• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185473
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VmQ3o
+
-

تنظیم بودجه مسئله‌محور

یادداشت
تنظیم بودجه مسئله‌محور

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران

رسانه‌ها به برنامه چهارم توسعه چندان نپرداختند و انتظار می‌رود به بودجه بپردازند. بودجه سال آینده شهرداری براساس 5بند مسئله‌محور برنامه چهارم توسعه خواهد بود. نخستین و دومین مشکل تهران ترافیک و آلودگی هواست که البته تنها به‌دست شهرداری حل نمی‌شود.
بافت فرسوده و ایمنی شهر و مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز تنها به‌دست شهرداری برطرف نمی‌شود و متولیان متعددی دارد. هوشمندسازی و مدیریت شاید بیشتر به شهرداری بازگردد، لذا این 5محور درنظر گرفته شد و تمام نیروی خود را به‌کار می‌گیریم تا این محورها عملیاتی شوند.
ما می‌خواهیم به 7هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس برسیم و باید بیش از این مبلغ اختصاص دهیم. امیدواریم سال آینده حداقل ۲هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم. وزارت کشور نیز قرار است هزار دستگاه تحویل دهد و امیدواریم بتوانیم به عدد خوبی برسیم و در مترو نیز کمبودها را جبران کنیم.
برای بودجه سال آینده به اتفاق نظر رسیده‌ایم که با سناریوی ۶۵هزار میلیارد تومان درآمد، ۱۰هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای این بخش درنظر گرفته شود که انقلابی در بودجه ما خواهد بود. ما با کمبود وسایل نقلیه و آلودگی هوا مواجه هستیم؛ امیدواریم با این رقم بتوانیم حداقل در بخش اتوبوس تحول ایجاد کنیم و اعتقاد من این است که بتوان این وعده‌ها را عملیاتی کرد البته مسئله اصلی سلامتی و آسایش مردم است.
در احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، توجه ویژه‌ای به کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت شده است و برای برخی محلات کمتر برخوردار تهران مثل نفرآباد، گلابدره، گودچاله‌های منطقه۱۶ و دره فرحزاد تکالیف ویژه‌ای برای شهرداری به‌خصوص برای حل مشکلات بافت‌های فرسوده تعیین شده است. همچنین وقتی ما بیشترین احکام برنامه چهارم را در حوزه حمل‌ونقل عمومی تعیین کرده‌ایم، نشان می‌دهد که قصد داریم در حوزه حمل‌ونقل فاصله بین شمال و جنوب تهران را کم کنیم و امکانات برابری را در این حوزه بین اهالی مناطق مختلف پایتخت توزیع کنیم.
کاهش فاصله بین شمال و جنوب پایتخت، مهم‌ترین راهکار برای دست‌یافتن به عدالت شهری است و وقتی ما می‌توانیم از این عدالت صحبت کنیم که دسترسی برابری به امکانات و منابع شهری برای اهالی تمام بخش‌های شهر فراهم کرده باشیم. به همین دلیل نیز در برنامه چهارم شهرداری تهران، علاوه بر مسئله احیای بافت‌های فرسوده و توسعه حمل‌ونقل عمومی، به توزیع امکانات اجتماعی گوناگون نظیر احداث و تجهیز اماکن ورزشی شهرداری، توسعه بوستان‌ها، گسترش مراکز کوثر برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار، گسترش کلینیک‌های شرکت شهر سالم، توسعه مراکز فرهنگی و هنری و دیگر امکانات شهری به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار تهران توجه شده است.
مهم‌ترین گام برای تحقق عدالت شهری و کاهش فاصله بین شمال و جنوب تهران، این است که شهرداری بودجه خود را در طول اجرای برنامه چهارم و سایر برنامه‌های مدیریت شهری، به میزان نیاز هر منطقه از شهر به‌صورت متعادل بین مناطق مختلف توزیع کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید