم، درباره گسترش اقدام‌هایی که زمینه‌ساز بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها می‌شود، هشدار داد.
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم و سوزاندن آن در مقابل سفارتخانه ترکیه در ‌استکهلم، پایتخت سوئد را به‌شدت محکوم کرد.
الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای، مسئولیت کامل تکرار هتک‌حرمت به مقدسات اسلامی را متوجه مقام‌های سوئدی دانست.
عربستان‌سعودی بر مبارزه با نفرت‌پراکنی و افراط‌گرایی تأکید کرد.
مجمع جهانی علمای مسلمان از دولت‌های اسلامی خواست با احضار سفرای سوئد و درخواست عذرخواهی این کشور، در این زمینه موضع قاطعی اتخاذ کنند.
گروه انصارالله با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را نشانه ورشکستگی اخلاقی و سیاسی حکومت‌های غربی دانست.
جوامع مسیحی و مسلمان در زیمبابوه نیز توهین به مقدسات اسلامی را محکوم کردند.
دولت‌های ایران، پاکستان، عراق، مراکش، کویت، امارات متحده‌عربی، قطر، اردن، اندونزی، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج‌فارس نیز در بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کردند.

کارنامه سیاه غرب در توهین به مقدسات اسلامی
در شرایطی که در روزهای اخیر انتشار خبر اهانت به قرآن‌کریم ازسوی یک سیاستمدار راست افراطی سوئدی مسلمانان سراسر جهان را خشمگین و اندوهگین کرده، اما انجام اینگونه اقدام‌های اسلام‌ستیزانه، رویکرد تازه‌ای در جهان غرب نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد بروز اینگونه رفتارهای موهن با پوشش «آزادی بیان» و تحت حمایت برخی دولت‌های غربی، از سابقه‌ای طولانی برخوردار است.
انتشار کتاب ضداسلامی «آیات شیطانی» ازسوی سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی- هندی در سال1367 با انزجار گسترده مسلمانان مواجه شد و صدور حکم ارتداد وی از سوی امام ‌خمینی(ره) را به‌دنبال داشت.
در سال‌2004 تئودور ون‌گوگ، خبرنگار و فیلمساز هلندی که سابقه اهانت به اسلام و مسلمانان را داشت، با انتشار فیلم ضداسلامی و توهین‌آمیز «تسلیم» اعتراض سراسری مسلمانان جهان را برانگیخت.
در سال‌۲۰۰۵ طرحی موهن درباره پیامبراکرم(ص) در روزنامه «یولندز پستن» دانمارک منتشر و با اعتراض گسترده مسلمانان مواجه شد.
در سال 2005 هتک‌حرمت قرآن‌کریم از سوی بازجویان آمریکایی در زندان گوانتانامو واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان‌اسلامی به‌دنبال داشت.
درسال‌2006 یکی از اعضای پارلمان هلند با انتشار فیلم کوتاهی، موارد توهین‌آمیزی علیه اسلام و مسلمانان منتشر کرد.
در سال‌2011 تری جونز، کشیش آمریکایی در سالگرد حادثه تروریستی 11سپتامبر، یک نسخه قرآن را در کلیسای فلوریدا به آتش کشید و تصاویر آن را منتشر کرد؛ اقدامی که نخستین حادثه قرآن‌سوزی در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.
در سال 2015 نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» با انتشار کاریکاتوری به محضر پیامبر اکرم(ص) اهانت کرد.
در سال‌2019 در جریان یک تجمع در نروژ به قرآن‌کریم اهانت شد.
در سال2019 راسموس پالودان، سیاستمدار راست‌گرای سوئدی در دانمارک به قرآن‌کریم اهانت کرد.
در سال‌2020 پالودان این‌بار در شهر مالمو سوئد اهانت به قرآن‌کریم را تکرار کرد.
در سال‌2020 در جریان یک تظاهرات در نروژ، برای چندمین‌بار در سال‌های اخیر در این کشور، به قرآن‌کریم اهانت شد.
در سال‌2022 پالودان، سیاستمدار افراطی سوئدی، برای چندبار در مکان‌های مختلف اقدام به قرآن‌سوزی کرد.
در سال‌2023 بعد از اهانت به قرآن‌کریم در سوئد، در سوم بهمن ماه‌ جاری ادوین واگنسولد، رهبر گروه راست‌گرای پگیدا در هلند به قرآن اهانت کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید