• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183693
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZg2E
+
-

پیامد تروریست خواندن «قهرمان مبارزه با تروریسم»

نگاه
پیامد تروریست خواندن «قهرمان مبارزه با تروریسم»

محمود عباس‌زاده مشکینی؛  عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس

اقدام خصمانه اخیر پارلمان اروپا در تصویب قطعنامه‌ای با محوریت قرار‌دادن نام سپاه پاسداران در فهرست ادعایی «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه ‌اروپا، دارای ابعاد سیاسی و حقوقی مختلفی است که باید مورد بحث و بررسی دقیق‌تری قرار گیرد، اما در این میان آنچه بیش ‌از هرچیز جلب توجه می‌کند، اقدامی ‌است که به جرأت می‌توان آن را یکی از شرم‌آورترین تراژدی‌های تاریخی در تحولات قاره‌سبز قلمداد کرد.
پارلمان‌اروپا که در ماه‌های اخیر رویکرد ضدایرانی خود را بر همه عیان کرده و با حمایت از چهره‌ها و گروه‌های ضدایرانی کوشیده آتش آشوب‌ها در ایران را همچنان شعله‌ور نگه‌ دارد، درحالی قطعنامه‌ای را برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه ‌اروپا به تصویب رساند که اعضای این اتحادیه ازجمله مهم‌ترین به‌وجود‌آورندگان و حمایتگران داعش در منطقه بودند؛ گروهی تروریستی که جنایت‌ها و فجایع گسترده‌ای را در عراق و سوریه رقم زد که زبان از بیان آنها شرم می‌کند. این سپاه‌پاسداران بود که در مبارزه با خطرناک‌ترین تروریست‌های دنیا گام‌های درخشانی برداشت و شهدای زیادی نیز تقدیم کرد.
اینکه برخی دولت‌های اروپایی با وجود داشتن کارنامه‌ای ننگین در حمایت از تروریسم در سطح منطقه و جهان، برای تروریستی اعلام‌کردن سپاه‌پاسداران تلاش می‌کنند، از طنزهای تلخ تاریخ است. سپاه‌پاسداران برخاسته از متن ملت ایران است و کارنامه درخشانی در خدمت‌رسانی به ملت و همچنین مبارزه با تروریسم دارد؛ نیرویی که برای حراست از استقلال، آزادی و حقوق ملت ایران همه توان خویش را به‌میدان آورده و در مسیر تحقق فضیلت‌های انسانی، گام‌های قابل‌توجهی برداشته‌است.
اگرچه سپاه‌پاسداران در سال‌های اخیر همواره در فضای تحریم به رشد و بالندگی دست یافته و در عرصه‌های مختلف، ازجمله در عرصه ارتقای توانایی‌های رزمی، موشکی و پهپادی، گام‌های بلندی برداشته، اما اقدام اخیر پارلمان‌اروپا حاوی تناقض‌های شرم‌آوری بود که یک گستاخی تمام‌عیار را رقم زد.
ارائه پاسخ قاطع به گستاخی‌های اخیر اروپا اما اقدامی ضروری و گریزناپذیر بود که دیروز بخشی از آن با اعلام وصول طرح «اقدام متقابل و متناظر با مصوبات پارلمان اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران» ازسوی مجلس یازدهم محقق شد.
انجام اقدام‌های تقابلی و متناظر، از اصلی‌ترین محورهای این طرح است که دولت را مکلف می‌کند درصورت اجرای تصمیم‌های خصمانه ازسوی طرف مقابل، اقدام‌های لازم را برای حفاظت از منافع ملت ایران انجام دهد. نکته اینجاست که با تصویب این طرح می‌توان پاسخ درخوری به گستاخی‌های طرف مقابل داد. طرح مجلس این پیام را برای طرف‌های مقابل به همراه دارد که تحریم و تروریستی‌خواندن بخشی از ارکان حاکمیت ایران، پیامدهای سنگین و پیش‌بینی‌ناپذیری برای آنان دارد. اروپایی‌ها نباید فراموش کنند که سپاه پاسداران نهادی برآمده از متن ملت ایران است که ماموریت‌های مهمی مانند حراست از تمامیت ارضی کشور و تامین امنیت مردم را برعهده دارد و خیز برداشتن برای اقدام علیه چنین نهادی، تبعات سنگینی برایشان خواهد داشت.
اکنون آنها به این درک واضح و شفاف رسیده‌اند که دستگاه دیپلماسی ایران دیگر دربرابر تهدیدها و هتاکی‌های آنان منفعل برخورد نمی‌کند و هر اقدام خصمانه‌ای را با اقدامی «متقابل» و «متناظر» پاسخ خواهد داد. نکته اینجاست که آنها دیگر نباید در قبال اجرای راهبردهای ضدایرانی خود احساس امنیت داشته باشند؛ اگر تحریم کنند، پاسخ تحریمی دریافت خواهند کرد. اگر فهرست تروریستی بدهند، ارتش‌هایشان در منطقه در فهرست تروریستی قرار می‌گیرند و باید در انتظار پیامدهای ناگواری باشند. تروریست خطاب‌کردن «قهرمان مبارزه با تروریسم» در جهان هزینه‌هایی دارد که غربی‌ها‌ باید پذیرای آن باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید