• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183567
+
-

بازگشت فلسطین به صدر سیاست خارجی برزیل

تغییر رویکرد برزیل در قبال مسئله فلسطین با بازگشت لولا داسیلوا به قدرت، می‌تواند به ارتقای جایگاه فلسطین در میان دیگر کشورهای آمریکای لاتین منجر شود

گزارش 2
بازگشت فلسطین به صدر سیاست خارجی برزیل

لولا داسیلوا که در انتخابات به پیروزی رسید و پس از یک دوره 12ساله دوری از قدرت، برای سومین بار ریاست‌جمهوری برزیل را در دست گرفت، طرفدارانش در جشن‌های خیابانی، در کنار پرچم زرد رنگ برزیل، پرچم سه رنگ فلسطین را هم در دست داشتند. برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین، میزبان جمعیت قابل توجهی از لبنانی‌ها و فلسطینی‌هاست و لولای چپ‌گرا نیز در تبلیغات انتخاباتی خود بارها موضوع فلسطین را مورد توجه قرار داده بود. لولا حتی یک روز پس از ورود به کاخ ریاست‌جمهوری، از تغییر اساسی در سیاست خارجی برزیل و حرکت دوباره به سمت آرمان فلسطین خبر داد تا نشان دهد که مسیر دیپلماسی برزیل متفاوت از 4سال گذشته است. لولا در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری نیز گفت که کشورش همچنان متعهد به حمایت از فلسطین در همه مجامع بین‌المللی است.
لولا حتی برای تحقق وعده‌های خود در قبال فلسطین خیلی منتظر نماند و در دومین هفته فعالیتش، ژنرال «گرسون مناندرو گالرسیا دو فریتاس»، سفیر جنجالی برزیل در تل آویو را از کار برکنار کرد. این ژنرال برزیلی از سال ۲۰۲۱ از سوی ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل، به‌عنوان سفیر این کشور در سرزمین‌های اشغالی معرفی شده بود. رسانه عبری زبان یدیعوت آحارنوت پس از برکناری او تأیید کرد که این دیپلمات برزیلی مواضع حمایتی از رژیم صهیونیستی داشته است.
طی 3 هفته‌ای که از آغاز به‌کار دولت لولا می‌گذرد، وزارت خارجه برزیل نیز رویکردی فعال را در قبال تحولات فلسطین دنبال کرده است. در جریان اقدام ایتمار بن‌گویر، وزیر تندرو کابینه نتانیاهو، برای ورود به مسجدالاقصی، وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای این اقدام را با لحنی شدید محکوم کرد. همچنین نماینده برزیل در نشست شورای امنیت نسبت به در خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی به‌دلیل اقدامات تندروهای تل آویو هشدار دادند.
«مارکوس تنوریو»، تحلیلگر برزیلی در گفت‌وگو با وب‌سایت میدل ایست مانیتور، به این مسئله اشاره می‌کند که حمایت بی‌پرده لولا از آرمان فلسطین به این معناست که مسئله فلسطین در صدر سیاست خارجی برزیل قرار گرفته است و فعال شدن برزیل در این پرونده می‌تواند سیاست خارجی دیگر کشورهای آمریکای لاتین را نیز در موضع حمایت‌گرایانه از فلسطین فعال کند. تنوریو همچنین معتقد است که اسرائیل با بازگشت لولا به قدرت چیزهای زیادی از دست داده است، زیرا برزیل دیگر حامی تل آویو نخواهد بود و دیپلمات‌های برزیلی دیگر علیه فلسطینی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی رأی نخواهند داد.
حمایت تمام‌قد لولا از موضوع فلسطین در دوره قبلی ریاست‌جمهوری او نیز دیده شده است. او در حد فاصل سال‌های 2016-2003اقدامات زیادی به نفع فلسطین انجام داد، ازجمله نمایندگی دیپلماتیک فلسطین را ارتقا‌داد و قطعه زمینی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری برزیل را برای سفارت فلسطین اختصاص داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید