• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182874
+
-

حضور پررنگ فارابی‌ در جشنواره

جشنواره فیلم فجر
حضور پررنگ فارابی‌ در جشنواره

بنیاد سینمایی فارابی، حضور پررنگی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر خواهد داشت. به گزارش همشهری، روز گذشته انتشار نقل قولی از وزیر ارشاد، توجه رسانه‌ها در مورد حضور تولیدات فارابی در جشنواره امسال را به ‌خود جلب کرد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی به مناسبت تولد حضرت زهرا(س) در جمع طلاب و روحانیون یزد از تولید ۲۳فیلم توسط فارابی و حضور ۱۱فیلم فارابی در فجر۴۱ گفت.
وزیر ارشاد گفت: «در سال‌های گذشته در بنیاد فارابی سالانه 2تا 3فیلم مشارکتی داشتیم اما امسال با حمایت رئیس‌جمهور ۲۳فیلم تولید می‌کنیم که همه در حوزه ترویج ارزش‌های انقلابی است و ۶ مورد آن مربوط به سردارهای بزرگ دفاع‌مقدس است که در مجموع ۱۱ مورد آن را به جشنواره فجر می‌رسانیم.»  با اینکه هنوز هیچ خبر رسمی درباره فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از سوی دفتر جشنواره منتشر نشده، این اعلام وزیر ارشاد را می‌توان به منزله مشخص‌شدن بخشی از ترکیب آثار پذیرفته‌شده در جشنواره امسال دانست. فارابی در این ۱۱پروژه مشارکت داشته است: هوک(حسین ریگی- علی آشتیانی پور)، سینما متروپل(محمدعلی باشه آهنگر- حامد حسینی)، پالایشگاه(مهرداد خوشبخت- سعید سعدی)، مومن(هادی مقدم دوست- محمدرضا شفیعی)، کت چرمی(حسین میرزا محمدی-کامران حجازی)، روایت ناتمام سیما(علیرضا صمدی- مهتاب کرامتی)، راه شیری(علی جعفرآبادی- مهدی کریمی)، شماره ده(حمید زرگرنژاد- ابراهیم اصغری)، دومین روز پاییز(اردلان عاشوری کلاچاهی- حبیب والی نژاد)، بهشت تبهکاران(مسعود جعفری جوزانی- فتح‌الله جعفری جوزانی) و جنگل پرتقال(آرمان خوانساریان- رسول صدرعاملی). ۱۱فیلمی که احتمالا نیمی از ترکیب فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره را تشکیل خواهند داد.

سیمرغ بهترین فیلم مردمی اهدا می‌شود؟
اکران این روزهای فیلم «ملاقات خصوصی» برای کسانی که اخبار جشنواره فیلم فجر سال گذشته را دنبال می‌کردند، یادآور حاشیه‌هایی است که سبب شد یکی از مهم‌ترین جایزه‌های جشنواره فجر برای نخستین بار از گردونه رقابت و اهدا حذف شود.
به گزارش ایسنا، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جوایز جشنواره فیلم فجر است که با رأی مخاطبان فیلم‌ها از ۲۵ دوره قبل برگزار می‌شود اما فقط در ۲۴ دوره جایزه اهدا شده چرا که سال گذشته سیمرغ مردمی از فهرست جوایز حذف شد. چهلمین جشنواره فیلم فجر که سال ۱۴۰۰ برگزار شد، دومین دوره‌ای بود که رأی‌گیری مردمی توسط سامانه فروش و اکران (سمفا) انجام می‌شد، درحالی‌که پیش‌تر خانه سینما به‌عنوان نهاد صنفی سینما مسئولیت این کار را برعهده داشت.
در چند سال قبل شیوه‌ای در خانه سینما طراحی شده بود تا با توجه به حساسیت این رقابت، با کمترین میزان خطا رأی تماشاگران در سینماهای مردمی جمع‌آوری و شمارش شود اما در 2 دوره اخیر که در دوره مدیریتی مختلف سازمان سینمایی هم بود، ابهاماتی مطرح شد به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۹ شک و شبهه‌ها درباره آرای بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به حدی رسید که تهیه‌کننده فیلم «ابلق» (محمدحسین قاسمی) اعلام کرد اعتبار سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی با شیوه‌ای که سمفا اجرا کرد، خدشه‌دار شده است در شرایطی که مدیران وقت تأکید داشتند این شیوه بیشترین میزان شفافیت را دارد. با این حال با وجود برخی اعتراض‌ها کار این بخش ادامه پیدا کرد و در نهایت همین فیلم «ابلق» سیمرغ مردمی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را گرفت. اما سال گذشته ابهامات و حاشیه‌ها کار را به جایی رساند که یک روز پیش از مراسم اختتامیه، بخش انتخاب بهترین فیلم مردمی به‌طور کامل حذف شد. ماجرا از این قرار بود که در روز پنجم برگزاری جشنواره نتایج آرای مردمی جشنواره‌ که باز هم توسط سمفا انجام می‌شد، در دسترس قرار گرفت و تا چند روز فیلم‌های «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی» و «علف‌زار» در رتبه‌های بالا قرار داشتند. در آن روزها مدیر فناوری اطلاعات جشنواره فجر تأکید داشت که برای شفافیت آرا، اطمینان خاطر کامل وجود دارد اما برخی فیلمسازان از شیوه اجرا و نظارت بر این بخش ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند و در روزهای پایانی انتقادهایی نسبت به تعداد رأی‌ها و خدشه‌دار بودن آنها و قطع سامانه در بعضی سینماها مطرح شد.

انتشار فراخوان تجلی اراده ملی
جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فراخوان بخش تجلی اراده ملی این رویداد را منتشر کرد.در بخشی از متن این فراخوان که روابط‌عمومی جشنواره آن را منتشر کرده چنین آمده است: ارگان‌ها می‌توانند ضمن بررسی آثاری که در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره پذیرفته شده‌اند، به فیلم‌های منتخب از نگاه خود با توجه به اولویت‌های موضوعی سازمان متبوع جوایزی اهدا کنند.هیأت داوران هر سازمان مشتمل بر3 نفر از کارشناسان فرهنگی و هنری است که حضور یک نفر از داوران از میان کارگردانان، بازیگران، تهیه‌کنندگان، مدرسان و منتقدان سینما و یا یکی از مشاغل اصلی فنی در سینما با صلاحیت علمی و هنری و دو نفر از کارشناسان سازمان مذکور خواهد بود.پس از درخواست تقاضا از سوی سازمان‌ها، چگونگی مشارکت از سوی جشنواره بررسی و حداکثر ۱۲ سازمان انتخاب و اعلام خواهد شد.همچنین پس از توافق فرم تکمیل شده به همراه معرفی نماینده تام‌الاختیار، یک نسخه لوح فشرده حاوی آرم سازمان و عکس و رزومه هیأت داوران می‌بایست در اسرع وقت به مدیریت این بخش ارائه شود.سازمان‌های منتخب ضروری است ‌ فرم شرکت و مشخصات نماینده تام‌الاختیار و بارگذاری مشخصات سازمان ذیربط با آرم سازمان و رزومه هیأت داوران در سامانه جشنواره را پر کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید