• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182822
+
-

برنامه‌ای به‌دور از آرمانگرایی صرف

نایب‌رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری برخی از جزئیات برنامه چهارم توسعه شهر تهران را تشریح کرد

گزارش
برنامه‌ای به‌دور از آرمانگرایی صرف

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

برنامه سوم توسعه شهر تهران به پایان رسیده و شهرداری تهران لایحه برنامه چهارم توسعه (برنامه تا پایان سال 1404) را به شورای شهر تهران ارائه داده است. گرچه این لایحه هنوز در صحن پارلمان شهری تصویب نشده، اما از اظهارنظر برخی اعضای شورای شهر تهران می‌توان استنباط کرد که برنامه چهارم مدیریت شهری مبتنی بر تحقق‌پذیری است؛ چراکه بنا به‌گفته‌های میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، 42درصد از برنامه سوم توسعه شهر تهران محقق شده و ازاین‌رو مدیریت شهری، برنامه چهارم را با رویکرد تحقق‌پذیری صددرصدی و تمرکز بر چالش‌های مهمی چون ترافیک، آلودگی هوا و... تدوین کرده است. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری برنامه چهارم را به‌دور از آرمانگرایی صرف دانست و به تشریح برخی از جزئیات این برنامه پرداخته که در ادامه می‌خوانید.


گنجاندن چالش‌ها در احکام برنامه
اعضای پارلمان شهری وقت کافی برای بررسی برنامه چهارم و احکام مندرج در آن را داشتند و تبادل نظرات خوبی هم بین اعضای کمیسیون‌ها صورت گرفت. اهمیت برنامه چهارم این است که چالش‌های شهر تهران که حالا باید با عنوان مطالبات اصلی مردم از آنها یاد کرد مانند ترافیک، آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی و... در احکام برنامه چهارم توسعه شهر تهران پیش‌بینی‌شده است. باتوجه‌به کلیات این برنامه معتقد هستم که می‌تواند سرآغاز یک تحول جدی در مباحث مدیریت شهری (شورا و شهرداری) باشد.

 آرمانگرایی مبتنی بر واقعیت
برنامه توسعه شهر تهران باهدف تحقق‌پذیری نوشته می‌شود و ازاین‌رو در برنامه چهارم از آرمانگرایی صرف پرهیز و به آرمانگرایی مبتنی بر واقعیت توجه شده است؛ چراکه همین موضوع به تحقق‌پذیری برنامه‌ها کمک و مدیریت شهری را در کسب رضایتمندی شهروندان یاری می‌کند. پس شهرداری برای رسیدن به این هدف (رضایتمندی) نیاز دارد تا مشکلات جدی (آلودگی هوا و...) را که شهروندان امروز با آنها دست‌به‌گریبان هستند، رفع کند و ازاین‌رو چالش‌های موجود پایتخت در اولویت برنامه چهارم توسعه شهر تهران قرار گرفته است.

نظارت در راستای تحقق برنامه
عمل به احکام پیش‌بینی‌شده در برنامه چهارم تکلیف شهرداری تهران است، اما معتقدم شورا با نظارت مدون و مستمر به‌صورت فصلی می‌تواند به تحقق بیشتر آن کمک کند. در واقع با این نظارت‌ها گزارشی از عملکرد تحقق برنامه چهارم تهیه و با پایش و ارزیابی آنها می‌توان مشخص کرد که فرایند تحقق برنامه با آنچه در برش‌های یک‌ساله بودجه پیش‌بینی‌شده، چگونه است؟ در این فرایند اگر مشکل و مانعی باشد می‌توان آنها را رفع و مسیر تحقق برنامه‌ها را هموار کرد.

تحقق حداکثری برنامه چهارم
در 3دوره گذشته برنامه‌های توسعه شهر تهران تحقق چندانی نداشتند؛ اما با توجه‌ به موارد پیش‌بینی‌شده در برنامه چهارم و عزم شهرداری در تحقق آنها، پیش‌بینی می‌کنیم در پایان این برنامه یعنی سال1404 با تحقق حداکثر آن مواجه شویم.
 به‌عبارت‌دیگر، تحقق این برنامه نسبت به سایر برنامه‌ها بیشتر خواهد بود و به همین دلیل امیدواریم در پایان دوره شهر تهران به نقطه مطلوب رسیده باشد و شهروندان رضایت داشته باشند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید