• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182672
+
-

نتیجه مثبت آزمایش اکسیر جوانی روی موش‌ها

محققان می‌گویند با برنامه‌نویسی دوباره ژن موش‌ها، توانسته‌اند طول عمر آنها را حدود 7درصد بیشتر کنند و این رقم قابل افزایش است

دانش
نتیجه مثبت آزمایش اکسیر جوانی روی موش‌ها

یک شرکت کوچک بیوتکنولوژی ادعا کرده است با استفاده از فناوری‌ای به نام برنامه‌ریزی مجدد ژن‌ها، باعث جوان شدن موش‌های پیر و افزایش عمر آنها شده است. نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد روزی افراد مسن می‌توانند با تزریق یک فرمول، ساعت بیولوژیکی خود را به عقب برگردانند و به‌معنای واقعی کلمه جوان‌تر شوند.

تمدید حیات
ادعای تمدید حیات در جوندگان که توسط شرکت زیست فناوری Rejuvenate Bio، در یک مقاله آماده برای انتشار در وب سایت BioRxiv دیده شده که البته هنوز مورد داوری قرار نگرفته است. تاکنون صدها میلیون سرمایه‌گذاری روی تکنیک برنامه‌ریزی مجدد، که شامل بازنشانی سلول‌ها به حالت جوان‌تر و اکسیر بالقوه جوانی می‌شود، انجام شده است. دانشمندان قبلا نشان داده بودند که این ماده روی سلول‌‌های منفرد در آزمایشگاه کار می‌کند و اکنون در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا اثر جوان‌سازی‌ در حیوانات زنده نیز مؤثر است یا خیر. اما مقاله Rejuvenate Bio گواهی بر این مدعاست که نشان می‌دهد این روش واقعا می‌تواند عمر حیوانات را افزایش دهد.نوآ دیویدسون، مدیر ارشد علمی شرکت Rejuvenate، گفت که آنها از ژن درمانی برای اضافه کردن 3 ژن برنامه‌ریزی مجدد قدرتمند به بدن موش‌‌هایی استفاده کرده‌اند که از نظر سنی برابر با انسان‌های ۷۷ ساله بودند. این شرکت می‌گوید که پس از درمان، طول عمر باقیمانده آنها دو برابر شد.

خطرات احتمالی
اگرچه افزایش طول عمر بسیار اندک بود، اما به‌گفته این شرکت، این تحقیق نشان‌دهنده تغییر سن در یک حیوان است. دیویدسون گفت: این یک فناوری قدرتمند است و در اینجا اثبات مفهوم است. من می‌‌خواستم نشان دهم که این کار را می‌توانیم برای جمعیت مسن انسان انجام دهیم. دانشمندانی که به این شرکت مرتبط نیستند، این مطالعه را نقطه عطفی هیجان ‌انگیز خواندند، اما هشدار دادند که جوان‌سازی‌ کل بدن با استفاده از ژن‌ درمانی هنوز یک مفهوم ناشناخته با خطرات بزرگ است. ویتوریو سباستیانو، استاد دانشگاه استنفورد، گفت: یکی از مخاطرات این روش این است که فرایند برنامه نویسی قدرتمند می‌تواند باعث سرطان شود. چنین تأثیری اغلب در موش‌ها دیده می‌شود.

جایزه نوبل برای کاشف اکسیر
در آزمایشگاه، برنامه‌ریزی مجدد ژنتیک با قرار دادن سلول‌های منفرد در معرض مجموعه‌‌ای از 3 یا 4 پروتئین که معمولا در جنین‌های مراحل اولیه فعال هستند، کار کرد. پس از چندین روز از این روش، حتی سلول‌های قدیمی نیز به سلول‌های بنیادی جوان تبدیل شدند. کشف دستور برنامه‌ریزی مجدد ژن، باعث شد شینیا یاماناکا، زیست‌شناس ژاپنی در سال2012 جایزه نوبل را از آن خود کند. 4سال بعد، دانشمندان مؤسسه سالک تصمیم گرفتند این روش را روی موش‌های زنده‌ای که از پیری زودرس رنج می‌بردند، مشابه بیماری انسانی به نام پروگریا، امتحان کنند. آنها کل موش‌ها را برای مدت کوتاهی در معرض این عوامل قرار دادند و دریافتند که برخی از آنها بیشتر زنده می‌مانند. گام بعدی این بود که نشان دهند برنامه‌ریزی مجدد می‌تواند عمر موش‌‌های سالم را نیز افزایش دهد. اما درباره تحقیق شرکت Rejuvenate، نکته جدید این است که شبیه به درمان‌های پزشکی واقعی است و افراد می‌توانند به راحتی آن را دریافت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید