• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18262
+
-

چرخ کامیون‌های حمل آرد نمی‌چرخد

کامیون‌داران حمل آرد در اعتراض به اضافه نشدن نرخ کرایه در 4 سال گذشته، کار را متوقف کرده‌اند

گزارش
چرخ کامیون‌های حمل آرد نمی‌چرخد



سولماز مجتهدی| البرز- خبرنگار:

با وجود افزایش قیمت‌ها و تورم در هر سال، اضافه نشدن قیمت نان در 4 سال گذشته تاثیر زیادی در شرایط زندگی و وضعیت مالی افرادی که در این چرخه تولیدی مهم کار می‌کنند گذاشته و آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اعتراض به افزایش نان بارها از جانب این صنف مطرح و از سوی دولت رد شده است. اکنون علاوه بر نانوایان که به عدم افزایش نرخ نان اعتراض داشته و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند، رانندگان کامیون حامل آرد که با یک شرکت حمل و نقل آرد و گندم قرارداد دارند نیز در اعتراض به اضافه نشدن نرخ کرایه حمل و نقل آرد به نانوایی‌‌ها در 4 سال گذشته، از اول خرداد کار را متوقف کردند و چند روز متوالی با تجمع مقابل شرکت متصدی حمل آرد در البرز خواستار رسیدگی مسئولان به درخواست آنها شدند.


اظهارات نماینده کامیون‌داران حامل آرد

یکی از رانندگان کامیون در کرج با بیان اینکه با یک شرکت بازرگانی که متصدی حمل و نقل آرد و گندم در استان است، قرارداد دارد می‌گوید: بیش از 4 سال است کرایه حمل و نقل ما تغییری نکرده و این در حالی است که هرسال تورم و در همه کالاها و خدمات افزایش قیمت داریم.«محمد حسینی‌خواه» می‌افزاید: مدت‌هاست با سختی زندگی خود را سرپا نگه داشته‌ایم، اما دیگر قادر به تامین هزینه‌ها و مخارج زندگی نیستیم.

وی می‌گوید: علاوه بر مخارج عادی زندگی، استهلاک و هزینه خودروهای سنگین بالاست و با توجه به اینکه در 4 سال گذشته کرایه و دستمزد ما تغییری نکرده، دیگر نمی‌توانیم با این شرایط به کار ادامه دهیم. این راننده کامیون به عنوان نماینده معترضان این صنف برای افزایش نرخ کرایه می‌گوید: سال گذشته یک بار در این مورد درخواست رسیدگی به وضعیت و مشکل راننده‌های این حوزه را دادیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم و امسال 15 اردیبهشت باز هم درخواست خود را مبنی بر رسیدگی به این موضوع در نامه‌ای تنظیم کردیم و به شرکت بازرگانی مربوطه تحویل دادیم و اعلام کردیم با توجه به عدم توانایی تامین مخارج و هزینه‌های زندگی، چنانچه تا ابتدای خرداد برای افزایش نرخ کرایه حمل و نقل کامیون‌های حامل آرد اقدام نشود، کار را متوقف خواهیم کرد. حسینی‌خواه اضافه می‌کند: در این مدت هیچ پاسخ و نتیجه‌ای از مسئولان این شرکت دریافت نکردیم و از ابتدای خرداد هر روز حدود 50 راننده با کامیون‌های خود مقابل این شرکت تجمع می‌کنیم تا شاید مسئولان ارشد استان به این موضوع رسیدگی کنند.


پای درددل یک نانوا در کرج

یک نانوا در کرج نیز با بیان اینکه شرایط حاکم بر نانوا‌ها متناسب با وضعیت اقتصادی روز جامعه نیست می‌گوید: نمی‌دانم ضعف از اتحادیه نانوایی‌هاست یا دولت، اما سال‌هاست شرایط زندگی برای صنف ما سخت شده و هر روز بدتر می‌شود. «مقصود مرادی» می‌گوید: برای رسیدگی به وضعیت نانوایان بارها به اتحادیه نانوایان کرج مراجعه کردیم، اما آنها مدام با وعده اینکه پیگیر موضوع هستیم و درخواست شما را به استانداری ابلاغ کردیم وعده حل مشکل را از امروز به فردا واگذار می‌کنند.

وی می‌افزاید: اجاره محل نانوایی، هزینه‌های بالای گاز مصرفی و دستمزد کارگر به هیچ وجه تناسبی با درآمد ما ندارد، چراکه بیش از 4 سال است همه هزینه‌ها افزایش داشته، در حالی که دستمزد ما اضافه نشده است.
مرادی  می‌گوید: ما دوست داریم نان با کیفیت خوب به دست مردم بدهیم، اما این کار مشروط بر این است که مسئولان آرد باکیفیت تحویل ما دهند و وقتی که آرد بی‌کیفیت تحویل نانواها داده می‌شود، نانوا نیز مجبور به ‌اضافه کردن نمک به مقدار زیاد به آرد می‌شود که این کار سبب زخم کردن دست کارگران، شوری نان و بی‌کیفیتی آن می‌شود. مدت‌هاست آرد خوب کارخانه‌ها به نانوایی‌های فانتزی و آزادپز می‌رسد و با توجه به وضعیت اقتصادی این چند سال اخیر خود ما نیز قادر به تهیه آرد باکیفیت نیستیم. این نانوای کرجی اضافه می‌کند: در این سال‌ها مدام شرمنده خانواده خود هستیم و شرایط اقتصادی در روند زندگی بیشتر نانوایان تاثیر منفی گذاشته است، زیرا وقتی درآمد مناسب نباشد، آرامش هم از خانه‌ها می‌رود.


پاسخ رئیس اتحادیه نانوایان کرج

رئیس اتحادیه نانوایان کرج اظهار می‌کند: مسئول افزایش نرخ نان دولت است و نانوا یا اتحادیه نمی‌توانند به اختیار افزایش قیمت و حقوق داشته باشند و دولت در این زمینه تصمیم‌گیرنده است. «ایرج قربانی» با تایید شرایط سخت زندگی نانوایان در سال‌های اخیر می‌گوید: با شروع هر سال همه کارگران و کارمندان منتظر افزایش حقوق هستند و وقتی در یک شغل چند سال متوالی افزایش حقوق اعمال نشود، زندگی آنها با مشکل مواجه خواهد شد. وی با تاکید بر ضرورت افزایش نرخ نان می‌گوید: حتی اگر امروز هم نرخ جدید برای نان تعیین شود، باز هم دیر است، چراکه باید این تعیین نرخ هر سال مانند همه شغلها اعمال شود. قربانی با اشاره به اینکه در استان البرز جریمه نانوایان از دیگر صنف‌ها بیشتر است می‌گوید: کم‌فروشی و گران‌فروشی جرم است و نانواها نمی‌خواهند تخلف کنند اما شرایط سخت زندگی و هزینه‌ها آنها را به تخلف وادار می‌کند و وقتی نانوا نتواند حقوق کارگر ماهر را پرداخت کند، به‌ناچار کارگر غیرماهر می‌گیرد و از مواد خود کم می‌کند و نان بی‌کیفیت دست مردم می‌دهد.


اعتراض راننده‌‌های کامیون برخی نانوایی‌ها را با کمبود آرد مواجه کرد

نایب رئیس اتحادیه نانوایان نیز با بیان اینکه اعتراض راننده‌های کامیون و عدم توزیع آرد موجب اختلال در کار برخی نانوایی‌ها شده می‌گوید: تماس‌های زیادی از نانوایی‌های کرج به‌ویژه نانوایی‌های بربری و سنگک که در ماه رمضان تقاضای بیشتری دارد، داشتیم که با کمبود آرد مواجه هستند. «حجت‌الله نصیری» می‌گوید: از سال 92 که این شرکت حمل و نقل با این رانندگان قرارداد بسته، نرخ کرایه حمل تغییری نکرده و این شرکت بارها درخواست خود مبنی بر افزایش نرخ کرایه را در نامه عنوان کرده، اما با توجه به اینکه نرخ نان در این چند سال تغییری نداشت، امکان افزایش نرخ کرایه حمل نیز نبود.
 وی می‌افزاید: با توجه به قرار داشتن در ماه رمضان و تقاضای بالای نان، طبق هماهنگی و مکاتبه با شرکت غله استان مقرر شد آرد توزیع شود تا نرخ نان تعیین شود و از روز گذشته توزیع نان انجام می‌شود. نصیری با بیان اینکه بیش از یک هزار و 200 واحد نانوایی در کرج فعالیت می‌کنند می‌گوید: با آگاهی از شرایط سخت این نانوایان در 4 سال گذشته هیچ پاسخی جز شرمندگی نداریم و امیدواریم با تعیین نرخ جدید در نان که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی بعد از ماه رمضان انجام خواهد شد، مشکلات زنجیره‌ای این صنف حل شود.
گفتنی است که با وجود پیگیری‌های بسیار برای دریافت پاسخ‌ این شرکت بازرگانی و حمل و نقل آرد، حاضر به گفت‌وگو نشدند و تلاش ما در این مورد بی‌نتیجه ماند. 


تکذیب توزیع نشدن آرد در استان

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان البرز با بیان اینکه تعیین نرخ نان از سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است می‌گوید: تصمیم‌گیری در این مورد از مسئولیت و وظایف ما نیست، اما بر اساس شنیده‌ها بعد از ماه رمضان در نرخ نان تصمیم‌گیری خواهد شد. «ولی گودرزوند چگینی»  با تکذیب توزیع نشدن آرد و وجود مشکل در این زمینه می‌گوید: این شرکت دو نوع وسیله حمل دارد که بخشی متعلق به خود شرکت و تعدادی هم خصوصی و متعلق به افرادی است که با این شرکت قرارداد دارند. در این ایام آرد با کامیون‌های شرکت توزیع شده است و در زمینه حمل آرد مشکلی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید