• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182613
+
-

هواداران علیه مهاجمان

چرا بارسایی‌ها فاتی، دمبله، فران، دیپای و رافینیا را نمی‌خواهند؟

هواداران علیه مهاجمان

بارسلونا در سال‌های اخیر به‌جای استفاده از محصولات لاماسیا  اشتیاق زیادی برای خرید ستاره‌ها پیدا کرده. با آمدن ماتئو آله‌مانی و به‌خاطر مشکلات اقتصادی باشگاه، راه جدیدی برای کشف بازیکن پیدا شده؛ جذب بازیکنان آزاد و رایگان. اما بارسا هنوز هم به خریدهای گران‌قیمت ادامه می‌دهد. هواداران پس از رفتن مسی تنوع‌طلب شده‌اند و مدام دوست دارند بازیکن جدید در تیم ببینند. آنها حتی به فاتی که محصول باشگاه است و اسطوره‌هایی مثل پیکه، بوسکتس، آلبا و سرخی روبرتو هم وفادار نبودند. حالا شنیده می‌شود باشگاه می‌خواهد در زمستان امسال یا نقل‌وانتقالات تابستانی تعدادی بازیکن را به فروش برساند تا بتواند خریدهای جدیدی داشته باشد. بیشتر بازیکنانی که به ویترین فروش بارسا راه می‌یابند از خط حمله هستند.

  فاتی
با اینکه آنسو فاتی در بازی‌های اخیر موفق به گلزنی هم شده، همچنان زیر تیغ انتقادات قرار دارد. برخی هواداران و کارشناسان معتقدند که او لیاقت پیراهن شماره10مسی را ندارد. طبق قوانین لالیگا امکان بازنشسته کردن پیراهن مسی وجود ندارد و هر تیم باید شماره‌ها را به‌ترتیب بین بازیکنان خود پخش کند. سایه سنگین پیراهن مسی روی دوش فاتی این بازیکن را دچار مشکل کرده است. او که سال2012به آکادمی باشگاه پیوست و سال2019به تیم اصلی رسید، مصدومیتی شدید داشت و همین باعث افتش شد. این وینگر 20ساله تاکنون 23گل و 9پاس‌گل در 81بازی ثبت کرده اما باز هم از او راضی نیستند. شایعاتی درباره علاقه 2 تیم شهر منچستر و یوونتوس به این بازیکن مطرح شده است.

  دمبله
تنها فاتی نیست که مورد انتقاد هواداران قرار دارد. عثمان دمبله مدت‌ها از سوی طرفداران مورد توهین قرار می‌گرفت اما او چند وقتی می‌شود بدون مشکل و مصدومیت بازی می‌کند و پاس‌گل زیاد می‌دهد. دمبله تک‌گل بارسا را وارد دروازه اتلتیکو کرد اما باز هم از او انتقاد می‌شود که چرا پاس‌ها و ضربه‌هایش شانسی است و او باری به هر جهت به توپ ضربه می‌زند. بعضی پاس‌ها و شوت‌هایش عالی به مقصد می‌رسند و بیشترشان نه. با این‌حال خبرنگاران نزدیک به باشگاه می‌گویند اگر ژاوی بماند، دمبله و لواندوفسکی تنها بازیکنان هجومی تیم هستند که در این 2 پنجره نقل‌وانتقالاتی غیرقابل دسترس خواهند بود. دمبله فصل پیش در 32بازی تنها 2‌گل زده بود اما این فصل در 23بازی 7گل به ثمر رسانده است. او از زمان سرمربیگری ژاوی مصدوم نشده. شاید دلیل آن حضور کارلوس نوگیرا، فیزیوتراپ بارسا باشد که ژاوی او را از السد با خود آورده است. در این دوره بارسا مصدومان زیادی نداشته. دمبله با 39گل پس از آنری 49گله برترین گلزن فرانسوی تاریخ باشگاه است.

  فران تورس
داماد آینده لوییس انریکه به‌خاطر این سرمربی توانست به تیم ملی اسپانیا راه یابد و از منچسترسیتی به بارسلونا برود. با اینکه در 2‌ال‌کلاسیکو گل زده، اما هنوز نتوانسته محبوبیت و مقبولیتی برای خودش دست‌وپا کند. او در ژانویه سال گذشته با مبلغی نزدیک به 50میلیون یورو از منچسترسیتی خریداری شد که برای چنین بازیکنی رقم زیادی بود. فران 22ساله در این یک سال 47بار در تمامی رقابت‌ها به میدان رفته و 12گل و 7پاس‌گل دشت کرده که کافی نیست. هم‌اکنون 2‌باشگاه آرسنال و تاتنهام به این بازیکن علاقه دارند که علاقه توپچی‌ها با توجه به کمبود بازیکنان هجومی در این تیم پذیرفتنی است اما معلوم نیست شایعه تاتنهام از کجا آب می‌خورد چون در پست او چندین وینگر ازجمله ریچارلیسون، سون، کولوسفسکی، لوکاس مورا، پریشیچ و... در این تیم حضور دارند.

  رافینیا
لاپورتا این بازیکن را از دست چلسی قاپید و با رقم حدود 60میلیون یورو (55میلیون پوند) از لیدز یونایتد خرید. این برزیلی در ال‌کلاسیکوی دوستانه پیش‌فصل زننده تک‌گل بارسا بود اما در ادامه روندی نزولی داشت. شاید بارسا با ضرر او را به فروش برساند.

  دیپای
ممفیس دیپای دیر یا زود باید برود. باشگاه امید دارد در روزهای آینده این مهاجم هلندی را قرضی به اتلتیکو بدهد و به‌جای او اوبامیانگ را برگرداند، بازیکنی که در ژانویه گذشته از آرسنال آمد و عملکردی عالی داشت اما در تابستان به چلسی فروخته شد. او با اینکه اوضاع خوبی در چلسی ندارد اما چند باشگاه اسپانیایی او را می‌خواهند.

جانشینان
    بارسا به ویلفرد زاها توجه دارد؛ بازیکنی که در تابستان قراردادش با کریستال‌پالاس به پایان می‌رسد و آزاد می‌شود. آرسنال مدت‌هاست او را می‌خواهد و چلسی و یوونتوس هم هستند.
    اگر مارکوس تورام در این ژانویه به تیمی نپیوندد، بارسا در تابستان او را از مونشن‌گلادباخ جذب می‌کند اما بعید است تورام در روزهای آینده به باشگاهی بزرگ منتقل نشود. تورام غیراز درخشش در جام‌جهانی در ترکیب فرانسه، در 17بازی این فصل برای مونشن‌گلادباخ 13گل و4پاس‌گل ثبت کرده که آماری عالی است.
    موکوکو در 18سالگی می‌خواهد دورتموند را ترک کند. او قراردادش در تابستان به پایان می‌رسد و آزاد می‌شود. خودش ابراز تمایل کرده به بارسا برود اما نیوکاسل پیشنهادی به دورتموند داده که وسوسه‌انگیز است؛ 30میلیون به باشگاه و سالی 9میلیون یورو به‌خود بازیکن.
    ژائو فلیکس در آستانه انتقال قرضی از اتلتیکو به چلسی قرار دارد، بدون بند خرید. در بارسلون همه از این دم می‌زنند که این مهاجم پرتغالی می‌تواند فصل آینده به بارسا بیاید. با جدایی احتمالی سیمئونه در پایان فصل شاید فلیکس در اتلتی ماندنی شود. گفته می‌شود لوییس انریکه هدایت اتلتیکو را در دست خواهد گرفت که در این صورت فران تورس هم یکی از گزینه‌های خرید او برای تیم جدیدش خواهد بود.
    بازگشت مسی به‌نظر منتفی است. او به تماس‌های لاپورتا پاسخ نمی‌دهد. پدرش می‌خواهد پیشنهاد نجومی باشگاه الهلال عربستان را بپذیرد اما خود مسی شاید با پاری‌سن‌ژرمن تمدید کند و بماند.

بهترین مهاجم پس از جام‌جهانی
مارکوس رشفورد به همه و از همه بیشتر گل می‌زند


مارکوس رشفورد با رفتن کریستیانو رونالدو گلزن‌تر از هر زمان دیگری شده. او حالا در 8بازی پیاپی در همه رقابت‌ها برای منچستر‌یونایتد موفق به گلزنی شده است. رشفورد با زدن 2‌گل به چارلتون نقش‌ زیادی در صعود یونایتد به نیمه‌نهایی جام اتحادیه ایفا کرد. ستاره انگلیسی پس از خراب کردن پنالتی در فینال یورو2020مقابل ایتالیا دوران افت شدیدی را تجربه کرد و به مصدومیتی طولانی هم دچار شد اما در این فصل بار دیگر پوست انداخت. باشگاه پاری‌سن‌ژرمن به توصیه امباپه وضعیت این مهاجم انگلیسی را زیرنظر دارد و اگر مذاکرات تمدید قرارداد با باشگاه خوب پیش نرود، باید فصل آینده او را در پاریس دید.
    رشفورد در جام‌جهانی هم عملکردی عالی داشت و با اینکه کم بازی کرد، توانست 3‌بار گل بزند، ازجمله یک‌گل در بازی مقابل ایران. رشفورد پس از بازگشت از جام‌جهانی، بهترین گلزن در سطح اول فوتبال باشگاهی اروپا، بالاتر از ستارگانی چون ارلینگ هالند، هری‌کین و رابرت لواندوفسکی بوده است؛ ۷‌گل در ۶‌بازی اخیر.
    مارکوس رشفورد در جریان دیدار یک‌چهارم نهایی جام اتحادیه انگلیس، از ابتدا مقابل چارلتون به میدان نرفت اما در نیمه دوم به صلاحدید تن‌هاخ در جریان بازی قرار گرفت و گل‌های دوم و سوم تیمش را یکی پس از دیگری، به ماهرانه‌ترین شکل ممکن وارد دروازه رقیب کرد تا شیاطین سرخ با برتری 3بر صفر، راهی جمع 4‌تیم برتر این مسابقات و حریف نیوکاسل در نیمه‌نهایی شوند.
    رشفورد حالا با گلزنی در 8‌مسابقه پیاپی خانگی از رکورد وین رونی هم عبور کرده است. او در وقت‌های تلف شده دیدار جام حذفی مقابل اورتون در هفتمین بازی متوالی گل زده و با رکورد رونی در سال2012مساوی کرده بود. رونی در آن سال به بیلبائو، کیو‌پی‌آر، وست برومویچ، فولام، استون‌ویلا و اورتون در اولدترافورد گل زده بود و حالا پس از 11سال یک مهاجم شماره10دیگر از این رکورد عبور کرده است؛ با گلزنی به شریف مولداوی در لیگ اروپا، وستهام، ناتینگهام فارست و بورنموث در لیگ برتر، اورتون در جام حذفی و استون‌ویلا، برنلی و چارلتون در جام اتحادیه.
    اریک تن‌هاخ هم با کسب این پیروزی سریع‌تر از هر مربی دیگری در تاریخ این باشگاه به 20‌پیروزی رسید. رشفورد زیرنظر این مربی هلندی در این فصل 15گل در 25بازی در همه رقابت‌ها به ثمر رسانده است. او تاکنون در 328‌بازی 108گل برای شیاطین سرخ زده است.

راه میانبر برای جام
ژاوی می‌خواهد خطر اخراج را با کسب نخستین جام دفع کند

بارسلونا با ژاوی اصرار زیادی به فلسفه فوتبال این باشگاه ندارد و بدون تیکی‌تاکا هم می‌تواند برنده شود. حداقل در لالیگا که وضع همینطور است. تیم ژاوی این هفته اتلتیکو‌مادرید را به اتلتیکویی‌ترین شکل ممکن برد و حتی بازیکنان این تیم اتلتیکویی‌بازی درآوردند و فران تورس در اواخر مسابقه یکی از وحشی‌ترین بازیکنان حاضر در فوتبال جهان یعنی ساویچ را که فامیلی‌اش شبیه دیکته کلمه وحشی در انگلیسی است، کتک زد. بارسلونا از خشونت و اعتراض به داور و درگیری با بازیکنان حریف هم ابایی ندارد. اگر در دوسه دهه اخیر به سبکی عادت کرده بودیم که پاس‌های متعددی در بازی به‌هم بدهند و مالکیت توپ بالایی داشته باشند و بازیکنان خلاقی مثل مسی و نیمار گره‌ها را باز کنند، حالا گاوی در وسط زمین ماموریت دارد روی بازیکنان حریف خطا کند، آرائوخو مهاجمان را بزند و حتی مهاجمان هم روی مدافعان با چاشنی خشونت فشار بیاورند. فشاری که روی سرمربی جوان بارسا وجود دارد و اختلافات او با ماتئو آله‌مانی (مرد همه‌کاره باشگاه)، باعث شده بارسای ژاوی برای نتیجه‌گیری به هر فرمولی روی بیاورد. باشگاه با آن همه هزینه و خرید ستاره‌ها فقط انتظار جام دارد. دیگر مثل فصل گذشته نیست که بارسا در ال‌کلاسیکوی سوپرجام در عربستان شکست بخورد اما همه خوشحال باشند و جشن بگیرند به این بهانه که از رئال‌مادرید بهتر بازی کرده‌اند. الان بازی خوب ممکن است به اخراج سرمربی بینجامد اگر جامی در میان نباشد. فصل پیش هیچ جامی به‌دست نیامد، حتی جام حذفی که تورنمنت محبوب بارسلونا محسوب می‌شود. در عوض، رئال‌مادرید 4جام به‌دست آورد. برای همین اگر دیدید در بازی امشب نیمه‌نهایی سوپرجام اسپانیا در ورزشگاه فهد عربستان بارسلونا شباهت کمی به فلسفه فوتبال خودش داشت، تعجب نکنید. سوپرجام کوتاه‌ترین میانبر برای فتح جام است؛ آن هم تنها با 2‌مسابقه.
    بازیکنان بارسا در 3‌بازی اخیر، 3‌کارت قرمز دریافت کرده‌اند؛ لواندوفسکی، جوردی آلبا و فران تورس که این نشان می‌دهد سبک این تیم تغییر کرده و به‌جای فوتبال فانتزی صرف، خشونت هم در دستور کار تیم قرار گرفته است.
    بارسلونا از نوامبر2021که ژاوی هدایت این تیم را در دست گرفته، 9بازی را در لالیگا با نتیجه یک بر صفر برده که بیش از هر تیم دیگری است. شاید به همین دلیل به ژاوی لقب سیمئونه دوم داده‌اند!
    تیم ژاوی در این فصل لالیگا تنها 6گل در 16بازی دریافت کرده و 35گل زده و 12کلین‌شیت داشته. نیمی از گل‌های خورده این تیم در ال‌کلاسیکو بوده. بارسا بین همه تیم‌های 5‌لیگ بزرگ اروپایی کمترین گل خورده را داشته و حتی یک‌گل هم از یوونتوس آلگری کمتر خورده است.
    رئال بتیس به‌عنوان قهرمان جام حذفی و بارسا با عنوان نایب‌قهرمانی لالیگای فصل پیش در این مسابقه به‌هم خورده‌اند. بتیس فصل گذشته پس از 17سال سرانجام یک‌جام به‌دست آورد. شاگردان مانوئل پیگرینی در این فصل برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تلاش می‌کنند و هم‌اکنون با 28امتیاز و یک‌امتیاز بیشتر از اتلتیکو و ویارئال در رده چهارم ایستاده‌اند، 13امتیاز کمتر از بارسلونای صدرنشین.
    از زمان بازگشت از تعطیلات جام جهانی، رئال‌بتیس در 3‌بازی در تمام رقابت‌ها شکست نخورده است؛ تساوی بدون گل در لالیگا مقابل اتلتیک‌بیلبائو و به‌دنبال آن پیروزی‌های پشت سر هم مقابل ایبیزا ایلاس پیتیوساس در کوپا‌دل‌ری و رایو وایکانو در لالیگا. لوس وردیبلانکوس آخرین‌بار در سال2005در سوپرجام حاضر بودند؛ نخستین و آخرین‌بار. آن سال هنوز سوپرجام 4‌تیمی نشده بود و قهرمانان لالیگا و حذفی با هم رفت و برگشت بازی می‌کردند. بتیس آن سال به همین بارسلونا خورده بود. آنها در بازی رفت 3بر صفر باختند و برد 2-1در بازی برگشت مانع از دست رفتن این جام برای بتیس نشد.
    بتیس در سال‌های اخیر مقابل بارسا حرفی برای گفتن نداشته. این تیم 8بازی از 10رویارویی آخر را به این تیم باخته و تنها پیروزی آنها در این 10مسابقه به دسامبر سال2021برمی‌گردد که با تک‌گل خوانمی در نوکمپ بر حریف پیروز شدند. پیش از آن یک پیروزی 4بر 3مقابل بارسا داشتند، زمانی که کیکه ستین، سرمربی بتیس بود و تیمش تیکی‌تاکا را بهتر از بارسا و هر تیم دیگری بازی می‌کرد.
    بارسلونا 15بار در 18بازی آخرش مقابل بتیس توانسته این تیم را شکست دهد که در 12مسابقه دست‌کم 3بار دروازه این تیم را باز کرده است.
    بارسا در 7بازی گذشته در همه رقابت‌ها شکستی نداشته است. در واقع جدا از شکست‌های لیگ قهرمانان که این تیم را به لیگ اروپا فرستاد، تنها یک‌شکست در لالیگا به بارسا در این فصل تحمیل شده که آن هم در ال‌کلاسیکو بوده. بارسا جدا از جام حذفی و لالیگا، در سوپرجام هم آمار خوبی دارد. پیش از آنکه این رقابت‌ها 4‌تیمی شود، بارسا جام زیاد می‌آورد. آبی‌واناری‌ها تاکنون 13بار این جام 41ساله را فتح کرده‌اند. اما در 3‌سال اخیر 2‌بار در نیمه‌نهایی به رئال و اتلتیکو و یک‌بار در فینال به بیلبائو باخته‌اند. در آن فینال سال2021لیونل مسی به‌دلیل زدن بازیکن حریف تنها کارت قرمز دوران حضورش در بارسلونا را دریافت کرد.
    بتیس حداقل 2‌بازیکن خود را برای این بازی در اختیار ندارد؛ یوسف سابالی، پل آکوئوکو و همچنین الکس مورنو، مدافع چپ این تیم که در آستانه پیوستن به لوپتگی در استون‌ویلا قرار دارد ممکن است از این بازی معاف شود.
    لواندوفسکی و آلبا که در بازی قبلی محروم بودند، برای این مسابقه مشکلی ندارند. محرومیت 3‌جلسه‌ای لوا که 2‌جلسه آن باقی‌مانده است، در لالیگا اعمال می‌شود.
    ترکیب احتمالی بتیس: سیلوا، رویبال، روییس، گونسالس، میراندا، رودریگس، کاروالیو، انریکه، فکیر، رودری و ایگلسیاس.
    ترکیب احتمالی بارسا: تراشتگن، کنده، آرائوخو، کریستنسن، آلبا، پدری، بوسکتس، دی‌یونگ، رافینیا، لواندوفسکی و دمبله.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید