• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182604
+
-

بازندگان یک برد

در روز صعود سخت پرسپولیس، چند بازیکن انتظارات را برآورده نکردند

بازندگان یک برد

بهروز رسایلی

در مسابقه‌ای که کمتر کسی انتظار داشت کار پرسپولیسی‌ها گره بخورد، شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل ون‌پارس اصفهان عذاب کشیدند تا بالاخره مجوز صعود را به‌دست آوردند. گل زودهنگام حریف لیگ یکی کار را برای میزبان سخت کرد، پرسپولیس به بازی برگشت، اما باز هم گل دوم را خورد تا نهایتا 2تیم با تساوی 2بر 2راهی ضربات پنالتی شوند. سرخپوشان اما به هر شکلی بود از این دام گریختند و خود را به جمع 16تیم نهایی مسابقات رساندند. با وجود این در تیمی که برنده بازی شد، تعدادی از بازیکنان انتظارات را برآورده نکردند که در این مطلب وضعیت شماری از آنها را مرور می‌کنیم.

احمد گوهری
در حضور علیرضا بیرانوند به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شده است، با وجود این یحیی گل‌محمدی از موقعیت رویارویی با یک حریف دسته اولی در نخستین بازی جام حذفی استفاده کرد و گوهری را از ابتدا به میدان فرستاد. او اما به شکلی غیرمنتظره 2گل دریافت کرد که البته اولی از روی نقطه پنالتی بود. در آخرین دقایق وقت‌های اضافی هم مطابق انتظار، علیرضا بیرانوند به میدان فرستاده شد تا با مهارتش در مهار ضربات پنالتی مانع از حذف زودهنگام سرخ‌ها شود. به این ترتیب گوهری با سگرمه‌های درهم کشیده روی نیمکت نشست و درخشش رقیب را تماشا کرد. ممکن بود گل‌محمدی مثل خیلی از مربیان اروپایی کل تورنمنت حذفی را برای گلر ذخیره‌اش درنظر گرفته باشد اما با این 2گلی که گوهری خورد، بخت او برای ماندن در ترکیب کاهش یافت.

علی نعمتی
اغلب اوقات انتخاب اول یحیی گل‌محمدی در پست دفاع چپ است. انتظار می‌رفت دست‌کم در مسابقه حذفی با حریف لیگ یکی نوبت به استفاده از محمد مهدی احمدی در این پست برسد اما یحیی بار دیگر نعمتی را برگزید. این بازیکن در دقایق ابتدایی بازی مرتکب یک هند پنالتی شد که کار را برای سرخپوشان بسیار سخت کرد. البته برخی کارشناسان داوری عقیده دارند پیش از هند نعمتی، بازیکن حریف روی او خطا کرده بود. به هر حال اما از این مسابقه خاطره چندان خوشی برای نعمتی به جا نماند.

سیامک نعمتی
این اواخر به ندرت در ترکیب پرسپولیس قرار می‌گیرد و شایعاتی هم در مورد جدایی این بازیکن منتشر شده است. بازی جام‌حذفی فرصت خوبی بود تا او یک‌بار دیگر به‌عنوان یکی از 11بازیکن اصلی به میدان برود، خودی نشان بدهد و سهم بیشتری از آینده تیم بطلبد. نعمتی اما در این زمینه موفق نبود و با شکست پرسپولیس در نیمه نخست، از آغاز وقت دوم جای خودش را به مهدی عبدی داد.

مهدی عبدی
حتی در بازی با ون‌پارس اصفهان هم جزو انتخاب‌های یحیی گل‌محمدی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی نبود. با این حال شکست سرخپوشان در نیمه نخست باعث شد عبدی از ابتدای وقت دوم به جای سیامک نعمتی به میدان بیاید. این بهترین فرصت ممکن برای مهاجم نیمکت‌نشین قرمزها بود که دوباره ارزش‌هایش را نشان بدهد و به چرخه بازیکنان مفید تیم برگردد، اما چنین اتفاقی برای عبدی رخ نداد. نمایش او دلسردکننده بود و احتمالا منجر به تمدید دوران نیمکت‌نشینی این بازیکن خواهد شد.

زمستان آرام در پرسپولیس
یحیی در ابتدای فصل آنقدر خرید کرده که در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل فعالیت چندانی نخواهد داشت

پرسپولیس در حالی توانست قهرمان نیم‌فصل اول شود که قبل از شروع فصل عملکرد قابل‌توجهی در فصل نقل‌وانتقالات داشت. جذب علیرضا بیرانوند، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سروش رفیعی، سینا اسدبیگی، دانیال اسماعیلی‌فر، سعید صادقی، محمدمهدی احمدی، یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته، پرسپولیس را تبدیل به یکی از 3تیم پرستاره لیگ ایران کرد و شاگردان یحیی گل‌محمدی در نهایت قهرمانی در نیم‌فصل را به‌دست آوردند. حالا قرار است مدیران پرسپولیس در مورد لیست مازاد و همچنین لیست بازیکنان مورد نظر یحیی گل‌محمدی وارد بازار شوند، هر‌چند که به‌نظر می‌رسد تغییرات پرسپولیس برای نیم‌فصل دوم چندان زیاد نباشد.
 
   آرامش در خط دفاع و دروازه
پرسپولیس در خط دفاع و دروازه، بهترین شرایط ممکن را دارد هر‌چند که ممکن است در این پست‌ها تغییراتی جزئی صورت بگیرد. در پست دروازه، احمد گوهری خواهان جدایی از پرسپولیس است و با 2‌پیشنهاد هم مواجه شده ولی هنوز مشخص نیست که گل‌محمدی با جدایی این دروازه‌بان در این پست حساس موافقت کند. در خط دفاع چند پیشنهاد به‌دست فرشاد فرجی رسیده ولی آخرین اخبار حاکی از آن است که سرمربی سرخپوشان با جدایی فرجی مخالفت کرده است. از طرفی منتفی‌شدن جدایی مرتضی پورعلی‌گنجی هم می‌تواند خبر خوبی برای پرسپولیس باشد.
پرسپولیس در سمت راست خط دفاعی با بودن دانیال اسماعیلی‌فر خیال راحتی دارد ولی گفته می‌شود که یحیی دنبال جذب یک مدافع چپ است. در سمت چپ یحیی دست به دامن مدافعان غیرتخصصی شد. آنها که سعید آقایی و علی شجاعی را از دست داده بودند، اقدام به جذب محمدمهدی احمدی جوان کردند که تجربه لازم را نداشت و فرصت کمی به‌دست آورد. علی نعمتی و وحید امیری درنهایت به تناوب در این پست به‌کار گرفته شدند و با موفقیت در فاز دفاعی، البته نتوانستند روی گل‌های به ثمر رسیده همانند جناح مخالف موفق باشند. باید دید یحیی کدام چپ‌پایی که قادر به گل‌سازی و گلزنی باشد را در زمستان زیرنظر خواهد داشت؟
 
   پاسخ منفی سرلک به پیشنهاد قطری
پرسپولیس در خط هافبک هم تمامی نفراتش را حفظ خواهد کرد و نکته جالب اینجاست که میلاد سرلک هم اخیرا یک پیشنهاد از لیگ قطر را رد کرد. باشگاه القطر مدتی پیش به این بازیکن پیشنهاد رسمی داد و مبلغ مورد نظر قطری‌ها هم قابل‌توجه بود ولی سرلک در نهایت به این پیشنهاد پاسخ منفی داد. سیامک نعمتی هم با وجود نیمکت‌نشینی در پرسپولیس و با وجود اینکه چند پیشنهاد به دستش رسیده، ولی ظاهرا تمایلی به جدایی از پرسپولیس ندارد. کمال کامیابی‌نیا هم که امسال کمتر به بازی گرفته شده، تمایلی به جدایی از این تیم ندارد.
 
   سردرگمی پاکدل و مهدی عبدی
مهدی عبدی و حامد پاکدل ناکام‌ترین بازیکنان پرسپولیس در نیم‌فصل اول بودند ولی جالب اینجاست که هر دو بازیکن طی چند روز گذشته در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کردند که می‌خواهند در پرسپولیس بمانند و برای بازی‌کردن مبارزه کنند! پرسپولیس در خط حمله با عیسی آل‌کثیر قرارداد بسته و محمد عمری هم در این پست درخشیده، این در حالی است که‌ پرسپولیسی‌ها به‌دنبال جذب یک مهاجم خارجی با قیمت 400 تا 500هزار دلار هستند و با این وضعیت عبدی و پاکدل در نیم‌فصل دوم هم کار سختی برای بازی در ترکیب ثابت خواهند داشت. آنها چند پیشنهاد خوب از لیگ برتر ایران دارند ولی هنوز برای ماندن یا جدایی تصمیم نهایی را نگرفته‌اند. البته یکی از مدیران پرسپولیس در مورد وضعیت این دو بازیکن به خبرنگار همشهری می‌گوید: «آنها کجا می‌خواهند بروند که بهتر از پرسپولیس باشد؟ هم قرارداد خوبی دارند و هم اینکه پاداش‌های خوبی می‌گیرند و حتی به نیمکت‌نشینی هم راضی هستند!»
در مجموع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تقویت در بخش تهاجمی پرسپولیس، قطعا برای ادامه فصل در اولویت یحیی گل‌محمدی خواهد بود ولی به‌نظر می‌رسد شاهد کمترین تغییرات در پرسپولیس باشیم.

فرق امسال و پارسال
علیرضا بیرانوند در لیگ و جام حذفی ارزش‌هایش را نشان داده است. فارغ از همه نقد و نظرهای فنی، پرسپولیس این فصل با پرسپولیس فصل گذشته از یک نظر تفاوت کلیدی دارد و آن بازگشت علیرضا بیرانوند به قفس توری سرخ‌هاست. با وجود همه کمبودها، شاید پارسال هم پرسپولیس می‌توانست عنوان قهرمانی‌اش در لیگ برتر را تکرار کند، اگر گلری با کیفیت بیرو در اختیار داشت. با وجود این چنین اتفاقی رخ نداد. حامد لک از روزهای خوب آغازین خود در پیراهن پرسپولیس فاصله گرفته بود و احمد گوهری هم خریدی که قرمزها انتظار داشتند از آب درنیامد. به این ترتیب پرسپولیس بعد از کسب 5جام پیاپی، قهرمانی را به استقلال واگذار کرد. حالا اما بیرانوند برگشته و ارزش‌های خودش را در لیگ و حذفی نشان داده است. گلر ملی‌پوش سرخ‌ها در 15بازی دور رفت لیگ تنها 6گل خورده و در جام حذفی هم با حضور در ضیافت پنالتی‌ها برابر ون‌پارس اصفهان و مهار 2ضربه حریف لیگ یکی، جواز صعود قرمزها به مرحله بعد را صادر کرد. پرسپولیس فصل گذشته در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی با قبول شکست 3بر 2برابر آلومینیوم اراک حذف شده بود تا فصلی بدون جام را پشت سر بگذارد، اما حالا با بازگشت بیرانوند، امیدها به فتح جام هم افزایش پیدا کرده است.

آن میکروفن را خاموش کنید!
از زمانی که هشدار سازمان خصوصی‌سازی در مورد تغییرات احتمالی در ترکیب مدیریت سرخابی‌ها به گوش رسیده، ناگهان مدیرعاملان هر دو باشگاه فعال شده‌اند؛ یکی هر شب در برنامه‌های تلویزیونی دیده می‌شود و دیگری بعد از چندین مصاحبه، به سراغ برگزاری کنفرانس خبری هم رفته است. جالب اینکه هر دو نفر هم ادعا می‌کنند که ماندن در باشگاه اصلا برایشان مهم نیست و همین حالا هم حاضرند این صندلی را به شخص دیگری تعارف بزنند. این ادعاها اما با عملکرد این روزهای هر دو نفر متناقض به‌نظر می‌رسد. شاید برای حل مشکلات پرشمار دو باشگاه، بهتر است مدیرها کمی از میکروفن فاصله بگیرند و واقعا مشغول کار کردن شوند.

   این سیکل معیوب
یکی از چرخه‌های همیشگی فوتبال ایران، کنایه زدن هر مدیرعامل به نفر قبلی است. بعد از حمله تند و تیز تلویزیونی فتح‌الله‌زاده به آجورلو، حالا نوبت درویش رسیده که به مدیران اسبق پرسپولیس کنایه بزند. او این مدیران را افرادی پرهزینه دانسته و از این تعجب کرده که آنها با وجود بدهی گذاشتن روی دست پرسپولیس، به‌دنبال وصول طلب شخصی‌شان هستند! یک‌بار هم که شده، بهتر است مدیران استقلال و پرسپولیس از گذشته خارج شوند و زمان حال را برای نظر دادن انتخاب کنند. این چرخه معیوب باید بالاخره از بین برود.

   از لوکادیا تا ویلموتس
«اگر رأی غیرسیاسی باشد، باشگاه به حقوق خود در مورد لوکادیا می‌رسد». این صحبت درویش در کنفرانس خبری‌اش، نوعی فرار رو به جلو به‌نظر می‌رسد. در حقیقت اگر رأی نهایی علیه پرسپولیس باشد، دادگاه به سیاسی بودن متهم می‌شود و در غیراین‌صورت، مدیران باشگاه ادعا می‌کنند که شاهکار کرده‌اند! به هر حال آخرین پرونده‌ای که مدیران فدراسیون با قدرت از احتمال پیروزی در آن حرف می‌زدند و حتی مدعی بودند که طرف مقابل باید دستمزد 3ماهش را به فوتبال ایران برگرداند، پرونده مارک ویلموتس بود که آخرش هم بزرگ‌ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران را ساخت! پس به این حرف‌ها نباید چندان اعتماد کرد.

   اگر می‌دانستم، نمی‌‎آمدم!
«شاید اگر از روز اول از برخی از این مشکلات مطلع بودم، جرأت اینکه بیایم را نداشتم اما خدا کمک کرد و همکاران سعی زیادی داشتند تا بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم». این هم بخش دیگری از اظهارات درویش است که بسیار هم آشنا به‌نظر می‌رسد. هم او و هم علی فتح‌الله‌زاده تأکید دارند که اگر شرایط باشگاه را می‌دانستند و نسبت به مشکلات آگاه بودند، نمی‌آمدند. یعنی وزارت ورزش در مورد شرایط باشگاه‌ها پنهان‌کاری می‌کند؟ خود شما با این همه تجربه مدیریت چطور بدون بررسی مدیرعامل می‌شوید؟ شما خیلی زود  به پیشنهاد مدیرعاملی جواب مثبت داده‌اید و  بدیهی است که در چنین شرایطی فرصت انجام بررسی‌های لازم را نداشته باشید. علاوه بر این، حالا که مشکلات را دیده‌اید چرا جایی نمی‌روید و همچنان مانده‌اید؟ آیا باید باور کرد که همه اینها به‌خاطر عشق و علاقه به باشگاه است؟

   حق پخش، داستان ناتمام
«ما جلسات زیادی را با مسئولان صداوسیما و سازمان‌های دیگر که مرتبط بودند و همچنین با کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس صداوسیما، با حضور خود آقای وزیر ورزش برگزار کردیم .جلسات مختلفی داشتیم اما اینکه به ثمر برسد و فوتبال بتواند از این حق پخش بهره‌مند بشود، هنوز رخ نداده است و ...» درویش به این معضل بزرگ هم پرداخته اما آخرین مدیری که برای دریافت این حق به جنگ صداوسیما رفت، خیلی زود برکنار شد. اگر حق پخش واقعا دغدغه باشگاه است، چرا درویش آن روزها با آجورلو همراه نشد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید