• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18254
+
-

چشم‌های اینترنتی برای پایش 24ساعته ترافیک

رشد ترافیک در زنجان سبب شده که شهرداری برای مدیریت و کنترل ترافیک به سمت مدیریت هوشمندآن حرکت کند

ترافیک
چشم‌های اینترنتی برای پایش 24ساعته ترافیک




زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

راه‌اندازی یک مرکز هماهنگی و هدایت برنامه‌های خدماتی در شهر میتواند فرصتی برای استفاده از فناوریهای نوین نظارتی برای تصمیم‌گیری بهتر و دقیقتر باشد و این مرکز دارای فضایی برای مانیتورینگ تقاطع‌های شهر، فضایی برای تاسیسات و مجهز به سیستم اطفای حریق خاص است و برای اطلاع‌رسانی سریع‌تر از تکنولوژی فیبر نوری استفاده می‌کند.
به گفته «سمانه شاددل» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان ساختمان نیمه کاره این مرکز کنترل ترافیک از سال 84 در مقابل باشگاه 15 خرداد خیابان 17 شهریور انتخاب شده بود که با توجه به این‌که فضای مناسبی برای چهره شهر نبود و علاوه بر با افزایش روز افزون ترافیک در شهر زنجان افتتاح و بهره‌برداری از این ساختمان لازم و ضروری به نظر می‌رسید.

وی ادامه می‌دهد: رشد ترافیک در زنجان سبب شده که شهرداری برای مدیریت و کنترل ترافیک به سمت مدیریت هوشمندآن حرکت کند و در حال حاضر نیز با ورود شهردار جدید به این مهم زمینه برای سرعت بخشی به روند راه اندازی این مرکز فراهم شده است. با افزایش خودروهای شخصی و سواری، شهرداری‌ها موظف به تکمیل و تجهیز مرکز مانیتورینگ و کنترل ترافیک در شهرها هستند و در جاده ها نیز نصب این تجهیزات برعهده سازمان حمل و نقل جاده ای است. شاددل می‌افزاید: شهرداری، این مرکز را برای کنترل ترافیک در زنجان ایجاد می‌کند و می-تواند اطلاعات را در اختیار سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها از قبیل آتش‌نشانی، تاکسیرانی، اورژانس  و‌ نیروی انتظامی بگذارد. 


نظارت تصویری بر شهر

این مسئول معتقد است: این پروژه به علت تاسیسات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و امنیتی خاص بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، چرا که با نظارت آنلاین بر مشکلات مختلف شهری است که می‌توان آن مشکلات را به مسئولان مربوطه اعلام کرد.  وی اظهار می‌کند: مرکز کنترل ترافیک علاوه بر آن‌که مسئولیت مدیریت ترافیک شهر را بر عهده دارد، مرکز هماهنگی برای ارائه کارهای خدماتی همچون امداد رسانی آتش نشانی و اورژانس، برف روبی، ساماندهی آبگرفتگی معابر و شناسایی نقاط گره ترافیکی است. 


مرکز کنترل ترافیک؛ تصمیمی درست 

عضو شورای اسلامی شهر زنجان می‌گوید: کنترل ترافیک جزو اسناد شورای چهارم زنجان  بود که تدوین شد تا پایش ترافیکی و اطلاعات شهری در اختیار شهرداری باشد.  «عباس راشاد» با اشاره به این‌که برای ساخت پل در شهر باید محدودیت‌های اطراف آن را در نظر گرفت، بیان می‌کند: مرکز کنترل ترافیک زیرساخت حل مشکلات ترافیکی و شهری خواهد بود که در بسیاری از موارد می‌تواند با میسر کردن نظارت بر نقاط مورد نظر شهر موثر باشد. عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان این‌که این مرکز یک اطلاعات جامع از نقاط مختلف شهر را به شهرداری ارائه می‌دهد، ادامه می‌دهد: این مرکز برای تغییر هندسی شهر و یا ساخت و ساز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و سبب می‌شود تصمیم درست برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها اتخاذ شود. 


نرم افزار ITS

در مدیریت شهری نوین(ITS) ، شهرها توسط دوربین‌های امنیتی تعبیه شده درتقاطع، جاده، تونل و یا بر روی خودروها مجهز شده‌اند که عموما این دوربین‌ها به وسیله شبکه‌های اینترنتی به مرکز مدیریت و کنترل متصل می‌شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان بیان می‌کند: برخی از تقاطع‌های زنجان به این نرم-افزار هوشمند مجهز هستند که ترافیک را ثبت کرده و به کنترل ترافیک انتقال می‌دهد.وی اضافه می کند: با توجه به حجم ترافیک، ‌ راهنمایی و رانندگی سبز و یا قرمز می‌شوند.


تجهیز شهر زنجان به 41 دوربین نظارتی 

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به این‌که به منظور بررسی بهتر مباحث ترافیکی تاکنون 36 دوربین کنترل ترافیک در شهر نصب شده است، تصریح می‌کند: امسال تعداد دوربین‌ها به 41 مورد افزایش خواهد یافت. راشاد ادامه می‌دهد: 23 دوربین نظارتی در شهر در سال‌های گذشته نصب شده بود که کنترل دوربین های مدار بسته شهر فقط در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار داشت و با افتتاح مرکز کنترل ترافیک، این دوربین‌ها برای کنترل بهتر نیاز به روز‌آمدی دارند.
وی معتقد است: نصب هر دوربین در خیابان به منزله حضور یک نیروی راهنمایی و رانندگی است. 


تجهیز این مرکز به نرم‌افزارSCATS 

بعضی مواقع مامورین راهنمایی و رانندگی به صورت دستی و با توجه به ترافیک در حال جریان در همان چهارراه، بدون اطلاع از ترافیک موجود در چهار راه‌های اطراف در حال تنظیم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هستند که این موضوع  باعث افزایش ترافیک در کل شبکه معابر می شود. SCATS به طور خودکار زمان‌بندی چراغ‌ها را تنظیم می‌کند تا در سطح شبکه، جریان ترافیک بهینه ترین حالت را داشته باشد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این سیستم می توان به کنترل تطبیقی و هوشمند، ایجاد هماهنگی بین چراغ‌های فرماندهی، اولویت به خودروهای ویژه، نمایش وضعیت عملکرد تجهیزات تقاطع در مرکز کنترل، امکان آمارگیری و گزارش‌دهی و ماژولار بودن اشاره کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان می‌گوید: نرم‌افزارSCATS ( مدیریت هوشمند تقاطع) با اعتباری بالغ بر 320 میلیون تومان برای این مرکز تهیه شده که برای تقاطع‌های نزدیک اجرا می‌شود و زمان گذر خودروهای اورژانس و یا آتش نشانی کلیه چراغ‌های این تقاطع‌ها سبز می‌شوند. وی با بیان این‌که 9 تقاطع زنجان  به این سیستم مجهز هستند، عنوان می‌کند: تقاطع امیرکبیر، دروازه ارگ، چهارراه‌سعدی، صدر جهان، تربیت، فرهنگسرای امام(ره) ،  دانش‌سرا و 45 متری اتصاریه به سیستم اسکتس مجهز هستند. عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان این‌که ساخت مرکز کنترل به وسیله دریافت تسهیلات بانکی انجام می‌شود، تصریح می‌کند:  برای ایجاد و تجهیز این مرکز 5 میلیارد و 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده، برای تعمیر و تجهیزات یک میلیارد، هوشمندسازی تقاطع‌ها بالغ بر 670 میلیون تومان و برای نصب چراغ‌ها و به‌روز‌رسانی آن‌ها نیز یک میلیارد تومان هزینه شده است.


افتتاح مرکز ترافیک با اعتبار 4 میلیارد تومانی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان  بیان می‌کند: مرکز کنترل ترافیک در زنجان با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان در سوم خرداد امسال به بهره‌برداری رسید. برای توسعه و برخورداری از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته نیز به اعتباری حدود یک میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید