• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183374
+
-

چگونه یووه و بارسا زمین خوردند

سوپرلیگ انگلیس عامل نابودی باشگاه‌های بزرگ اروپایی

تبعیض میان لیگ‌های اروپایی در تابستان امسال نزدیک بود بارسلونا را به نابودی و ورطه ورشکستگی بکشاند که با کمک فلورنتینو پرس و معرفی اسپانسر پروژه شکست‌خورده سوپرلیگ اروپا به این باشگاه، بارسلونا به‌طور موقت و با فروش بخش‌هایی از حق تصویر، استودیو و حق پخش سال‌های آینده خود از این بحران نجات پیدا کرد. اما دیگر متحد طراح سوپرلیگ و رئیس باشگاه یوونتوس یعنی آنیلی نتوانست از این مهلکه جان سالم به‌در ببرد. رئیس باشگاه یووه پس از 13سال مجبور به کناره‌گیری از پست خود شد و جایش را به جان‌لوکا فررو ۵۹ ساله داد. در کنار فررو، مائوریتسیو اسکاناوینو نیز کار خود را به‌عنوان مدیرعامل آغاز می‌کند.

  سیاست مدیران جدید
نکته عجیب درباره جابه‌جایی‌های اخیر این است که اسکاناوینو طرفدار تورینو یعنی باشگاه رقیب و دشمن است. گاتزتا گزارش داده که مدیریت جدید یوونتوس متشکل از فررو- اسکاناوینو قصد دارند تا با شیوه‌ای محتاطانه وضعیت مالی باشگاه را بهبود ببخشند. به این ترتیب دیگر هیچ خریدی بالای ۱۰۰‌میلیون یورو و یا خرید بازیکن گران بالای ۲۵‌سال انجام نخواهد شد. ایده فعلی، ساخت تیمی جوان با استفاده از استعدادهای تیم «ب» یوونتوس است. مدیریت جدید یووه دوست دارد تا با آلگری ادامه دهد و امیدوار است شرایط در پایان فصل مهیا باشد. منتها اگر نتایج آخر فصل نا‌امید‌کننده بود، نام زیدان و کونته در صدر لیست اسامی انتخابی یوونتوس قرار خواهند گرفت.

  سوپرلیگ و لیگ برتر
آنیلی همچنان در هیأت مدیره حضور دارد. آخرین صحبت‌های آندره‌آ آنیلی پیش از استعفا درباره تبعیض بین حق پخش‌ها و دفاع از سوپرلیگ اینچنین بود: «به‌عنوان عضو یوفا و رئیس اتحادیه باشگاه‌ها، به تحلیلی شفاف رسیده بودیم. سیستم پایدار نبوده و تنها باشگاه‌ها ضرر می‌کنند. ایده ما (سوپرلیگ اروپا) ایجاد یک اکوسیستم برای لیگ‌های برتر اروپایی بود تا این پایداری افزایش پیدا کند. فوتبال اروپا محتاج اصلاح است. در سال‌های پیش رو لیگ برتر انگلیس همه استعدادها را به‌خود جذب می‌کند و تمام لیگ‌های دیگر را به حاشیه می‌راند.»
حق با آنیلی است. با نگاهی به ریخت‌وپاش‌های باشگاه‌های بزرگ و کوچک انگلیسی در 2‌فصل اخیر می‌توان به این ادعاها صحه گذاشت. اگر همین نقل‌وانتقالات زمستانی را که هنوز به پایان نرسیده، ملاک قرار دهیم، می‌بینیم هزینه جذب بازیکنان جدید در این پنجره نقل‌وانتقالاتی نسبت به سایر لیگ‌ها قابل‌مقایسه نیست؛ لیگ برتر انگلیس در حالی ۳۲۰‌میلیون یورو برای خرید بازیکن جدید در نیم‌فصل هزینه کرده که 4‌لیگ بزرگ دیگر روی‌هم به یک‌ششم این لیگ هم نمی‌رسند؛ لالیگا (۱۹میلیون یورو)، بوندس‌لیگا (۱۶.۹میلیون یورو)، لیگ‌یک فرانسه (۱۰.۶میلیون یورو) و سری‌‌آ (۶.۷میلیون یورو). باشگاه‌های کوچکی مثل فولام، ناتینگهام فارست و استون‌ویلا به‌اندازه یک‌لیگ کامل در این 6ماه اخیر بازیکن خریده‌اند. به‌نظر می‌رسد دلیل کناره‌گیری 6باشگاه بزرگ انگلیسی از پروژه سوپرلیگ هم همین مابه‌التفاوت حق پخش تلویزیونی بوده است؛ چون انگلیسی‌ها خودشان یک سوپرلیگ دارند که هیچ باشگاه کوچک و بزرگ دیگری را یارای رقابت با آن نیست. در این شرایط باشگاه‌های بزرگی مثل بارسلونا، اینتر و یوونتوس به معاوضه بازیکن روی آورده‌اند. از طرفی میلان بازیکنان مازاد دیگر تیم‌ها را جذب می‌کند یا بازیکن قرضی می‌گیرد و حتی رئال‌مادرید هم که پیش‌تر جذب بازیکن آزاد برایش کسر ‌شأن بود، حالا نیم‌نگاهی به جذب بازیکنان بدون قرارداد بازار دارد.

  ردپای رونالدو در ورشکستگی
افشای جزئیات توافق مخفیانه رونالدو با یوونتوس ثابت می‌کند که یکی از دلایل حال و روز فعلی باشگاه تورینی، توافق زیرمیزی با رونالدو بوده است. درست همانطور که مسی تأثیر زیادی روی خطر ورشکستگی باشگاه بارسلونا داشت و گفته می‌شد بخش اعظم بودجه باشگاه به پرداخت دستمزد این ستاره آرژانتینی اختصاص داشته است. جدا از این خرده‌فرمایش‌های مسی مبنی بر کم نکردن از دستمزد خودش و لوییس سوارس در دوران کرونا و همچنین تمدید قرارداد با دوستانش به‌جای خرید ستاره‌های جدید تأثیر زیادی در سرنوشت بارسا داشت. یوونتوس متهم است زمانی که همه باشگاه‌های ایتالیایی به‌خاطر شیوع کرونا و برگزاری بازی‌ها در ورزشگاه‌های خالی با کاهش شدید درآمد مواجه شدند، با وجود موافقت با طرح کاهش حقوق بازیکنان برای کاهش هزینه‌ها مخفیانه حقوق آنها را به‌صورت تمام و کمال پرداخته و به این ترتیب از پرداخت مالیات آنها هم فرار کرده است. یکی از این موارد هم مربوط به توافق بانوی پیر با کریستیانو رونالدو برای پرداخت حقوق 20‌میلیون یورویی او بوده، درحالی‌که باشگاه به‌صورت علنی اعلام کرده بود تمام بازیکنانش ازجمله رونالدو 4‌ماه از حقوق‌شان را به باشگاه بخشیده‌اند، آنها تنها از گرفتن یک‌ماه از حقوق‌شان صرف‌نظر کرده بوده‌اند.

صعود سخت
یووه در جام حذفی مثل ناپولی و میلان غافلگیر نشد و البته به‌سختی از سد مونتسا عبور کرد. کیه‌زا هم بالاخره پس از مصدومیتی طولانی گل زد. یوونتوس در مرحله یک‌چهارم کوپا ایتالیا به مصاف لاتزیوی مائوریتسیو ساری خواهد رفت و اینتر با آتالانتا، رم با کرمونزه و فیورنتینا با تورینو بازی می‌کنند. تازه؛ برنده یوونتوس- لاتزیو و اینتر- آتالانتا در نیمه‌نهایی با هم می‌افتند و مورینیو با آاس‌رم در سمت راحت جدول ایستاده است. در تمامی ورژن‌های کوپا ایتالیا (تک‌حذفی یا رفت و برگشتی) در ۱۲‌فصل اخیر، یوونتوس و لاتزیو تنها تیم‌هایی هستند که موفق شدند به مرحله یک‌چهارم راه پیدا کنند. یوونتوس از سال ۲۰۰۷ (۱۶‌فصل) به‌طور متوالی در این مرحله کوپا حضور داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید