• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182658
+
-

پیشرفت 91درصدی آزادراه تهران - شمال

فاز دوم باند رفت آزادراه تهران- شمال تا پایان سال تکمیل و دسترسی بخش مرکزی و شمالی کشور کوتاه‌تر می‌شود

گزارش
پیشرفت 91درصدی آزادراه تهران - شمال

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

پروژه تهران-شمال که علاوه بر پایتخت، استان‌های البرز و مازندران را در برمی‌گیرد، از آن جهت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌سازی کشور به شمار می‌رود که علاوه بر تامین راه ارتباطی ایمن، سریع و ارزان بین بخش شمالی و مرکزی کشور، ارتباط با کشورهای همسایه شمالی را نیز فراهم می‌کند. آزادراه تهران-شمال بخشی از آزادراه سراسری شمال جنوب کشور و قرار است کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج‌فارس باشد؛ مسیری که در ترانزیت منطقه نقش مهمی خواهد داشت.پروژه‌ آزادراه تهران-شمال در 4منطقه یا بخش تعریف شده و بعد از بهر‌ه‌برداری از منطقه اول و چهارم، حالا خبر می‌رسد که تا پایان امسال، منطقه دوم باند رفت نیز تکمیل می‌شود. مسیر آزادراه 121کیلومتری تهران- شمال از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان، از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و در مسیر خود به شهرهای غربی مازندران می‌رسد. سرپرست مجری آزادراه تهران-شمال در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت 91درصدی باند رفت آزادراه خبر می‌دهد.

تونل البرز، طولانی‌ترین تونل کشور
پروژه آزادراه تهران-شمال با هدف کوتاه شدن مسیر تهران تا شمال و امکان دسترسی نزدیک به شهرهای چالوس و نوشهر طراحی شده و قطعه‌های ناتمام آن در دست تکمیل است. محمود مخبرزاده، سرپرست مجری آزادراه تهران-شمال در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت 91درصدی باند رفت خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: بخش دوم آزادراه تا پایان سال تکمیل می‌شود و از بهار سال آینده زیربار ترافیکی می‌رود.از آنجا که بخشی از این آزادراه در استان البرز واقع شده، آخرین وضعیت پروژه را از سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز پیگیر می‌شویم. احمد افضلی به همشهری می‌گوید: از منطقه دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از 6کیلومتر به بهره‌برداری رسیده‌ است.

کاهش زمان سفر و مصرف سوخت
پس از تکمیل منطقه دوم، منطقه سوم از پل زنگوله در ابتدای مازندران آغاز می‌شود و به طول ۴۷کیلومتر ادامه پیدا می‌کند و در سه‌راهی دشت نظیر به منطقه چهارم آزادراه متصل می‌شود. به‌گفته افضلی، عملیات اجرایی منطقه دوم تا پایان سال تمام می‌شود، اما اقدامات ایمنی ازجمله تاسیسات کنترلی، روشنایی تونل‌ها، جت‌فن‌هایی که باید در تونل‌ها نصب شود و سیستم‌های هوشمند، زمان‌بر است.سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز درباره مزایای تکمیل آزادراه تهران-شمال برای استان‌ البرز به کاهش بار ترافیکی اشاره می‌کند و می‌افزاید: احداث این آزادراه مسیر تهران به شمال را به میزان حدود 65کیلومتر نزدیک‌تر و زمان سفر را از 5ساعت به 2ساعت و نیم می‌رساند.افضلی با اشاره به صرفه‌جویی 35درصدی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا نیز ادامه می‌دهد: رشد صنعت گردشگری و توسعه اشتغال‌زایی نیز از دیگر مزایای راه‌اندازی کامل این آزادراه  است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید