• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184029
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VmQm9
+
-

دبیر جشنواره ‌تئاتر فجر: تحریم‌کنندگانی‌که بازگشتند!

گزارش
دبیر جشنواره ‌تئاتر فجر: تحریم‌کنندگانی‌که بازگشتند!

کورش زارعی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در گفت‌وگو با تسنیم از شرایط برگزاری این دوره از جشنواره گفته است. زارعی به برخی فشارها بر هنرمندان تئاتر برای انصراف از جشنواره اشاره کرده و اینکه در نهایت تئاتر از حرکت نخواهد ایستاد. خلاصه گفته‌های او را در ادامه می‌خوانید:‌

1
‌با تمام مشکلاتی که در ناآرامی‌های اخیر کشور بود، اما هنرمندان دلسوز و انقلابی کشور، صحنه را از هنرمندی‌شان خالی نکردند، کنار ما ایستادند، جنگیدند و جهاد کردند.
 به هر حال در این شرایطی که همه تشویق می‌کردند دوستان تئاتری در جشنواره شرکت نکنند یا جشنواره را تحریم کنند یا آنهایی را که روی صحنه بودند سعی می‌کردند با اهانت، توهین یا با تهدید منصرف‌شان کنند، پایمردی کردند و در میدان ماندند و کارها را به جشنواره رساندند.

2
ما روز اول گفتیم درب این جشنواره ‌روی همه باز است؛ هرکس با هر تفکر و سلیقه‌ای می‌تواند حضور پیدا کند و حتی وقتی که تحریم و تهدید می‌کردند و می‌گفتند: «تحریم کنید!»، گفتیم «درب جشنواره ‌روی شما باز است.» بسیاری از تحریم‌کنندگان آمدند و گفتند می‌خواهیم برگردیم؛ از ما پرسیدند می‌توانیم برگردیم؟ گفتیم: بله و تمرین و تولید نمایش‌هایشان را آغاز کردند و چند نمایش از همان‌ دوستانی که تحریم کرده بودند به جشنواره آمد و به نمایش گذاشته می‌شود.

3
ما از بسیاری دعوت کردیم، اما از ما دستمزدها و بودجه‌های کلان می‌خواستند؛ مثلاً می‌گفتند: «ما یک نمایش بخواهیم تولید کنیم 3 تا 4میلیارد هزینه‌اش است.» من گفتم: «هنوز خودمان هم نمی‌دانیم بودجه‌مان چقدر هست و نمی‌توانیم‌ قول بدهیم 4،3میلیارد به شما بدهیم.»
حالا به این بهانه‌ها، تولید اتفاق نیفتاد و دوستان پیشکسوت و شناخته‌شده ما کار نکردند، اما جوانان و شهرستانی‌های ما عاشق کارشان هستند.

4
من درخواستم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی این است که جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی فجر باید ردیف بودجه مشخص و معین سالانه داشته باشند؛ یعنی وقتی که وزارت ارشاد می‌خواهد بودجه تئاتر را به اداره‌کل هنرهای نمایشی اختصاص بدهد، اعلام کند این بودجه فقط برای اداره‌کل نمایشی و کارهای نمایشی است و این ردیف بودجه برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. بعد از 41سال، ویترین تئاتر ایران نباید ردیف بودجه مصوب داشته باشد؟

5
 درخواستم این است که برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ردیف بودجه مشخص و مصوب داشته باشند که بگویند سالی آن‌قدر پول جشنواره تئاتر فجر است و هیچ ربطی به بودجه اداره‌کل هنرهای نمایشی ندارد. ما برای همین جشنواره، خیلی به‌دنبال اسپانسر بودیم، اما متأسفانه دوستان بیشتر حرف می‌زنند و پای کار نمی‌آیند، شاید به‌خاطر شرایط سیاسی که اخیراً به‌وجود آمده است و شاید هم اسپانسرها به جمع تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند! به‌نظر من این‌گونه جشنواره‌ها باید بودجه دولتی داشته باشند‌.

6
دستگاه‌های فرهنگی ما این اجازه را به خیلی‌ها دادند که بی‌جا دخالت کنند و در کارهایی مشارکت داشته باشند که بعدها معلوم شد نمی‌توان به یک‌سری از افراد اعتماد کرد و باید مراقب بود. این غفلت را سال‌ها همه ما داشتیم؛ مخصوصاً دستگاه فرهنگی. بیشتر غفلت کردیم از اینکه با چه‌کسی کار نکنیم و با چه‌کسی کار بکنیم، چه‌کسی در دستگاه‌های فرهنگی ما باشد و چه‌کسی نباشد، این سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها باعث شد نفوذهای فرهنگی در کشور ایجاد شود.

مدعیان روشنفکر
 همیشه پشت ‌سر ما و جماعت هنرمند حرف بوده است؛ به هر حال این حرف‌ها را کسانی می‌زنند که ادعای روشنفکری دارند، اما آنها روشنفکر نیستند و ادایش را درمی‌آورند و روشنفکرنما هستند؛ وگرنه روشنفکر که دیکتاتور نمی‌شود. اینها دیکتاتور فرهنگی یا دیکتاتور هنری‌اند؛ چرا دیکتاتور؟ چون هرکسی در جشنواره شرکت می‌کند به او فحش می‌دهند، تهدیدش می‌کنند. شما چه هنرمند روشنفکری هستید که نفرین می‌کنید، فحش می‌دهید، تهدید می‌کنید؟پس اگر مملکت به‌دست شما بیفتد، همه را از دم تیغ می‌گذرانید؛ لابد همه را می‌کشید، این چیزی است که خودشان هم اعتراف کردند؛ دوستانی که ادعای روشنفکری دارند.‌

مکث
7 کارگردان زن در تئاتر فجر41

در این دوره از جشنواره تئاتر فجر، از میان گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره 7 کارگردان زن حضور دارند. این کارگردانان در بخش‌های صحنه‌ای، بین‌المللی و میهمان نمایش‌هایشان را روی صحنه می‌برند.
به‌گزارش همشهری، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کورش زارعی با میزبانی از ۱۱۳ اثر در بخش‌های رادیوتئاتر، مسابقه بزرگ صحنه‌ای، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش و مسابقه بخش مرور در تهران در حال برگزاری است. در میان عوامل و بازیگرانی که در جشنواره حضور دارند، 7 کارگردان زن هم دیده می‌شود. هر چند جای خالی کارگردان پیشکسوت زن در این دوره خالی است اما این کارگردانان جوان نمایش‌های خود را در 10روز جشنواره اجرا می‌کنند.
«آخرین نامه» به نویسندگی مهرداد کورش‌نیا و کارگردانی مهسا بایرام‌زاده از شهرستان نقده در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور دارد.نمایش «پیله‌های خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان در نخستین روز از چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر در تئاتر مولوی روی صحنه رفت. «سم‌زدایی» به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان، در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور دارد.«آسمان پابه‌ماه» به نویسندگی و کارگردانی سعیده آجربندیان از تهران نیز در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای با بقیه آثار رقابت می‌کند.
تماشاخانه سنگلج در روز اول جشنواره میزبان نمایش «دانه‌های کال انجیر» به نویسندگی جواد عاجلی و کارگردانی سانیا عاجلی بود. «خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی پریا امینی از شهرکرد در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد.
«یک آسمان»،«دو خورشید» به نویسندگی علی آزادنیا و کارگردانی‌آزاده آزادنیا از مشهد منتخب دوازدهمین جشنواره سراسری صاحبدلان بوده که جمعه ۷بهمن‌ماه، در سالن حافظ روی صحنه می‌رود.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید