• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18205
+
-

ضرورت افزایش سهم مدیریتی زنان


رضا جمشیدی| رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی:

براساس گزارش‌ها، در پایان سال 96، در 70 دستگاه اجرایی استان، 128 هزار  و 384 نفر فعال بوده اند. 51 درصد شاغلان، از مردان و 49 درصد آنان بانوان هستند. بالغ بر 60 هزار پست سازمانی در استان وجود دارد که 36 درصد آن بدون تصدی است. 
همچنین بالغ بر 10 درصد از این پست ها یعنی 6 هزار و 177 مورد مربوط به مشاغل مدیریتی است. 69 درصد پست های مدیریتی استان متصدی دارد. برای 103 دستگاه استان 152 هزار شاغل وجود دارد که 54 درصد آن آقایان و 46 درصد بانوان هستند و 73 درصد از این تعداد استخدام رسمی هستند. نسبت مدیران زن به کل پست های مدیریتی استان 9 درصد است، اما چون برخی پست‌ها بلاتصدی است، این نسبت به 13 درصد می‌رسد. 
 تعداد مدیران زن در استان 560 نفر است. پرسش‌نامه‌های مربوط به استقرار میز خدمت در دستگاه‌های اجرایی را این دستگاه ها جمع آوری و تکمیل کرده‌اند و در اختیار ما گذاشته‌اند. رئیس جمهوری اخیراً در بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌های اجرایی ارائه خدمت به مردم از ابتدای تیرماه در محلی غیر از میز خدمت را ممنوع کرده است و دستگاه های اجرایی مکلف به رسیدگی به مشکلات در میز خدمت فیزیکی یا از طریق سامانه های اینترنتی هستند.

 ارزیابی عملکرد سال 96 از ابتدای خردادماه آغاز شد و مدیران در این زمینه باید به طور جدی کمک کنند. تعداد دستگاه‌هایی که سال گذشته در این زمینه با ما همکاری کردند، 55 مورد بود و این تعداد امسال به 60 مورد رسید. سامانه ثبت حقوق و مزایا را دستگاه ها باید اجرا کنند. 
 به منظور جذب و نگه داشت نیروی انسانی در سال‌های گذشته، برای مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته فوق العاده خاصی لحاظ شده بود و پیشنهاد می شود این فوق العاده برای شهرهای زیر 12 هزار نفر برای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگتر دوباره برقرار شود. همچنین دستگاه‌ها از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت و خدمات کشوری به صورت نامتوازن استفاده می کنند که توصیه می‌کنیم همسان سازی حقوق کارکنان دستگاه ها در دستور کار قرار گیرد. 

 در سال های اجرای برنامه پنجم 36 هزار نفر از پست های استان خارج شدند و بهتر است به این امر بیشتر توجه شود. این روند، از دلایلی است که دستگاه‌ها به سمت به کارگیری نیروی انسانی به روش های دیگر روی آورده اند. افزایش سهم زنان در پست های مدیریتی به میزان 30 درصد در پایان برنامه ششم موضوع مهمی است، اما دستگاه ها اعلام می‌کنند که این تکلیف از سوی واحدهای مرکزی به آن ها ابلاغ نشده است که در این مورد نیز باید تعیین تکیلف شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید