• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18243
+
-

وضعیت قرمز قیمت گوشت در سبزوار

مسئولان با جلوگیری از روند خروج دام از منطقه قصد کاهش نرخ را دارند

بازار
وضعیت قرمز قیمت گوشت در سبزوار




سحر وحدت | خراسان رضوی – خبرنگار :

افزایش قیمت و روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز‌ در چند هفته اخیر گلایه مردم و قصابان را به همراه داشته است. از طرفی خروج غیرمجاز دام از شهرستان نگرانی دامداران به خاطر احتمال انتقال بیماری را افزایش داده است. 


 25  درصد کاهش در خروج دام زنده از شهرستان

با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز به منظور تنظیم بازار، خروج دام زنده از شهرستان با ایجاد محدودیت‌های بهداشتی در یک ماه اخیر 25 درصد کاهش یافته است.  به گفته رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار افزایش قیمت گوشت قرمز در شهرستان مختص به این منطقه نیست و قیمت گوشت قرمز در سراسر کشور، در چند هفته اخیر افزایش داشته است. همچنین افزایش قیمت دام نیز منحصر به شهرستان سبزوار نیست و در سراسر کشور رخ داده است. 

 «ولی‌الله جغتایی» معتقد است به طور میانگین روزانه 2 تا 4 هزار راس دام در میدان دام سبزوار خرید و فروش می‌شود. وی می‌گوید: طبیعتا هر سال تعدادی دام مسن و پیر در شهرستان وجود دارد که باید از چرخه تولید حذف و دام‌های جدید و مولد جایگزین شود. به طور میانگین سالانه حدود 240 هزار تا 300 هزار راس دام سبک با رعایت مقررات و موازین دامپزشکی از شهرستان خارج می‌شود که بیشتر استان‌های تهران، کرمان و مازندران مقصد دام‌های شهرستان هستند؛ دام مازاد شهرستان هم به تقاضای مقصد مورد نظر از شهرستان خارج می‌شود. 


افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید

به گفته وی در حال حاضر روزانه 120 راس دام سبک و 25 راس دام سنگین در شهرستان کشتار می‌شود که باتوجه به افزایش قیمت گوشت و کاهش توان خرید مردم، آمار کشتار روز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. جغتایی می‌افزاید: سال گذشته 234 هزار راس دام سبک با صدور 3 هزار و 350 فقره گواهی بهداشتی و 3 هزار و 971 راس دام سنگین از شهرستان خارج شد. همچنین در 2 ماه ابتدایی امسال 41 هزار و 920 راس دام سبک با صدور 651 فقره گواهی بهداشتی و 767 راس دام سنگین با صدور 85 فقره گواهی، از سبزوار خارج شده است.  به گفته جغتایی برای خروج دام از شهرستان با توجه به مقررات دامپزشکی باید دام‌ها، گواهی بهداشت داشته باشند که با اعلام نیاز مقصد و هماهنگی میان مبدا و مقصد، دام‌هایی که واکسیناسیون شده باشند و از لحاظ سلامت مورد تایید دامپزشکی باشند مجوز خروج از شهرستان را دریافت می‌کنند؛ همچنین دام‌ها زمانی که به مقصد می‌رسند باید ورود آنها اعلام شود تا برای متقاضی محموله بعدی در صورت تقاضا ارسال شود. وی معتقد است این مراحل باعث شده که میزان خروج دام به صورت غیرمجاز از شهرستان کاهش یابد که این موضوع کاهش انتقال بیماری‌های احتمالی مانند تب کریمه‌کنگو را به همراه 
داشته است. 

وی با بیان اینکه بر اساس آمار غیر رسمی حدود 10 تا 15 درصد دام به صورت غیر مجاز از شهرستان خارج و اکثرا به استان‌های جنوبی کشور منتقل می‌شوند، می‌گوید: برخی افراد ناآگاه یا فرصت‌طلب اقدام به حمل دام به خارج از شهرستان بدون مجوز و رعایت ضوابط بهداشتی از مسیرهای غیررسمی و به دور از دید پلیس راه می‌کنند که این امر تبعاتی را برای دام‌های شهرستان دارد زیرا ممکن است دام‌هایی که به صورت غیرمجاز وارد شهرستان می‌شوند از لحاظ بهداشتی شرایط مناسبی نداشته باشند و باعث انتقال بیماری شوند. 

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های چند سال اخیر و مشکلات دامداران برای تامین علوفه مورد نیاز دام‌ها از جمله دلایل این افزایش قیمت در دام زنده است، می‌افزاید: این امر نیز در کاهش تولید دام تاثیر بسزایی داشته است به گونه‌ای که ما سالانه کاهش 10 درصدی تولید دام در شهرستان را داریم. در حال حاضر در برخی مناطق جنوبی شهر ششتمد و بخش روداب و در میان عشایر منطقه، دامداری‌هایی که برای تامین علوفه مورد نیاز متکی به مراتع هستند در این زمینه به مشکل برخورده‌اند به طوری که در این موارد کاهش 30 درصدی دام را داشته‌ایم. به همین دلیل دامداران به سمت نگهداری و پرورش دام با علوفه دستی سوق یافته‌اند، اما در کنار این کاهش، شاهد افزایش و رونق واحدهای پروتری و نیمه صنعتی در اطراف شهرستان بوده‌ایم. 


روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز

به گفته یکی از قصابان سبزوار قیمت گوشت و دام زنده روز به روز در حال افزایش است. «رضا فسنقری» می‌گوید: ما قصاب‌ها برای تامین نیاز مردم، روزانه مجبور به خرید گوشت هستیم ولی افزایش قیمت آن نارضایتی مردمی که مراجعه می‌کنند را به همراه دارد؛ مثلا اول گوشت گوسفند را کیلویی 40 هزار تومان به مردم می‌دادیم بعد به 48 هزار تومان و اکنون به 55 هزار تومان رسیده است.  وی معتقد است این افزایش روزانه گوشت قدرت خرید مردم را کاهش داده و می‌افزاید: مسئولان باید بر بازار گوشت و دام زنده نظارت کافی داشته باشند تا از افزایش بی‌رویه قیمت دام زنده مانند گوسفند و گاو و گوشت قرمز، جلوگیری شود. 

یکی از دامداران سبزوار نیز با گلایه از افزایش میزان خروج دام از این شهرستان به صورت غیرمجاز به دیگر شهرستان‌های مجاور می‌گوید: بیماری‌های میان دام و انسان یکی از خطر ناک‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود که اگر پیشگیری به موقع انجام نشود، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد. به گفته «رضا صدقی» متاسفانه برخی دلالان پس از خریداری دام از دامداران به صورت غیرمجاز دام را برای فروش به دیگر مناطق می‌برند. وقتی به همین روش دام‌هایی را بدون مجوز وارد شهرستان می‌کنند و به برخی دامدارن می‌فروشند، امکان انتقال بیماری افزایش می‌یابد و همه دام‌ها را تهدید می‌کند. وی می‌افزاید: همچنین خروج بدون مجوز دام از شهرستان سبب کاهش تعداد دام می‌شود و نتیجه آن افزایش قیمت دام زنده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید