• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182418
+
-

تکرار شورش کنگره آمریکا در برزیل

رویداد
تکرار شورش کنگره آمریکا در برزیل

هجوم صدها تن از حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، به ساختمان‌های دولتی در شهر برازیلیا، پایتخت این کشور، خاطره حمله هواداران دونالد ترامپ در سال2020 به ساختمان کنگره آمریکا را زنده کرد. این رویداد در کمتر از یک هفته پس از تحلیف لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور جدید و چپ‌گرای برزیل رخ می‌دهد. ساختمان کنگره برزیل محل اصلی شورش و خرابکاری حامیان بولسونارو بود. پس از حدود 10ساعت، فرمانده پلیس برازیلیا از تحت کنترل گرفتن اوضاع و بازداشت بیش از 1200نفر خبر داد. تخریب هدایای نفیس بین‌المللی در راهروهای کنگره و همچنین آتش زدن برخی اتاق‌ها و فرش‌ها تنها بخش کوچکی از اقدامات خرابکارانه شورشیان در کنگره برزیل بود.
اولین پس‌لرزه شورش در کنگره و ساختمان‌های دولتی برزیل را ایبانیس روچا، فرماندار پایتخت حس کرد. او چند ساعت پس از آرام شدن اوضاع، از سوی قاضی دادگاه عالی به‌مدت 90روز از پست سیاسی خود تعلیق شد. حامیان بولسونارو از یک هفته پیش که مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید آغاز شده بود، همواره اعتراضاتی را به‌صورت پراکنده شکل داده بودند و حمله دیروز، شدیدترین شکل این اعتراضات بود که درنهایت به شورش و غارت کنگره منجر شد. براساس گزارش سی ان ان، حتی برخی از رهبران معترضان حامی بولسونارو خواستار انجام کودتا توسط نیروهای مسلح هستند که این وضعیت می‌تواند به‌معنای عقب‌گرد برزیل به دوران حکومت نظامیان از سال 1964 تا 1985 باشد؛ دوره‌ای که به حکومت نظامی برزیل معروف است و سرانجام با اعتراضات گسترده مردمی و برگزاری انتخابات مستقیم ریاست‌جمهوری به پایان رسید. شکل‌گیری اعتراضات حامیان بولسونارو علیه دولت جدید برزیل تا حدودی قابل پیش‌بینی بود و بولسونارو به مانند دوست نزدیکش دونالد ترامپ، بارها قبل از برگزاری انتخابات ادعای تقلب در رأی‌گیری را مطرح کرده و حتی پس از اعلام نتایج انتخاباتی نیز خواستار ابطال انتخابات شده بود.
شورش‌های اعتراضی در برزیل با واکنش‌های گسترده جهانی هم روبه‌رو بود و علاوه بر آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حمله به کنگره برزیل را محکوم کرد، دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند فرانسه، انگلیس، شیلی و ونزوئلا نیز حمایت تمام قد خود را از داسیلوا به‌عنوان رئیس‌جمهور مشروع برزیل اعلام کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید