• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18208
+
-

سیل به 20 روستا خسارت زد




صحرا صبوری| ارومیه- خبرنگار:

توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، اعمال اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارات احتمالی توسط مسئولان مربوطه الزامی است. سیلاب جاری شده در تکاب و سایر شهرهای استان از چند روز قبل پیش بینی شده بود و سازمان هواشناسی هشدارهایی مبنی بر اینکه « شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان هنگام بارش شدید باران و تگرگ از ایستادن در حاشیه رودخانه خودداری کنند » را از طریق فضای مجازی و صدا و سیما اعلام کرده بود.
 درباره خسارات وارد شده به روستاهای شهرستان تکاب و اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ورود خسارت، به گفت و گو با « علی مکرمی» فرماندار تکاب پرداختیم.


سیل عصر جمعه گذشته به کدام یک از بخش‌های شهرستان تکاب بیشترین خسارت‌ها را وارد کرده است؟

 به طور کلی 12 روستای بخش تخت سلیمان و 8 روستای بخش مرکزی این شهرستان دچار خسارت ناشی از سیل شدند. سیلاب راه دسترسی روستای « یولقون آغاج » به تکاب را تخریب کرد و برای چند ساعت این جاده را بست اما با تلاش نیروهای مدیریت بحران و راهداری این مسیر در سریع ترین زمان ممکن بازگشایی شد. علاوه بر این بارش سیلاب موجب تخریب باغ‌های میوه و مزارع گندم در روستاهای « آقدره » « حسن آباد » « تندرلو » و « ساریقورخان » شده و خسارات فراوانی به بخش کشاورزان وارد کرد. از طرفی رانش زمین در روستای « کریم آباد بخس » تخت سلیمان در 22 کیلومتری تکاب موجب تخریب باغ‌ها و مزارع این روستا و از بین رفتن بیش از 300 اصله درخت شد.

با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی چه اقداماتی برای جلوگیری از خسارات احتمالی انجام شده بود؟

با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب، از 2 روز قبل از وقوع سیلاب هماهنگی‌هایی با اداره راهداری انجام شده بود تا با استفاده از لودر و دستگاه‌های مخصوص مسیر سیلاب را تغییر داده و مانع از ورود آب به داخل روستاها شوند که متاسفانه سیلاب زودتر از زمان پیش بینی شده اتفاق افتاد.

طبق اخبار منتشر شده در فضای مجازی مسکن های روستایی نیز در اثر سیلاب تخریب شده اند، آیا این واحدها مقاوم سازی شده بودند؟

‌تنها تعداد کمی از خانه‌های روستایی شهرستان تکاب مقاوم سازی شده اند اما در مورد خسارات سیل چند روز گذشته گفتنی است عکس‌های منتشر شده مربوط به خسارات جزیی وارد شده به اماکن دامی، کاه دان‌ها و پارکینگ منازل بودند و هیچ خانه روستایی تخریب نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید