• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18255
+
-

پیگیری مطالبات کامیون‌داران

کامیون‌داران به افزایش عوارض، افزایش قیمت قطعات و افزایش نرخ بیمه تامین اجتماعی معترض‌ هستند

گزارش
پیگیری مطالبات کامیون‌داران



‌مطالبات کامیون داران در روزهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. البته فعالان این صنف به نتایجی هم رسیدند و قرار شد که کرایه کامیون‌داران افزایش یابد. هنوز اما واکنش‌ها به مطالبات آن‌ها ادامه دارد. چنانکه این موضوع به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هم کشیده شد.  به گزارش همشهری در این باره مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از افزایش 15 درصدی کرایه کامیون‌داران کرمانشاه همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: پیگیر مطالبات کامیون‌داران هستیم. «بهمن خسروانی» با اشاره به مطالبات کامیون‌داران کرمانشاه گفت: خواسته اصلی این صنف کنترل قیمت‌ کالا و خدمات مورد نیاز آن‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌هاست. برای مثال قیمت لاستیک و حق بیمه کامیون‌داران افزایش زیادی داشته است.

خسروانی با بیان این‌که تعیین کرایه کامیون‌داران چند سالی است به بخش خصوصی شامل انجمن صنفی رانندگان و انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات واگذار شده، اظهار کرد: این انجمن‌ها تا قبل از سال 91 رقمی را به عنوان افزایش کرایه برای کامیون‌داران لحاظ می‌کردند، اما از سال 91 تاکنون هیچ افزایش کرایه برای رانندگان در نظر گرفته نشده است. وی با بیان این‌که کامیون داران عنوان می‌کنند که افزایش هزینه‌ها با میزان کرایه حمل همخوانی ندارد، تاکید کرد: این امر باعث شده کار کردن با کامیون برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد و به صورت سراسری دست به اعتراض بزنند و مطالبات خود را پیگیری کنند. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از پیگیری جدی مطالبات این قشر خبر داد و بیان کرد: در کرمانشاه هم همزمان با سراسر کشور افزایش کرایه 15 درصدی برای رانندگان تعیین شده است. وی این افزایش را علی‌الحساب خواند و گفت: اگر باز هم در کشور افزایشی رخ دهد، در کرمانشاه هم افزایش کرایه حمل را خواهیم داشت. خسروانی افزود: سایر مطالبات از جمله حق بیمه تامین اجتماعی نیز پیگیری خواهد شد. وی درباره پیامد اعتراض کامیون‌داران بر وضعیت حمل و نقل نیز اظهار کرد: قطعا این اعتراض در برخی زمینه‌ها مانند حمل و نقل میوه و تره‌بار، حمل سوخت و ... بی تاثیر نیست.


اعتراض به افزایش نرخ بیمه

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل استان هم در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در این باره گفت: کامیون‌داران نسبت به افزایش عوارض داخل جاده‌ای، افزایش قیمت قطعات، افزایش نرخ بیمه تامین اجتماعی معترض‌ هستند. «علی اصغر جانجانی» با اشاره به اعتراضات سراسری کامیون‌داران افزود: از اوایل خرداد چند آیتم از جمله افزایش عوارض داخل جاده ای، با توجه به افزایش نرخ دلار افزایش قیمت قطعات، افزایش نرخ بیمه تامین اجتماعی رانندگان که تقریبا به صورت 3 برابری اتفاق افتاد سبب شد برخی اعتراضات در کشور و به تبع در استان کرمانشاه رخ دهد. 
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان کرمانشاه افزود: در کنار این اتفاقات کاهش تناژ حمل کامیون‌ها بود که بنا به دلایلی مقدار از ۲۴ تن به ۲۰ تن تقلیل پیدا کرد.


 توافق ابتدایی جواب نداد

این مسئول ادامه داد: در برخی از اماکن مانند بندر عباس نبود توزیع عادلانه بار مطرح بود که باعث شد کامیون‌دارها اعتراض کنند. جانجانی یادآور شد: در استان کرمانشاه ابتدا توافقی با کامیون‌دارها انجام دادیم‌ اما زمانی که این موضوع سراسری شد توافق ما جواب نداد. وی با بیان این‌که در استان کرمانشاه با نبود توازن تعداد کامیون و مقدار بار مواجه هستیم، گفت: متاسفانه به‌دلیل بیکاری، بسیاری از افراد به کامیون‌داری روی آورده‌اند که همین امر سبب شده که در این نا متوازنی از نرم کشوری پایین تر باشیم.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان افزود: بار مستمر و جاری در استان بسیار کم است و تا قبل از فعالیت کارخانه سیمان این مسئله حادتر بود. جانجانی تصریح کرد: در ۲ فصل که کشاورزی داریم بار هست اما با کمبود کامیون مواجه هستیم و در بقیه فصول این امر برعکس می شود و بسیاری از کامیون‌ها بی بار هستند. وی وجود مرزها را هم تهدید عنوان کرد و هم فرصت و گفت: در طول روز ده‌ها کامیون وارد کرمانشاه می شوند و آماده برگشت به نقاط مختلف کشور هستند که این یک فرصت است و می توان بار تولیدی و کشاورزی را با هزینه کمتر جابه‌جا کرد و به این لحاظ که بار موجود سبد رانندگان کرمانشاه را خالی می‌کند و رانندگان کرمانشاه تعداد سفر باریشان کمتر می شود یک تهدید است.


ایجاد مشکل برای واحدهای تولیدی
 
رئیس خانه صنعت و معدن استان هم در این شورا گفت: اگراعتصاب کامیون‌داران ادامه پیدا کند بسیاری از واحدهای تولیدی استان با مشکل و یا خطر تعطیلی مواجه خواهند شد. «جهانبخش شکری» با اشاره به پیامدهای اعتراض کامیون‌داران برای بخش تولید، اظهار کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی برای جابه‌جایی مواداولیه و محصولات تولیدی خود به شدت به کامیون‌ها نیاز دارند. وی ادامه داد: نیاز به حمل و نقل شاید برای محصولات ساختمانی، فولاد، سیمان و ... چندان حیاتی نباشد، اما برای واحدهای مرغداری که با کامیون دان مرغ را تا مرغداری حمل می‌کنند بسیار ضروری است. رئیس خانه صنعت و معدن استان با اشاره به تاثیر اعتراض کامیون‌داران بر واحدهای تولیدی اظهار کرد: متاسفانه گاهی شاهد بروز مشکلاتی از این دست هستیم که بخش خصوصی هیچ نقشی در ایجاد آن ندارد، اما باید هزینه‌هایش را بپردازد. شکری یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی بخش خصوصی را بالا رفتن یک شبه نرخ ارز دانست و عنوان کرد: تولیدکننده باید در شرایطی تسهیلات ارزی دریافتی را تا 3 برابر بیشتر پس بدهد که این تسهیلات را هزینه خرید ماشین آلاتی کرده که سالی 10 درصد هم از ارزش آن به دلیل استهلاک کم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید