• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181816
+
-

خط مشترک برای حظ مشترک

یک عمر طول کشید تا بخشی از انسان‌ها، که مشکلات بینایی داشتند، بتوانند لذتی همگانی را به تنهایی کشف کنند. نابینایان و افرادی که دچار مشکل بینایی هستند، تلاش زیادی می‌کردند که مستقل باشند و به زندگی خودشان برسند اما همیشه در یکی از لذت‌بخش‌ترین و آسان‌ترین کارهای زندگی، که همان خواندن و نوشتن است، به دیگران وابسته بودند. تا اینکه دکتر لوئی بریل، در قرن نوزدهم از یکی از بزرگ‌ترین اختراع‌های بشر رونمایی کرد و خط بریل را به جامعه بشری هدیه کرد. کاری که بریل کرده، بسیار در تاریخ بشر اثرگذار است و در راه برابری زندگی همه افراد بشر حیاتی است و امروز، که در واقع سالروز تولد اوست، به‌نام روز جهانی بریل نام‌گذاری شده و ذکر خیری از او در تمام کشورهای دنیا می‌رود. این روز در ابتدای قرن حاضر توسط یک انجمن بین‌المللی نابینایان روز بریل نامگذاری شد تا اینکه سازمان ملل هم در سال2019، این روز را به‌رسمیت شناخت.
بریل در کودکی به‌خاطر عفونت بینایی هر دو چشمش را در 3 سالگی از دست داد و خودش نخستین نابینایی بود که از این خط استفاده کرد.
خط بریل، در سراسر دنیا کاملا شناخته شده است و در واقع خطی است که توسط افراد نابینا و کسانی که دچار مشکل بینایی هستند استفاده می‌شود. این خط، روشی برای ارائه نشانه‌های الفبایی و عددی با استفاده از 6نقطه است. در واقع در این خط، هر شش نقطه، معرف یک عدد یا حرف الفبایی هستند.
 از همین سیستم برای به‌اصطلاح نوشتن نشانه‌های موسیقایی، ریاضی و علمی هم استفاده می‌شود. افراد نابینا و کم‌بینا، از این خط برای خواندن و البته نوشتن استفاده می‌کنند.
از نظر زبان‌شناسی، بریل یک استثنا در تاریخ بشر است؛ چون خطی است که  البته با تفاوت‌هایی، در تک تک کشورهای دنیا به‌کار گرفته می‌شود.
فراتر از یک خط، بریل نشانه‌ای از شرایط برابری زندگی تمام انسان‌ها در جامعه است. دسترسی گسترده به آموزش این زبان در جوامع، ‌نشانه‌ای از توجه آن جامعه به امر آموزشی همگانی و فراگیر، آزادی بیان و عقیده و دربرگیری اجتماعی است.
بریل، به ده‌ها میلیون انسان در سراسر دنیا، استقلال بیشتر و آزادی عملی داده و آنها را در حظ بردن انفرادی از لذت خواندن توانمند کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید