• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18263
+
-

خانه‌های روی آب

ساختمان‌های بافت‌ فرسوده که با نشت آب تخریب می‌شوند در صورت وقوع زلزله مشکلات‌ بیشتری خواهند داشت

شهر
خانه‌های روی آب




وجود بافت‌‌ فرسوده یکی از بزرگ‌ترین معضلات امروز شهرهاست و شهر قزوین نیز از آن مستثنا نیست. امروز در این بافت‌ها مشکلات متعددی مانند ریزش ساختمان‌ها به دلیل فرسودگی شبکه آب آشامیدنی به وجود می‌آید. 

به گزارش فارس، مسئولان استانی و شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده را در اولویت ‌کاری خود قرار داده‌اند و در این زمینه تسهیلات مختلفی به شهروندان در این بافت‌ها ارائه می‌دهند تا آنها برای نوسازی ساختمان‌های خود ترغیب شوند. 
در ماه‌های گذشته در بافت‌های فرسوده حوادث ناگواری مانند ریزش و تخریب ساختمان‌ها رخ داده و به خسارت‌های مالی و جانی منجر شده است، جالب اینجاست که برخی از این ساختمان‌ها نوسازی هم شده بودند ولی به دلیل نشت آب ‌ یکباره سقوط کردند. 

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در این ‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: خاک بافت‌های فرسوده سست است به همین دلیل شهروندان ساکن این بافت‌ها در معرض خطرند که مهم‌ترین آن تخریب و ریزش ساختمان‌هاست. 
«حکمت‌الله داودی» گفت: در ماه‌های گذشته ساختمان‌هایی سقوط کردند و صاحبان آنها بی‌خانمان شدند که البته تمهیدات لازم برای اسکان آنها صورت گرفته است. 

این مسئول افزود: بافت‌های فرسوده برای شهروندان قزوینی تهدید به شمار می‌آیند و برای آنها خسارت‌های مالی و جانی در پی دارد که باید برای پیشگیری از این خسارت‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. 
وی گفت: مهم‌ترین علت ریزش ساختمان‌ها، فرسودگی لوله‌های آب است که با وارد شدن ضرباتی شکسته می‌شوند و نشت می‌کنند.


ساختمان‌های فرسوده پایه‌های مناسبی ندارند

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به بافت‌های فرسوده گفت: خاک این بافت‌ها به دلیل سست و شفته بودن با کوچک‌ترین نشتی آب ‌شسته می‌شود و ساختمان‌ها فرو می‌ریزند. 
«مهدی عبدالرزاقی» گفت: در زیر بافت‌های فرسوده، بقایای شهر دیگری قرار دارد و ساختمان‌ها روی آن بنا شده به همین دلیل با نشت آب ریزش می‌کند و خسارت جانی و مالی به شهروندان قزوینی وارد می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اصلاح شبکه‌های آب بافت‌های فرسوده باید تا سال 1400 به اتمام برسد، تأکید کرد: باید مسئولان آب و فاضلاب استان قزوین در این‌ زمینه گام‌های جدی‌تری بردارند تا دیگر شاهد حوادث ناگوار در این بافت‌ها نباشیم. 
رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه در دل بافت‌های فرسوده آثار تاریخی وجود دارد، گفت: این اثرها برای شهر قزوین ارزشمندند به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای کرد تا از تخریب شدن آنها جلوگیری شود. 


لوله‌های قدیمی آب با کمترین فشار شکسته می‌شوند 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین نیز گفت: شبکه آب در بافت‌های فرسوده از بین رفته است و باید برای مرمت و اصلاح آن اقدامات لازم انجام شود. 
«داراب بیرانوندی» گفت: در بافت‌های فرسوده شبکه فاضلاب وجود ندارد و به دلیل کوچه‌های تنگ و باریک و داشتن خاک سست نمی‌توان در این مناطق‌کاری کرد. 
او افزود: لوله‌های آب که در بافت‌های فرسوده به کار برده شده‌اند از جنسی هستند که امروز استفاده کردن از آنها ممنوع شده است. این لوله‌ها مشکلاتی مانند محدودیت نصب انشعاب جدید دارند. بیرانوندی با بیان اینکه لوله‌های قدیمی آب با وارد شدن فشار شکسته می‌شوند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به وجود می‌آورند، ‌گفت: ساختمان‌های موجود در بافت‌های فرسوده ‌ روی خاک سست قرار دارند و با وقوع نشتی آب ریزش می‌کنند. 
وی افزود: ساختمان‌های بافت‌های فرسوده که با نشت آب تخریب می‌شوند با وقوع زلزله مشکلاتشان دو چندان خواهند داشت.  


پروانه بلند‌مرتبه‌سازی 

این مسئول با اشاره به اینکه نباید پروانه‌‌ و مجوز‌ برای ساخت ساختمان‌های بلند‌مرتبه در بافت‌های فرسوده داده شود، گفت: این کار تهدید بزرگی برای شهروندان ساکن در این ساختمان‌هاست. 
وی گفت: در این ساختمان‌ها جمعیت قابل توجهی ساکنند که با بروز زلزله آسیب‌های زیادی خواهند دید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: ساختمان‌های بافت‌های فرسوده فونداسیون مناسب و خاک ایمن ندارند به همین دلیل خانه‌هایی که به‌تازگی نوسازی شده‌اند هم به دلیل نشت آب فرو ریخته‌اند. 
 

سامانه هوشمند لوله‌های آب 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: لوله‌های آب بافت‌های فرسوده‌ قدیمی‌اند و به همین دلیل دچار شکستگی و نشتی آب می‌شوند. باید با برنامه‌ریزی دقیق این لوله‌ها تعویض و همچنین به سامانه هوشمند‌ مجهز شوند تا در هنگام شکستگی اعلام هشدار کنند.
«زهرا یوسفی» با اشاره به اینکه با بحران آب و خشکسالی روبه‌رو هستیم، گفت: با شرایط فوق هدررفت یک قطره آب هم دردآور است و نباید اجازه داد که اسراف شود. 


500 هکتار بافت فرسوده در قزوین 

عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه شهر قزوین 500 هکتار بافت فرسوده و 40 هزار چاه جذبی دارد، بیان کرد: وجود این بافت‌ها و چاه‌ها برای شهروندان قزوینی تهدید به شمار می‌آید. 

«احد چگینی» افزود:  افکن( ریزش)  چاه‌هایی که در سال‌های گذشته در بازار رخ داده می‌تواند مدیران قزوین را تا محاکم قضایی بکشاند زیرا مدیران مسئولیت دارند اقدامات پیشگیرانه را برای رخ ندادن این حوادث در سطح شهر انجام دهند. 
وی گفت: بخش عمده شرکت آب و فاضلاب استان قزوین متعلق به شهرداری است و در آینده نیز این دو نهاد ادغام می‌شوند به همین دلیل مجموعه مدیریت شهری شرکت یاد شده را متعلق به خود
 می‌داند. 

چگینی افزود: باید همکاری بین مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان قزوین و مجموعه مدیریت شهری افزایش یابد تا تدبیری مناسب برای تعویض شبکه آب بافت‌های فرسوده با هدف پیشگیری از حوادث ناگوار اندیشیده شود. 
عضو شورای اسلامی شهر قزوین معضلات بافت‌های فرسوده را جدی عنوان و بیان کرد: باید به این بافت‌ها از نگاه پدافند غیرعامل نگریست. 
عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین گفت: آب در بافت‌های فرسوده به دلیل نشتی اسراف می‌شود.
«سیده منیره قوامی» افزود: با اصلاح ۴۵ کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی می‌توان از هدر‌رفت یک و نیم میلیون‌مترمکعب آب جلوگیری کرد و همین موضوع باید اراده و همت مسئولان را در انجام این کار دوچندان کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید