• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18252
+
-

مسیرهایی که باید هموار شود

پیاده‌راه‌ها و معابر نامناسب کرج تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است

شهری
مسیرهایی که باید هموار شود



باران پناهی| البرز- خبرنگار:

بررسی موانع موجود در پیاده‌راه‌های شهر کرج و کمک به تردد آسان کودکان، کهنسالان، معلولان و افراد کم‌توان از مهم‌ترین مسائل مناسب‌سازی معابر شهری است. فراهم کردن شرایطی ویژه برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بدون وارد شدن به خیابان و ارتقای سطح ایمنی برای افراد کم‌توان باید در طراحی معابر شهری مورد بررسی قرار گیرد. افزایش آگاهی شهروندان در استفاده از امکانات شهری همزمان با توسعه امکانات نیز باید از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گیرد. در پیاده‌راه‌های شهر کرج موانع بسیاری وجود دارد که مسئولان شهری باید آن را بررسی کنند و در موردش راه‌حل مناسبی بیابند و هرچند سال‌هاست به دنبال راه‌حل هستند، هنوز این مشکل به قوت خود باقی است.


مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها چیست؟

بسیاری از خیابان‌های کرج پیاده‌روهای مناسبی برای تردد ندارد. از مردمی که رفت‌وآمد می‌کنند می‌پرسیم مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها چیست. هر کس به فراخور دانش خود پاسخی می‌دهد. مردی میانسال که در حال گذر است، می‌گوید: از نظر مهندسی نمی‌توانم پاسخ دهم. آنچه می‌دانم این است که مردم بتوانند به‌راحتی از معابر عبور کنند. «محمد سلطانی» می‌افزاید: راه مناسب راهی است که کودک، جوان و پیر و حتی افراد معلول و کم‌توان بتوانند از مسیرها به‌راحتی عبور کنند که این مشکل در کل شهر مشهود است.


مسئولان فراموش کرده‌اند

بانویی که به‌سختی با کالسکه نوزادش از خیابان وارد پیاده می‌شود می‌گوید: برای انجام دادن امور روزانه گاهی مجبورم کودکم را با خود بیرون بیاورم که ناچار باید از کالسکه استفاه کنم، اما مسیرها ناهموار هستند و بیشتر به دردسر می‌افتم. «مریم شاهدی» می‌افزاید: پیاده‌راه‌ها باید برای مردم و شهروندان مناسب‌سازی شده باشد تا بتوان به‌راحتی در شهر رفت‌وآمد کرد، اما مسئولان شهری این موضوع را فراموش کرده‌اند.


سهولت در رفت‌و‌آمد با برداشتن موانع

یکی از اهالی شهر که سبد چرخ‌دارش را روی زمین می‌کشد، می‌گوید: در بسیاری از پیاده‌روها پله وجود دارد و جوی‌هایی که پلی برای گذر ندارند.
«گیتی ایزدی» می‌افزاید: برای خرید باید سبد چرخ‌دارم را با خود بیاورم تا کالاهایی را که خریدم حمل کنم اما در بسیاری از مناطق به مشکل برمی‌خورم و از جوانان کمک می‌گیرم تا سبدم را بلند کنند. اگر همه پیاده‌روها همسطح باشند و در بسیاری از ادارات راه شیبدار تعبیه شود و موانع برداشته شود حتما رفت‌و‌آمد به سهولت انجام می‌گیرد.


رفاه شهروندی اولویت اهداف مدیریت شهری

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرج می‌گوید: با توجه به این‌که همه افراد از معابر استفاده می‌کنند ضروری است در تدوین برنامه‌های مناسب‌سازی، تمام اجزای شهر حتی تعدادِ کودکان نیز دیده شود.
«احد رسولی» می‌افزاید: محیط‌های شهری در کشور ایران هنوز کیفی‌سازی نشده و این موضوع می‌طلبد برای داشتن شهری توسعه‌یافته به سمت استانداردها حرکت کنیم. وی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان می‌گوید: با وجود آنکه قانون جامع حمایت از معلولان تصویب شده تاکنون هیچ اقدام مثبتی در جهت تحقق آن صورت نگرفته است.
رسولی با بیان اینکه رفاه شهروندی اولویت اهداف مدیریت شهری است می‌افزاید: تلاش می‌کنیم با برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای آموزش‌های لازم هرچه سریع‌تر به استانداردها نزدیک شویم و شرایط مناسبی برای شهروندان به وجود بیاوریم.



شهرها انسان‌محور باشند، نه خودرومحور

 رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه 15 درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهند می‌گوید: با این حال شهرهای ما از حداقل‌هایی که جامعه معلولان برای تردد آسان در شهر نیاز دارند خالی است.
«مهدی حاجی‌قاسمی» با اشاره به اینکه شهرهای ما انسان‌محور نیستند و تمام شهرها خودرو‌محور شده‌اند می‌افزاید: باید برای ساخت شهری با مولفه‌های انسانی تلاش کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر کرج انسان‌محور بودن شهرها را رویکردی عدالت‌محور می‌داند و می‌گوید: در صورتی که همه افراد با هر شرایطی بتوانند از امکانات شهری به‌راحتی و درست استفاده کنند، می‌توانیم بگوییم شهر خوبی داریم.
وی می‌افزاید: اعضای شورای پنجم توجه به پیاده‌راه‌ها را به عنوان یک هدف مهم پیگیری خواهند کرد و امیدوارم در سال 97 بتوانیم درصدی از معابر شهری را به استانداردها نزدیک کنیم.


ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی

سرپرست شهرداری کرج با اشاره به اینکه آموزش پیش‌نیاز مهارت و مهارت پیش‌نیاز سرمایه انسانی است می‌گوید: توجه به مقوله آموزش به عنوان رکن اساسی پیشرفت موضوعی است که باید به آن بیش از گذشته پرداخته شود.
«محمدرضا احمدی‌نژاد» آموزش را مهم‌ترین اصل در دستیابی به استانداردها می‌داند و می‌افزاید: در موضوع آموزش هر چقدر بکوشیم و هدفمند گام برداریم باز نیاز به آن احساس خواهد شد، زیرا برای تغییر رویکرد موجود نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی مدون هستیم.
سرپرست شهرداری کرج با بیان اینکه فعالیت تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در کنار هم می‌تواند به پیشرفت شهر کمک کند می‌گوید: برای برپایی عدالت اجتماعی ضروری است تمامی حوزه‌های مرتبط با استاندارد‌سازی‌ها در چنین کارگاه‌هایی حاضر باشند.
این مسئول شهری با اشاره به نقش موثر پیمانکاران در دستیابی به توسعه شهری می‌افزاید: در حوزه عمران پیمانکاران مجری هستند. پس ضروری است آنان نیز آموزش‌‌های لازم را فرابگیرند.


مناسب‌سازی در همه حوزه‌های شهری

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج  می‌گوید: لازمه رضایت شهروندان فراهم کردن زندگی آرام برای آنان است. «عسگر نصیری» با اشاره به اینکه شهرداری کرج از سال 93 توجه به معابر و مناسب‌سازی آن را در دستور کار قرار داده است می‌افزاید: رسیدن به شهری استاندارد، فرهنگ است و باید به این فرهنگ دست یابیم. وی با بیان اینکه مناسب‌سازی باید در تمامی حوزه‌های شهری مورد توجه قرار بگیرد می‌گوید: در این دوره آموزشی تمامی حوزه‌های مدیریت شهری درگیر شده‌اند و در طرح ارائه‌شده از سوی هیات ژاپنی، خودپردازهای بانک، تلفن‌های همگانی، مبلمان شهری و فضاهای سبز استانداردسازی خواهند شد. نصیری می‌افزاید: اگر در کرج به صورت مدام آموزش‌ها را دنبال کنیم و آنها را به کار ببندیم تا 10 سال آینده شهری استاندارد خواهیم داشت

این خبر را به اشتراک بگذارید