• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182607
+
-

تفاهم 5محوری برای مدیریت بحران آب

وزارت نیرو و شهرداری تهران تفاهمنامه‌‌ همکاری در راستای رفع مشکلات کم‌آبی پایتخت رابه امضا رساندند

گزارش
تفاهم 5محوری برای مدیریت بحران آب

زندگی و فعالیت بیش از 9میلیون نفر جمعیت، بالغ بر 2.5میلیون واحد مسکونی، اداری، تجاری و... و بیش از 100هزار مترمربع فضای سبز، همگی به آب، متصل است. به همین‌خاطر، باید برای آینده آنها از حالا اقداماتی صورت بگیرد. موضوعی که در جلسه مشترک وزیر نیرو و شهردار تهران مطرح شد و سرانجام تفاهمنامه‌ای با 5محور اصلی به امضا رسید تا برنامه مدیریت بحران آب پایتخت مشخص شود. در این جلسه، وزیر نیرو هم گفت که همکاری میان این دو نهاد باعث شد تا تابستان 1401را از نظر تامین آب با کمترین مشکل، پشت سر بگذاریم.
به گزارش همشهری، نشست مشترک وزیر نیرو و شهردار تهران دیروز با هدف امضای تفاهمنامه‌ای مشترک میان این دو دستگاه برگزار شد. در این نشست علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو ضمن تشکر از مجموعه شهرداری تهران گفت: «پیش از این در مدیریت برق در تابستان تجربه همکاری خوبی با شهرداری داشتیم و این همکاری نیز اکنون در مدیریت بحران آبی ادامه دارد. تهران در موارد مهمی با کلانشهرهای دیگر در دنیا تفاوت دارد؛ به‌عنوان مثال بسیاری از کلانشهرها در کنار منابع آبی پایدار، گسترش یافته‌اند، درحالی‌که در اطراف تهران هیچ‌گونه رودخانه بزرگ و یا دریاچه‌ای نیست.»

منابع آب آشامیدنی
محرابیان با اشاره به اینکه الان ۵ سد بزرگ در حال تامین آب تهران هستند، افزود: «متأسفانه در ۱۵ سال گذشته منبع جدیدی برای تامین آب شرب پایتخت درنظر گرفته نشده است، به جز سد ماملو که آن نیز تنها یک منبع تنظیم‌کننده است و آبش از سد لتیان می‌آید. در پیشبرد برنامه توسعه ما می‌توانیم هر جا که با کمبود برق روبه‌رو هستیم، با نوسازی و تولید منابع جدید این کمبود را جبران کنیم اما آب، ماده‌ای ارزشمند است که امکان تولید آن وجود ندارد و ما صرفاً تنها می‌توانیم منابع آبی را مدیریت یا بازچرخانی کنیم.» به‌گفته او اکنون شرایط تصفیه پساب‌های باقی مانده به‌گونه‌ای است که در نهایت آب تولید شده کاملا بهداشتی است و هیچ محدودیتی برای مصارف غیرخانگی آن نداریم.
محرابیان همچنین اظهار امیدواری کرد که مطابق چشم‌انداز 3 ساله تفاهمنامه، تا سال آینده حداقل ۳۵ درصد آن اجرایی شده باشد.
شهردار تهران هم در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری با وزیر نیرو، درباره برنامه‌های کلان برای بازچرخانی، مدیریت مصرف و همچنین مهار آب‌های جاری به‌ویژه آب‌های سطحی توضیحاتی را ارائه کرد. علیرضا زاکانی گفت: «در رابطه با حوزه برق نیز با صرفه‌جویی و تغییر نوع مصرف برق می‌شود ظرفیت‌های خوبی برای کشور ذخیره کرد و از الگوها و منابع تجدیدپذیر در تولید برق بهره‌مند شد.» زاکانی همچنین درخصوص اقدامات شهرداری در رابطه با حل مسئله دوگانگی انرژی نیز گفت: «طی یک سال گذشته با چند مجموعه وارد تعامل شده‌ایم تا بتوانیم از طریق ظرفیت آنها مبدل انرژی گاز به برق را در سطح تهران داشته باشیم.»








 

این خبر را به اشتراک بگذارید