• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183234
+
-

برنامه چهارم مسئله‌محور است

دیدگاه
برنامه چهارم مسئله‌محور است

ناصر امانی؛عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران

برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران خوشبختانه، برنامه‌ای جامع نیست؛ چراکه امروز ثابت شده هم برنامه‌های اول، دوم و سوم شهرداری تهران و هم 6برنامه دولت در خوش‌بینانه‌ترین حالت 30درصد اجرایی شده‌اند؛ چراکه خواسته این بود تا در یک برنامه همه مسائل کشور و شورای شهر و شهرداری حل شود؛ به همین دلیل در این دوره از رویه‌ای که دولت و مجلس برای برنامه هفتم در پیش گرفته، اقتباس کرده و برنامه چهارم به شکل مسئله‌محور تدوین شده است؛ یعنی مسائل و مشکلات کلیدی و اساسی مانند آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی، حمل‌ونقل و ترافیک، بافت فرسوده و ایمنی و پایداری شهر و آسیب‌های اجتماعی که مردم امروز با آن دست‌به‌گریبان هستند را احصا و محور اصلی برنامه چهارم قرار داده‌ایم.
البته در کلانشهری چون تهران، مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد، اما 4مسئله‌ای که روی آنها تمرکز کرده‌ایم، زیربنایی هستند و گرچه طی این 4سال حل نمی‌شوند، اما باید همه امکانات و منابع را روی حل آنها متمرکز کرد. نکته دیگر این است که در برنامه چهارم شهر تهران به وظایف ذاتی شهرداری اشاره نشده؛ زیرا ضرورتی برای این کار وجود ندارد و در عوض به مسائل اصلی پرداخته شده است. در برنامه چهارم باید مشخص شود از کجا قرار است به کجا برسیم؛ بنابراین اقدامات باید قابل ‌اندازه‌گیری باشند و اگر برنامه کیفی صرف باشد، قابل رصد نخواهد بود و به همین دلیل برنامه چهارم و محورهای تعیین شده در آن قابلیت تبدیل‌شدن به کمی را دارند؛ ازاین‌رو قابل رصد خواهند بود.
در کنار این برنامه نیاز به برخی پیوست‌هاست که می‌توان به پیوست جدول مشارکت سایر نهادها اشاره کرد. یکی از اشکالات برنامه‌های گذشته این بود که شهرداری گمان می‌کرد به‌تنهایی می‌تواند مسائل و موضوعات را حل کند، اما به‌دلیل عدم‌مدیریت یکپارچه، محقق نشد؛ بنابراین موفقیت برنامه در گرو مشارکت سایر نهادهای دخیل در موضوعات شهری است. جدول زمانبندی و جدول منابع هم پیوست‌های دیگری هستند که باید تهیه شوند تا از ابتدای سال 1402اجرایی شود.
قطعاً برنامه چهارم در مقایسه با برنامه‌های پیشین ویژگی‌هایی دارد، اما 100درصد محقق نمی‌شود؛ ازاین‌رو در برنامه اعداد کمی تعیین شده که اگر بتوانیم آنها را محقق کنیم حتماً کار بزرگی انجام داده‌ایم؛ به‌طور مثال تا پایان برنامه باید ناوگان اتوبوسرانی تهران به 7هزار و 500دستگاه برسد و 630واگن هم به ناوگان ریلی اضافه شود. شاید با این تعداد نتوانیم مشکلات حوزه حمل‌ونقل را کامل برطرف کنیم، اما پیش‌بینی ما این است که تا پایان برنامه 30درصد آلودگی هوا و ترافیک تهران کاهش یابد و 10درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شوند. تحقق این پیش‌بینی‌ها بیانگر آن خواهد بود که شهرداری در تحقق برنامه چهارم موفق عمل کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید