• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182591
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

ایستگاه مدیریت
اولین سفیر زن

برای سال‌های طولانی، حضور زنان به‌عنوان سفیر در صحنه سیاسی کشور طلسم شده بود، اما این موضوع با اعزام «مرضیه افخم» به‌عنوان سفیر به مالزی بالاخره شکست. افخم انحصار 37ساله این سمت را شکست و به‌عنوان نخستین سفیر زن ایرانی بعد از انقلاب اسلامی موفق شد راه را برای سفیر شدن زنان باز کند. او که سابقه 30سال حضور در دستگاه سیاست خارجی را دارد، در دوره‌ای معاون اداره اطلاعات و انتشارات شد و مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و بعضی از رده‌های بالای مدیریتی در کارنامه او دیده می‌شود. معرفی افخم به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه سر و صدای زیادی برپا کرد و باعث شد خودش بعدها این دوره را به «شنا کردن در یک دریای پرتلاطم» تعبیر کند. مرضیه افخم متولد دی‌ماه1341 در تهران است و مدارک فوق لیسانس مطالعات منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی و لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران را در کارنامه تحصیلی خود دارد. سمت مشاور وزیر و مدیرکل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه، آخرین پست سیاسی است که به مرضیه افخم واگذار شده است. پس از افخم، چند بانوی دیگر هم موفق شدند به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر معرفی شوند.


مسافری در کپنهاگ

در میان بانوانی که در صحنه سیاست کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند، نام «افسانه نادی‌پور» به‌عنوان چهارمین زن سفیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای حضور در کشور دانمارک ثبت شده است. او که متولد سال1346 در اصفهان است، بیش از 25سال در وزارت امور خارجه کار کرده و تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع دکتری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داده است. نادی‌پور همچنین دوره یکساله عالی حقوق بین‌الملل را در دانشکده وزارت امورخارجه گذرانده و فعالیت در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، بعضی دیگر از فعالیت‌های سیاسی این زن سیاستمدار و مدیر است. نادی‌پور بعد از ورود به کشور دانمارک به‌عنوان سفیر، تلاش کرد با اعلام برنامه‌های کاری خود، چشم‌انداز روشنی از اهداف فعالیت‌های سفارتخانه‌اش بسازد. توسعه روابط سیاسی بین 2کشور، تسهیل امور مربوط به هموطنان ایرانی مقیم دانمارک، ارتقای روابط اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای با پادشاهی دانمارک، اهدافی هستند که نادی‌پور به‌عنوان اولویت فعالیت‌های خود از آنها نام برد.





ایستگاه
راه‌اندازی کسب‌وکار

شهرداری تهران از مدتی قبل، برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، مراکز تسهیل و توسعه کسب‌وکار اجتماعی «توتیا» را با هدف اشتغال‌زایی و توانمندسازی شهروندان راه‌انداخته است. در این مراکز خدمات متنوعی شامل مشاوره‌های تخصصی در حوزه کسب‌وکار، توسعه مشاغل خانگی، ایجاد زمینه اشتغال برای نیازمندان و خانواده‌های کمتر برخوردار و حمایت از کسب‌وکارهای استارت‌آپی ارائه می‌شود. شهروندان جویای کار به‌ویژه زنان بی‌سرپرست با مراجعه به مراکز توتیا که در همه مناطق تهران راه‌اندازی شده می‌توانند با شیوه‌های راه‌اندازی مشاغل خانگی و الفبای کارهای استارت‌آپی آشنا شوند. این افراد بعد از راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا می‌توانند از خدمات رایگان دفتر مددکاری اجتماعی و مشاوره شغلی و کاریابی بهره‌مند شوند و محصولات‌شان را در بازارچه‌های محلی عرضه کنند. علاوه بر اینها علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند در جلسه‌های کافه کسب‌وکار که در این مراکز برگزار می‌شود حضور پیدا کنند و ایده‌هایشان برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید را با شهروندان به اشتراک بگذارند. در برخی از این مراکز، صندوق‌های محلی برای کمک به افرادی که می‌خواهند کسب‌وکار خانگی راه بیندازند، تاسیس شده و متقاضیان بدون داشتن ضامن می‌توانند از تسهیلات خرد این صندوق‌ها بهره ببرند.



تزریقات یاد بگیرید

گذراندن دوره‌های آموزشی تزریقات و کمک‌های اولیه برای خانواده‌ها یک ضرورت است؛ از این‌رو مراکز جمعیت هلال‌احمر که در مناطق تهران با عنوان خانه‌های هلال فعالیت دارند، این آموزش‌ها را رایگان به شهروندان ارائه می‌دهند. در دوره‌های آموزشی تزریقات و پانسمان، علاقه‌مندان ابتدا دوره تئوری یک‌روزه را پشت سر می‌گذارند و درصورت کسب حد نصاب لازم، برای حضور در آزمون عملی معرفی می‌شوند. کسانی که در هر دو آزمون کتبی و عملی نمره قبولی بگیرند، موفق به دریافت مدرک و گواهینامه این دوره خواهند شد. برای ثبت‌نام در دوره تزریقات و پانسمان کافی است با همراه داشتن یک برگ از تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه و یک قطعه عکس 4×3 به یکی از مراکز هلال‌احمر مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی هم می‌توانید به لیست مراکز جمعیت هلال‌احمر در مناطق مختلف تهران دسترسی پیدا کنید. یادتان باشد که آزمون‌های کتبی و عملی هلال‌احمر 20نمره دارد و برای دریافت گواهینامه باید حداقل نمره14 را بگیرید. دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه جمعیت هلال‌احمر ایران هم شامل آموزش روش‌های اولیه نجات زندگی یا احیای قلبی-ریوی(CPR)، خفگی و اختلالات تنفسی-ریوی، شوک و اختلالات قلبی، زخم و خونریزی، پانسمان (زخم‌بندی)، آسیب‌های اسکلتی، بانداژ و آتل‌بندی و تزریقات است.




ایستگاه ورزش و تفریح
تخته گاز در بوستان ولایت


مجموعه فرهنگی ورزشی «شهربانو» منطقه ۱۹تهران یکی از پارک‌های اختصاصی بانوان در تهران است که فعالیت‌های مختلف فرهنگی، سبک زندگی و ورزشی نظیر فوتبال، والیبال و استخر شنا دارد و امکانات تفریحی نظیر پیست کارتینگ اتومبیل‌رانی و پیست دوچرخه‌سواری نیز در آن ایجاد شده است. در مجموعه شهربانوی «بوستان ولایت» با دیوارهای بلند از سایر قسمت‌های این بوستان جدا شده تا تمام دختران و بانوان ایرانی به راحتی و با آزادی کامل، بدون هیچ‌گونه محدودیت پوششی بتوانند در این مجموعه تردد کرده و ایام خوشی را همراه دوستان و اقوام خود سپری کنند. این مجموعه ورزشی نخستین کارتینگ ویژه بانوان را در دل خود جای داده است که در غرب تهران و در بوستان ولایت واقع شده است. در این مکان علاوه بر کارتینگ، می‌توانید از زمین دوچرخه‌سواری نیز بهره ببرید. طول پیست ویژه بانوان (مجموعه شهربانو) به ۴۰۰ متر می‌رسد و ظرفیت آن در هر دور ۸ نفر است. اگر قصد دارید به این مجموعه بروید، ابتدا قبل از رفتن باید هماهنگ کنید و بعد می‌توانید با استفاده از خط 3متروی تهران در ایستگاه «زمزم» پیاده شده و با کمی پیاده‌روی به بوستان ولایت و کارتینگ مجموعه ورزشی شهربانو برسید.


بهشت مادران

بوستان «بهشت مادران» نخستین پارک زنانه تهران است که در سال‌۱۳۸۷ افتتاح شد و مساحتی بیش از ۲۰ هکتار دارد. این بوستان بزرگ نه‌تنها فضایی امن و راحت برای فعالیت‌های گوناگون بانوان ایجاد کرده، بلکه با ساخت فضاها و امکانات ورزشی، محیطی مناسب برای ورزش بانوان را نیز به همراه داشته است. در این بوستان امکاناتی مانند استخر روباز، مسیر دوچرخه‌سواری، میزهای شطرنج و تنیس روی میز، زمین بدمینتون، سالن‌های ورزشی بسکتبال، والیبال، فوتبال و تیراندازی با کمان برای بانوان مهیا شده تا بانوان در محیطی امن و فارغ از هر دغدغه‌ای به ورزش بپردازند. این پارک دسترسی‌های متعددی از خیابان‌های شفایی، خیابان عطار، خیابان پروانه در جنوب‌شرقی و خروجی بزرگراه شهید حقانی در شمال غربی پارک دارد اما بهترین راه رسیدن به اینجا استفاده از مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک بهشت مادران، ایستگاه «مصلی» است که در خط یک متروی تهران قرار دارد. این ایستگاه با این پارک فاصله‌ای یک کیلومتری دارد. پس از پیاده‌شدن در ایستگاه مترو مصلی، می‌توانید برای رسیدن به مقصد، اتوبوس‌های تندروی خط پنج را سوار و در ایستگاه «بهشت‌مادران» پیاده شوید. یادتان باشد پسران بالای ۵ سال اجازه ورود به پارک همراه مادرشان را ندارند و عکس‌گرفتن و فیلمبرداری هم در محوطه داخلی پارک ممنوع است.

فرهنگ و ادب
کتابخانه زنانه


عجیب نیست که مرکزی دانشگاهی و پژوهشی با محوریت پرداختن به موضوعات زنان، منابع مطالعاتی مرتبطی برای علاقه‌مندان فراهم کرده باشد. کتابخانه تخصصی مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران در سال1386راه‌اندازی شده و دارای منابع تخصصی در حوزه زنان و خانواده است. مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران در پی بررسی اسناد فرهنگی بالادستی و براساس این باور که زنان در عصر حاضر در جامعه در ارتقای سلامت و کارکرد بهینه خانواده، دانشگاه و جامعه نقشی برجسته و بنیادین دارند، تشکیل شده است. این مرکز با پایلوت قرار دادن دانشگاه تهران تلاش می‌کند با شناخت وضعیت و مسائل زنان شاغل در این دانشگاه به‌سوی ایجاد فضایی سالم و کارآمد برای آنها گام بردارد و زمینه‌های لازم را برای افزایش توانمندی و به فعلیت رساندن قابلیت‌های جامعه مخاطب فراهم کند. این مرکز فعالیت‌های گسترده و پژوهشی در زمینه مسائل زنان انجام می‌دهد. علاقه‌مندان به مطالعات مربوط به زنان می‌توانند برای جست‌وجوی منابع مطالعاتی موردنظر خود، از وب‌سایت این کتابخانه هم استفاده کنند.


فراغتی و کتابی و کنج کافه‌ای....

انتخاب بسیاری از ما برای ساعتی فراغت از فعالیت‌های روزمره، دور شدن از شلوغی شهر و دیدار با دوستان، کافه‌ها و رستوران‌ها هستند. به همین دلیل هم تعداد کافه‌های شهر روزبه‌روز بیشتر می‌شود، اما برای بعضی بانوان، رفتن به کافه یا رستورانی که مخصوص خودشان باشد و بتوانند از فضای آن با راحتی بیشتری استفاده کنند، گزینه مناسب‌تری است. تعداد فضاهای تفریحی اختصاصی بانوان در شهر زیاد است، اما کافه‌ها و رستوران‌های زنانه چندان نیست. نخستین فضای اینچنینی، با نام بوفه کتاب دوستانه، در شرق تهران راه افتاده است. نخستین بوفه کتاب مخصوص بانوان، مناسب برای دورهمی و قرارهای دوستانه بانوان است. در این بوفه‌کتاب در مناسبت‌های مختلف، کارگاه‌های آموزشی و جشنواره‌های تفریحی برپا می‌شود و جزو فضاهای خصوصی زنان در تهران به‌حساب می‌آید که مردان اجازه ورود به آن را ندارند. در طراحی دکور این کافه و بوفه از رنگ‌های روشن و شاد استفاده شده و نمای داخلی بسیار جذاب و جالبی دارد. کتابخانه‌ این بوفه‌کتاب شامل کتاب‌های متنوع و پرتعدادی است که بسیاری از آنها را خود زنان به این فضا اهدا کرده‌اند.


ایستگاه هنر
مطالعه در ارسباران


اگر از بانوان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه هستید، می‌توانید به کتابخانه‌ «فرهنگسرای ارسباران» بروید. در اینجا کتاب‌های تخصصی هنر یا مرتبط با هنر به‌وفور یافت می‌شوند؛ حتی دلیل اینکه پیش‌تر اسم این کتابخانه هنر بوده، فعالیت هنری این مجموعه و دلیلی بر گرایش هنری بودن اکثر کتاب‌های این کتابخانه است. البته قفسه‌های این کتابخانه محدود به هنر نیست و در قفسه‌های دیگر کتابخانه ارسباران تهران کتاب‌های عمومی، داستان و رمان را هم می‌توانید بیابید. کتابخانه ارسباران ۱۳هزار و ۳۰۰ جلد کتاب فارسی و ۷۲۹جلد کتاب انگلیسی و حدود ۳۰۰مترمربع مساحت دارد. همچنین 2سالن مطالعه مجزا که یکی از آنها به بانوان اختصاص دارد، از ویژگی‌های این مجموعه به‌حساب می‌آید. در این کتابخانه علاوه بر مجله‌های مهم و اثرگذار فارسی، مجله‌های خارجی نیز موجود است و اعضا می‌توانند آنها را امانت بگیرند؛ پس بدون معطلی می‌توانید به این فرهنگسرا بروید و از امکانات کتابخانه آن بهره‌مند شوید. فرهنگسرای ارسباران در محله «سیدخندان» قرار دارد. برای رسیدن به فرهنگسرای ارسباران بدون وسیله شخصی می‌توان از مترو یا تاکسی استفاده کرد. اگر تصمیم گرفتید از مترو استفاده کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به فرهنگسرای ارسباران متروی «شریعتی» واقع در خط یک متروی تهران است. بعد از بیرون آمدن از مترو، سوار تاکسی شده و زیر پل سیدخندان پیاده شوید. سپس مسیر کوتاهی را به سمت فرهنگسرای ارسباران و خیابان جلفا پیاده‌روی کنید.


تماشای زنانه تئاتر

تماشای تئاتر بسیار لذتبخش است؛ به‌ویژه اگر در فضایی باز و با چشم‌انداز زیبا اجرا شود. بوستان «پردیس بانوان» با داشتن آمفی‌تئاتر روباز این امکان را مهیا ساخته تا تئاتردوستان از این فضا بهره‌مند شوند و ساعات خوشی را برای خود رقم بزنند. بوستان پردیس بانوان که در جنوب‌شرقی تهران و سه‌راه افسریه واقع شده، ۲۷ هکتار وسعت دارد. از دیگر امکانات رفاهی این بوستان دیدنی می‌توان از مسیر دوچرخه‌سواری، جکوزی، کتابخانه، خانه سلامت، مهدکودک و دریاچه مصنوعی یاد کرد. همچنین در اطراف این دریاچه مصنوعی، آلاچیق‌هایی با طرح‌های روستایی وجود دارند که بسیار جالب هستند و درصورت تمایل، بانوان می‌توانند از آنها استفاده کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از بانوان علاقه‌مند به تئاتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به آمفی‌تئاتر روباز بوستان «پردیس بانوان» سر بزنید و در کنار تماشای تئاتر و برنامه‌های دیگر از فضای لذتبخش و مفرح بوستان نیز نهایت استفاده را ببرید. دسترسی به این پردیس، سخت نیست؛ کافی است از مترو استفاده کنید و در ایستگاه «شهید رضایی» پیاده شوید. بعد با استفاده از تاکسی خود را به بوستان «پردیس بانوان» برسانید.


ایستگاه آموزش
دروازه ورود به حرفه‌وفن

هرچه به‌دنبال کسب علم و دانش باشیم باز هم از اقیانوس بی‌انتهای دانش، سهم اندکی خواهیم داشت، اما کسب مهارت‌های گوناگون، وزن کشتی علمی ما را سنگین و بزرگ‌تر خواهد کرد. در این شرایط بانوان هم نباید از کسب مهارت‌های موجود بی‌نصیب بمانند. از این‌رو سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور به‌تازگی دوره‌های اختصاصی ویژه بانوان را در دستور کار قرار داده که در رشته‌های متعدد برگزار می‌شود. تنها شرط شرکت در این دوره‌ها، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم بوده و ثبت‌نام در دوره‌ها برای عموم آزاد است. علاقه‌مندان برای نام‌نویسی در دوره‌های سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور باید به نشانی Portaltvto.com پایگاه اینترنتی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای مراجعه و پس از آن در دوره‌ها ثبت‌نام کنند. برخی از این دوره‌ها و رشته‌ها متقاضیان بیشتری دارند که سازمان فنی‌وحرفه‌ای از طریق برگزاری آزمون، علاقه‌مندان را جذب و راهی کلاس‌ها می‌کند. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره‌های آموزشی، ارائه مدرک معتبر به شرکت‌کنندگان از سوی این سازمان است تا بعد از فارغ‌التحصیلی به کمک آن و به‌راحتی بتوانند وارد بازار کار شوند.


آموزش‌های تک‌موضوعی

پژوهشکده زن و خانواده، دوره‌های کوتاه‌مدت حضوری و آنلاین، تک‌موضوع آموزشی مباحث زن و خانواده را در فصل زمستان1401برگزار می‌کند. این دوره‌های آموزشی ترویجی تک‌موضوعی برای علاقه‌مندان به موضوع‌های زن، خانواده و جمعیت، نگاه کلامی به حوزه جنسیت، زن، خانواده و فضای مجازی و آسیب‌شناسی خانواده اجرا می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در دوره‌ها می‌توانند از طریق لینک‌ ثبت‌نام دوره‌هاhttps://lms.wfrc.ac.ir/product-category/online-course برای هر موضوع ثبت‌نام کنند. مدرس فصل اول حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا‌زیبایی‌نژاد  است و دوره نگاه کلامی به حوزه جنسیت را حجت‌الاسلام دکتر مجید دهقان برعهده دارد. دوره زن، خانواده و فضای مجازی هم از سوی فهیمه زارع اداره می‌شود و کارگاه آسیب‌شناسی خانواده را دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی  برگزار خواهدکرد. مهلت ثبت‌نام در دوره‌ها پایان دی‌ماه 1401است و افراد می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با بخش آموزش از طریق شماره ایتایی آموزش 09011067477مکاتبه یا با شماره 253263357-058 داخلی‌های 4616یا 4617تماس بگیرند. برای همه شرکت‌کنندگان در دوره‌های فوق گواهی حضور در دوره صادر خواهد شد.


ایستگاه علم و فناوری
راهنمایی حرفه‌ای

دانش‌بنیان در ایران، شرکت یا مؤسسه خصوصی است که ایده‌های علمی افراد تحصیلکرده را به تولید محصول نزدیک می‌کند؛ بنابراین با حضور در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی نمی‌توان وارد این حوزه شد و باید برای ورود به این عرصه، تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. بعد از پشت سر گذاشتن تحصیلات دانشگاهی چگونه می‌توان وارد حوزه دانش‌بنیان شد؟ این روزها سازمان‌ها و نهادهای زیادی برای حمایت از بانوانی که ایده‌ای برای تولید محصول دارند، فعالیت می‌کنند؛ به‌طور مثال این افراد کافی است به صندوق نوآوری و شکوفایی دانش‌بنیان زنان مراجعه کنند تا از انواع خدمات این صندوق بهره‌مند شوند. بانوان تحصیلکرده‌ای که ایده تولید یک محصول را دارند، می‌توانند به این صندوق مراجعه کنند تا ابتدا ایده‌شان را با مشاوران متخصص در میان بگذارند. اگر ایده آنها قابلیت تبدیل به محصول را داشته باشد به شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان معرفی می‌شوند تا آنها به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد عمل شوند. در برخی موارد هم صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه لازم را در اختیار افراد قرار می‌دهد و به لحاظ مادی از آنها حمایت می‌کند. اگر با شماره 42170000تماس بگیرید، توسط اپراتورها به مشاوران تخصصی وصل خواهید شد.



کسب‌وکار با دانش‌بنیان‌ها

اگر قصد دارید با تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان وارد دنیای کسب‌وکار شوید، دغدغه‌ای بابت جذب سرمایه یا پیدا کردن نیروی انسانی کارآمد و ثبت قانونی محصول موردنظرتان نداشته باشید. مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان که یکی از زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به‌حساب می‌آید به کسانی که می‌خواهند شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند، خدمات متعددی ارائه می‌دهد. یکی از خدمات این مرکز، ارائه بسته‌های توانمند‌سازی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این بسته حمایتی، خدماتی مثل آموزش و مشاوره، خدمات مالی و اداری، توسعه محصولات، مالکیت فکری، اخذ تأییدیه و استاندارد، جذب سرمایه و توسعه بازار داخلی و صادراتی از طرف مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز تعاملات علمی و فناوری به شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان ارائه خواهد شد. در کنار اینها، میزان و سقف حمایت و راه دریافت خدمات مشخص شده است. برای دریافت خدمات مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز تعاملات علمی و فناوری کافی است به نشانی اینترنتی bizservices.ir مراجعه کنید. به یاد داشته باشید مراجعه به نهادها و سازمان‌های معتبر برای تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان اقدام مهمی است و به قول معروف قدم‌های اول را باید محکم و در عین حال سنجیده بردارید.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید