• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183074
+
-

کاشی فروشی در مسجد جهانی اصفهان

پیمانکار مرمت مسجد جامع عباسی اصفهان در حال فروش کاشی‌های تولید خود در داخل این مسجد تاریخی و ثبت جهانی شده در میدان نقش جهان اصفهان است؛ اقدامی که مغایر با قوانین میراث فرهنگی است و براساس آنچه ایسنا به نقل از فعالان اصناف صنایع‌دستی اصفهان گزارش کرده است، پیمانکار این مجموعه هیچ مجوزی از اصناف مرتبط با صنایع‌دستی اصفهان برای فروش کاشی‌های خود در داخل یک بنای ثبت جهانی‌شده ندارد.
گفته می‌شود اقدام پیمانکار مرمت مسجد جامع عباسی اصفهان با موافقت رئیس پایگاه میراث جهانی اصفهان و معاون پیشین میراث‌فرهنگی این استان در داخل یک اثر ثبت جهانی شده کشور انجام شده است. شهرام امیری، مدیر روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این‌باره به ایسنا گفته است: پیمانکار باید کاشی‌های خود را از این مجموعه جمع کند و فقط یک‌چیز کوچک آنجا داشته باشد و حق فروش ندارد.  این مقام مسئول در اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت: اینکه پیمانکار آنجا در حال فروش کاشی است به این خاطر بود که ما مدتی پول نداشتیم به او بدهیم.
 برای همین موافقت کردیم تا این کار را در مسجد انجام دهد تا به او کمک شود و بتواند کارش را ادامه دهد، ولی به‌صورت عمومی خیر، حق ندارد و من هم 3،2 هفته قبل به او گفتم که اگر جمع نکند، خودم آن را جمع می‌کنم و دیگر نمی‌تواند از این مسجد تاریخی و ثبت جهانی شده به‌عنوان ‌دکان استفاده کند.
مجدالدین تاج، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان  افزود: اقدام ایشان برای برگزاری نمایشگاه کاشی در مسجد امام صحیح نیست، اما متأسفانه موضوع این است که اداره میراث فرهنگی استان در این خصوص با پیمانکار همراهی می‌کند؛ درحالی‌که همچنان درخصوص مرمت گنبد مسجد امام و گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله بحث‌های زیادی وجود دارد که آیا این مرمت‌ها توسط این پیمانکار صحیح انجام ‌شده است یا خیر؟
مهدی وطنی، بازرس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این‌باره گفته است: بین سال ۹۵ تا ۹۶ از طرف اتحادیه صنایع‌دستی استان اطلاع دادند که بدون مجوز در مسجد امام کاشی فروخته می‌شود. سرزده به مسجد رفتم، آن زمان توریست‌ها در محوطه مسجد خیلی زیاد بودند و دیدم آنجا کاشی می‌فروشند.
همان زمان بود که داشتند گنبد را مرمت می‌کردند و پایین هم حالت فروشگاه بود. البته هیچ‌کدام از کاشی‌هایی که می‌فروختند قدیمی نبود و همه آن کاشی‌ها جدید بودند و کارهای خودشان بود، ولی دیدم که آنجا خریدوفروش کاشی انجام می‌شود. من هم به آنها اخطار دادم که اجازه ندارید بفروشید؛ چون برای این کار باید از اتحادیه یا سازمان وقت میراث‌فرهنگی مجوز داشته باشند که نداشتند. یادم هست آن زمان در عالی‌قاپو هم این اتفاق افتاد و بدون مجوز اتحادیه، فروش کاشی انجام می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید