• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18222
+
-

فضای سبز لرستان، کمتر از استاندارد کشوری

کمبود منابع مالی برای تأمین و تملک اراضی لازم برای توسعه فضای سبز، بزرگ ترین مشکل شهرداری هاست

گزارش
فضای سبز لرستان، کمتر از استاندارد کشوری




عباس دارایی| خرم‌آباد- خبرنگار:

فضای سبز در حالی  در مسیر زیبا سازی شهری،آرامش شهروندان و ارتقای محیط زیست مهم ارزیابی می‌شود  که لرستان با وجود بهره مندی از آب و هوای معتدل در طول سالیان گذشته نتوانسته است در حوزه فضای سبز در قیاس با میانگین ملی خود را بالا بکشد و همچنان کمبود سرانه فضای سبز در این استان یکی از چالش‌های عمده مدیریت شهری به حساب می‌آید و سرانه فضای سبز لرستان در مقایسه با میانگین کشوری در وضع پایین‌تری قرار دارد. ایجاد فضای سبز در شهرهای استان برای سلامت جسمی و روحی شهروندان موثر است و به نظر می‌رسد از آنجا که در برخی شهرهای لرستان میانگین بهره مندی از سرانه فضای سبز در حد مطلوب نیست و حتی از میانگین استانی هم بسیار پایین تر است، باید برای ارتقای سرانه فضای سبز تلاش بیشتری صورت گرفته و این موضوع در دستور کار مدیریت شهری در شهرهای استان قرار بگیرد.


نیاز لرستان به فضای سبز بیشتر

یک کارشناس فضای سبز در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند : لرستان به فضای سبز بیشتری نیاز دارد تا از حیث بهره مندی از سرانه، وضع موجود را ارتقای بخشد. «علی هاشمی» می‌افزاید: نحوه محاسبه سرانه فضای سبز از سوی شهرداری‌های استان به گونه‌ای بوده است که در ارزیابی میانگین سرانه سعی کرده اند فضاهای پیش بینی شده را در نقشه‌ها با توجه به جمعیت کنونی شهرها محاسبه کرده و یک سرانه‌ای ارائه دهند که تناسبی با واقعیت‌ها ندارد. وی بیان می‌کند :برای ارتقای سرانه فضای سبز باید به جنبه‌ها از جمله ایجاد بوستان ها، پارک ها، درختکاری و... توجه و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با ایجاد فضاهای جدید میانگین سرانه این فضا ارتقاء پیدا کند.


تملک نکردن اراضی واقع در طرح

این کارشناس با اشاره به حجم وسیع اراضی واقع شده در طرح‌ها می‌گوید: بخش وسیعی از فضاهای شهر در طرح ورزشی، آموزشی یا فضای سبز واقع شده، این در حالی است که به علت کمبود اعتبارات، این فضاها در همان حالت زمین عریان در شهرها باقی مانده و از سوی شهرداری‌ها تملک نشده اند.
هاشمی می‌افزاید:شهرداری‌ها باید پس از تملک، رفع مشکلات حقوقی و تغییر کاربری، این زمین‌ها را برای ساخت و تبدیل به فضای سبزبه کار بگیرند. این که سال‌های سال، بخش‌هایی از اراضی شهری روی کاغذ در تملک شهرداری‌ها باشند اما عملا به فضای سبز تبدیل نشوند، راه به جایی نمی‌برد و سرانه فضای سبز را تغییر نمی‌دهد.این کارشناس فضای سبز عنوان می‌کند : شهرداری‌ها باید امکانات زیرساختی تفریحی از جمله پارک، بوستان، بلوار و... را برای رفاه حال شهروندان و زیبا سازی شهری ایجاد کنند و مهندسی فضای سبز باید به یکی از اولویت‌های شهری دراستان تبدیل شود.


ایجاد فضای سبز متناسب با رشد جمعیت

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هم دراین باره بیان می‌کند : شهرهای لرستان درحال رشد جمعیت هستند.بنابراین ضرورت دارد امکاناتی نظیر بوستان‌ها و فضای سبز متناسب با این رشد جمعیت ایجاد شود.
«هرمزنصیری» در گفت و گو باهمشهری می‌افزاید: متاسفانه شهرداری‌های استان با کمبود منابع مالی برای تأمین و تملک اراضی لازم برای ایجاد فضای سبز روبه‌رو هستند و این موضوع در حال حاضر بزرگ ترین مشکل شهرداری‌های ما برای توسعه فضای سبز محسوب می‌شود.


61درصد جمعیت استان زیر پوشش شهرداری ها

این مسئول با بیان این‌که 25 شهرداری در استان فعالیت می‌کنند، می‌گوید: توسعه سرانه فضای سبز یکی از اقدام‌های و خدمات شهرداری‌ها به شهرهاست و براین اساس، باید همگام با افزایش جمعیت، این سرانه هم افزایش پیدا کند.
مدیرکل امور شهری استانداری می‌افزاید: شهرداری‌ها باید اراضی با کاربری فضای سبز را در شهرها تملک کنند و پس از انجام اقدام‌های لازم برای تبدیل این اراضی به فضای سبز، برای شهروندان پارک‌ها و بوستان‌هایی را احداث کنند.
نصیری با بیان این‌که یک میلیون و 110 هزار نفر، معادل 61 درصد جمعیت استان زیر پوشش شهرداری‌های استان هستند،بیان می‌کند : سرانه کل بودجه شهرداری‌ها 340هزار تومان با احتساب کمک‌های دولتی است که برای ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان رقم بسیار ناچیزی است و شهرداری‌ها با توان مالی کمی برای تملک اراضی برای ایجاد فضای سبز روبه‌رو اند. وی میانگین سرانه فضای استان را 8/13 مترمربع عنوان می‌کند  و ادامه می‌دهد: سرانه فضای سبز در کشور16 متر مربع است و ما در این زمینه در قیاس با میانگین ملی با کمبود فضای سبزمواجه هستیم.


سرانه ناچیز شهرهای کوچک

مدیرکل امور شهری و شوراهای لرستان عنوان می‌کند : عمده کمبودهای ما در حوزه فضای سبز در شهرداری‌های کوچکی است که در شهرهای زیر 5 هزار نفر ایجاد شده اند که میانگین بسیار پایینی دارند.
«هرمزنصیری» می‌گوید: براساس برنامه ریزی‌ها تاسال 1400میانگین سرانه فضای سبز استان به 16متر مربع خواهد رسید که 3 متر بیشتر از میانگین فعلی و قابل قبول تر است.
این مسئول ایجاد بوستان‌های محلی را یکی از رویکردهای شهرداری‌های استان عنوان کرده و می‌افزاید: توسعه سرانه فضای سبز یکی از اقدام‌های و خدمات شهرداری به شهر است که ما برآن در تمامی شهرهای استان تاکید داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید