• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18259
+
-

شهر همچنان میزبان نمایشگاه های خودرو

بسیاری از صاحبان نمایشگاه های خودرو ‌ راضی به ‌جابه‌جایی هستند

شهری
شهر همچنان میزبان نمایشگاه های خودرو



فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

‌چند سال است که موضوع انتقال مشاغل فنی کرمانشاه به خارج از شهر مطرح است، مشاغلی که شاید در سالیان دور در حاشیه شهر برقرار شدند اما امروز با گسترش و بزرگ شدن شهر کرمانشاه همه این مشاغل به نوعی در دل شهر قرار گرفته اند. موضوع ساماندهی ضایعات‌فروشان، میدان بار، عمده فروشان، تعمیرکاران اتومبیل ، پروفیل‌کاران و... از چند سال قبل در کرمانشاه مطرح است و قرار شد از بین همه این مشاغل جابه‌جایی نمایشگاه های خودروهای سنگین در اولویت باشد. با گذشت چند سال هنوز کرمانشاه صاحب یک شهرک برای مشاغل فنی نشده است و بسیاری از مردم و حتی خود فنی‌کاران نیز از این وضعیت ناراضی هستند. قرار گرفتن مشاغل مزاحم در دل شهر هم آلودگی صوتی ایجاد می کند و هم منظره شهر را بر هم می‌زند، به علاوه معمولا در کنار این مشاغل تجمع افراد را هم داریم که به شلوغی دامن می زنند. نمونه تجمع مشاغل فنب در شهر کرمانشاه را می توان در نمایشگاه های اتومبیل خیابان مطهری، ضایعات فروشان جعفرآباد و... دید. این در حالی است که کرمانشاه یک نمونه موفق از ساماندهی مشاغل مزاحم را دارد که ایجاد بازارچه خرید و فروش پرندگان بود که باعث شد همه مغازه های فعال در این زمینه از شهر جمع آوری و در یک منطقه متمرکز شوند.

 در این بین اخیرا بیشتر از انتقال نمایشگاه خودروهای سنگین صحبت بود که اکنون عمدتا در منطقه دیزل آباد و دولت آباد متمرکز هستند و قرار بود محلی برای آن‌ها تعیین شود که این محل هنوز تعیین تکلیف نشده است. بسیاری از صاحبان نمایشگاه های اتومبیل هم خودشان راضی به این جابه‌جایی هستند و عقیده دارند در خارج از شهر شرایط برای کار آن‌ها آسان‌تر است.


ما آماده‌ایم

« داریوش فرجی» در یکی از نمایشگاه های اتومبیل دیزل آباد کار می کند و می گوید: چند سال پیش از ما نظر خواستند و ما هم آمادگی خود را برای جابه‌جایی به خارج از شهر اعلام کردیم، البته اگر حمایت شویم و ملک ما با ارزش مناسب خریداری شود و بتوانیم در محل جدید مغازه مناسبی برای خود ایجاد کنیم. وی ادامه می دهد: وقتی که تمام نمایشگاه های اتومبیل در یک منطقه متمرکز باشند مردم هم می دانند برای کارهای فنی مربوط به خودروهای سنگین باید به کجا مراجعه کنند.
این شهروند می گوید: اگر این شهرک بزرگ برای جابه‌جایی نمایشگاه های اتومبیل ایجاد شود تعمیرکاران وابسته نیز می توانند به همان محل نقل مکان کنند و جا برای ایجاد صدها شغل دیگر در دیزل آباد باز شود. فرجی اضافه می کند: دیزل آباد محل مناسبی برای فعالیت خودرو های سنگین نیست، زیرا منطقه مسکونی است و گلایه مردم همیشه مطرح می شود.


مشکلات نمایشگاه‌ها برای مردم

« هوشنگ امیری» یکی از ساکنان منطقه دولت‌آباد است و درباه فعالیت نمایشگاه های خودروهای سنگین در این منطقه می گوید: دولت آباد به دلیل ازدحام جمعیتی که پس از احداث مسکن مهرها ایجاد شد به اندازه کافی شلوغی و ترافیک دارد که دیگر شرایط برای حضور نمایشگاه های اتومبیل فراهم نباشد. 
وی ادامه داد: بسیاری از این نمایشگاه‌دارها گاهی به فضای مغازه خود قانع نیستند و خودروها را بیرون پارک می کنند که یکی از دلایل اصلی ترافیک ساعت شلوغی در دیزل آباد و حتی خیابان های منتهی به آن مانند میدان سنجابی است. 
این شهروند با اشاره به سر و صدای زیادی که خودروهای سنگین دارند، یادآوری می کند: صاحبان نمایشگاه‌ها شب‌و‌روز این خودروها را با سر و صدای زیاد جابه‌جا می کنند و آسایش از مردم این منطقه سلب شده است.
امیری با بیان این‌که چندین سال است که وعده می دهند نمایشگاه های خودروهای سنگین از دولت آباد بیرون خواهد رفت، می افزاید: مردم این منطقه به اندازه کافی محروم هستند و با مشکلات اجتماعی دست و پنجره نرم می کنند که دیگر طاقت فعالیت خودروهای سنگین را در این شهرک ندارند.
وی معتقد است تردد خودرو‌های سنگین حتی عامل ایجاد تصادف در این منطقه است. چندی قبل محلی برای انتقال نمایشگاه های خودروهای سنگین کرمانشاه مشخص شد، اما هنوز خبری از جابه‌جایی به این منطقه نیست.


بالابودن قیمت زمین جانمایی شده

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه هم در این باره می گوید زمینی در نزدیکی شهرک صنعتی فرامان با همکاری شرکت شهرک های صنعتی برای انتقال نمایشگاه های خودروهای سنگین کرمانشاه مشخص شده اما قیمت این زمین مقداری برای نمایشگاه‌داران بالاست.
« موسی سلیمی» ادامه می دهد: مقرر شده این زمین مترمربعی حدود 30 هزار تومان به ما واگذار شود اما در حال رایزنی برای کاهش این رقم هستیم که برای واحدهای صنفی رقم بالایی است. وی معتقد است که اگر زمین این شهرک برای انتقال نمایشگاه های خودروهای سنگین تعیین تکلیف شود دیگر زمان زیادی برای جابه‌جایی نیاز نیست و می توان در زمان کوتاهی ساخت و سازها را انجام داد.
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه، انتقال نمایشگاه های خودروهای سنگین که اکنون عمدتا در منطقه دیزل آباد مستقر هستند نقش بسزایی در کاهش ترافیک این محدوده دارد. 
سیلمی می افزاید: پس از نمایشگاه های خودروهای سنگین، ساماندهی سایر مشاغل فنی نیز در دستور کار است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید