• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18289
+
-

ظریف به شرق دور سفر می‌کند

پایان ضرب‌الاجل ایران برای اروپا

وزیر خارجه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک درباره برجام قرار است سفری به شرق آسیا داشته باشد. گفته می‌شود کره‌جنوبی و ژاپن 2کشوری هستند که در برنامه وزیر خارجه قرار گرفته‌اند تا به‌زودی به آنها سفر کند. این سفرها در شرایطی چیده شده است که ضرب‌الاجل ایران برای اروپا 10خرداد به پایان می‌رسد. قرار بود تا 10خرداد اروپا بسته پیشنهادی اقتصادی خود را به ایران بدهد.

 کره و ژاپن هر دو مشتری نفت ایران هستند و به‌دنبال خروج آمریکا از برجام ایران می‌خواهد درباره تداوم فروش نفت به آنها اطمینان حاصل کند. محمدجواد ظریف 3روز قبل به هند از دیگر خریداران سنتی نفت ایران رفته بود و وزیر خارجه این کشور به صراحت اعلام کرد که کشورش قصد ندارد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را اجرا کند.

وزیر خارجه وعده داده بود که به‌زودی به برخی دیگر از کشورها سفر می‌کند و نامه‌هایی را هم برای برخی همتایان خود ارسال کرده است.

ظریف بعد از خروج آمریکا از برجام سفرهای فشرده به برخی کشورها را در دستور کار قرار داده تا با مقامات این کشورها رایزنی کند. نخستین دور سفرهای برجامی وزیر خارجه به مقصد چین، روسیه و بلژیک بود. ظریف در پکن با وزیر خارجه چین درباره همکاری‌های اقتصادی و نفتی رایزنی کرد. سپس به مسکو رفت تا با سرگئی لاوروف تبادل‌نظر کند و در نهایت بروکسل آخرین مقصد او بود که ظریف در آن با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به گفت‌وگو نشست.

پس از خروج ترامپ از برجام رئیس‌جمهور ایران ضرب‌الاجل چند هفته‌ای برای اروپا تعیین کرد تا منافع ایران از برجام بعد از خروج آمریکا را تضمین کنند. وزیران خارجه کشورهای اروپایی روز دوشنبه در بروکسل دور هم جمع شدند و مهم‌ترین موضوع جلسه‌شان توافق هسته‌ای بود. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: برای ما، مسئله منافع اقتصادی نیست. موضوع منافع امنیتی است. با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا در حال هماهنگ کردن تلاش‌هایشان برای حفاظت از منافع اقتصادی کسب و کارهای اروپایی هستند که به‌طور مشروع در ایران سرمایه‌گذاری و فعالیت کرده‌اند.

موگرینی، این را هم یادآوری کرد: هیچ‌کس نیست که فکر کند این کار آسان است ولی ما مصمم به حفظ و اجرای برجام هستیم. کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا هفته پیش اعلام کرد که اصلاح مقررات موسوم به «انسداد» که ابتدا در سال۱۹۹۶ در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، لیبی و ایران تنظیم شده بود را شروع خواهد کرد. اتحادیه اروپا درنظر دارد زمینه را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط که در بازار آمریکا سهم چندانی ندارند،  در ایران فراهم کند. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که آماده است به بانک‌های سرمایه‌گذاری اروپایی برای کار در ایران کمک کند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک ایران اعلام کردند که انتظار دارند تا روز دهم خرداد 3 کشور اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان بسته پیشنهادی خود برای اطمینان‌بخشی به ایران و تضمین بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام را ارائه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید