• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 دی 1401
کد مطلب : 181750
+
-

حرف‌های جهانی درباره ژنرال سلیمانی

سیاستمداران و رسانه‌های خارجی چه تصوری از سردار قاسم سلیمانی دارند؟

خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون الحشد‌الشعبی در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۸مصادف با سوم ژانویه سال 2020میلادی بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان به همراه داشت. بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ها و حتی بازیگران خارجی نسبت به دستور ترامپ مبنی بر شهادت ژنرال کارکشته ایرانی واکنش نشان دادند. در این بخش مروری بر اتفاقات 3سال پیش در واکنش به اقدام شرورانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی انداخته‌ایم.

نماینده مسیحی مجلس ملی سوریه
نقش حاج قاسم در آزادسازی مناطق مسیحی‌نشین

نماینده مسیحی مجلس ملی سوریه در مصاحبه‌ای با اشاره به نقش سردار سلیمانی در آزادسازی مناطق این کشور از دست گروه تروریستی داعش گفت که سردار سلیمانی باعث ایجاد امنیت در شهرها و کلیساهای مسیحی سوریه شد.«لوسی آسکه نیان» گفت: «نمی‌توان دستاوردهای شهید قاسم سلیمانی را در زمان محدودی اعلام کرد بلکه می‌توانیم بگوییم که این دستاوردها در نتیجه وضعیت انباشته‌ای است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مقاومت این کشور در برابر اشغال عراق توسط آمریکا و حتی شهادت آن، آغاز شده است. دستاوردهای او در سوریه بی‌شمار است و (تحت فرماندهی‌اش) نیروهای مقاومت در جبهه‌های مقابله با تروریست‌ها در دمشق و حومه آن، حمص، حماه، حلب و دیرالزور پیشروی می‌کردند. تفاوت شهید قاسم سلیمانی با دیگران، آشکار بودن هدف وی در آزادی منطقه و فروتنی بزرگ وی بوده است.» او به نقش حاج‌قاسم سلیمانی در کمک به مسیحی‌ها اشاره کرد و گفت: «شاهد نقش حاج قاسم سلیمانی در آزادسازی «صیدنایا» و «معلولا» بودیم که ساکنان این مناطق اغلب مسیحی بودند.»

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا
از کاریزماتیک‌ترین رهبران نظامی

استنلی مک‌کریستال، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس پیشین فرماندهی مشترک عملیات ویژه این کشور در مصاحبه با شبکه رادیویی «سِیلِم» که ماه‌ها قبل از شهادت سردار برگزار شده بود، گفت: «وقتی به قاسم سلیمانی نگاه می‌کنید، کسی که بزرگ‌ترین رقیب شما و فرمانده عملیات ایرانی‌ها بود، آیا به عقیده شما او از نظر نظامی و کاریزما با دیگر سران و رهبران جهانی برابری می‌کند؟» این ژنرال آمریکایی ادامه داد: «بله. از چیزهایی که مشاهده کردم می‌توانم بگویم، او بهترین کسی است که آنها دارند. ما زمانی که برای مقابله با ایرانی‌ها تلاش می‌کردیم، او (سلیمانی) را مورد بررسی قرار دادیم. او را زیرنظر گرفتم، او وقتی در میدان جنگ است، بسیار کاریزماتیک است و در محیط‌های مختلفی عملیات داشته که هیچ ژنرال آمریکایی با هر میزان آزادی عملی، نداشته است. قدرت سیاسی که قاسم سلیمانی دارد به او اجازه می‌دهد که کارهای بسیاری انجام دهد. ولی او کارهایش را با آرامش و اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.»

گوشه‌هایی از خدمت سردار به مردم

1358
 پیش از جنگ تحمیلی حفاظت از شهرهای غربی

20 اسفند سال 1335 قاسم سلیمانی در روستای قنات‌ملک کرمان به دنیا آمد. دوره ابتدایی خود را در روستا گذراند و برای ادامه تحصیل و کار به کرمان رفت. با شکل‌گیری نیروی سپاه عضو این نهاد شد و بعد از سپری کردن دوره آموزش نظامی 45 روزه با توجه به این که هیچ سابقه فعالیت نظامی نداشت خیلی خوب خود را نشان داد و به عنوان مربی انتخاب شد. با شروع درگیری کومله‌ها و غائله مهاباد برای حفاظت از شهرهای غربی به آنجا رفت و با تدبیر خود توانست به درگیری‌ها خاتمه دهد.

1359
شروع جنگ تحمیلی؛ حماسه‌آفرینی در جبهه‌ها
با شروع جنگ ایران و عراق سردار سلیمانی فرماندهی گردانی متشکل از نیروهای کرمان را عهده‌دار شد که بعدها به تیپ زرهی و لشکر 41 ثارالله معروف شد. او در تمام روزهای جنگ به عنوان فرمانده لشکر 41 ثارالله حضور داشت. حماسه‌آفرینی‌های او در عملیات‌های والفجر 8 ، کربلای 4 و 5 هنوز ورد زبان رزمنده‌های جنگ تحمیلی است.

1367
سال‌های بعد جنگ؛ خط  مقدم  مبارزه با مواد مخدر
 سردار سلیمانی در سال 1367 بعد از پایان جنگ، با همان سمت فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله به کرمان بازگشت و فعالیت خود را در حیطه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار از سر گرفت. او برای برقراری امنیت در مرزهای شرقی از تایباد تا زابل و زاهدان خدمات ارزنده‌ای انجام داد و با تدبیر توانست امنیت را در جاده بیرجند - قائن و بیرجند - زاهدان برقرار کند. از دیگر اقدامات او  پاکسازی راه ارتباطی بیرجند به کرمان در کویر سوزان شهداد از اشرار بود.

1376

فرماندهی نیروی قدس خدمتی فراملی
در سال 1376 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی قدس منصوب شد. شهید سلیمانی این مسئولیت را در حالی عهده‌دار شد که اوج درگیری طالبان در افغانستان بود.

1382
حامی زلزله‌زده‌ها

حاج قاسم سلیمانی با وقوع زلزله بم جزو اولین کسانی بود که برای کمک به مردم آسیب‌دیده خود را به کرمان رساند. او در چند روزی که در بم حضور داشت خدمات شایانی برای نجات هموطنان خود انجام داد.

1384
تقویت جبهه مقاومت
برقراری ارتباط نزدیک با نیروی حزب‌الله اقدامی بود که سردار بعد از فرماندهی نیروی قدس انجام داد. او با تقویت مادی، معنوی و روحی مقاومت
موجب بالندگی و رشد مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی شد.

1392
کمک به رفع بحران داخلی سوریه

از زمان شدت گرفتن بحران داخلی دولت سوریه و مخالفان سوری، برای چندین بار سلیمانی در این کشور و برای کمک به بشار اسد حضور یافت. از سال ۲۰۱۱ با شروع جنگ داخلی سوریه، سلیمانی به همراه نیروهای لشکر فاطمیون و لشکر زینبیون برای حمایت از بشار اسد وارد کارزار شدند.

1393
دفاع از بغداد و باز پس‌گیری مناطق تحت تصرف داعش

سردار سلیمانی بعد از حمله نیروهای آمریکایی به عراق در سال 2003 به تاسیس گروه‌های جهادی کرد و آن را پرورش داد. این گروه جهادی با پشتیبانی سپاه قدس تبدیل به یک چالش جدی برای  دشمنان شد. در سال 2014 پس از حمله داعش به غرب عراق، قاسم سلیمانی به سازماندهی این گروه‌ها در قالب حشدالشعبی پرداخت. وقتی داعش کنترل شهرها و مناطق را به‌دست گرفت، آسیب‌پذیری شیعه و عدم موفقیت آمریکا در محافظت از آنها باعث افزایش تلاش‌های سپاه پاسداران و سردار سلیمانی در به‌کارگیری و بسیج‌کردن شبه‌نظامیان شیعه وفادار به ایران شد.

1393
 خادمی امام رضاع

سردار سلیمانی تیرماه 1393 به دعوت آستان قدس رضوی به خادمی  حضرت امام رضاع مفتخر شد.

1396
پایان داعش

سردار سلیمانی به صورت رسمی شکست نهایی تروریست‌های تکفیری داعش را اعلام کرد.

1397
دریافت بالاترین نشان نظامی

سردار سلیمانی که 4 بهمن 1389 به درجه سرلشکری رسیده بود در 20 اسفند 1397 نشان فتح ، عالی‌ترین نشان نظامی تاریخ جمهوری اسلامی را از رهبری گرفت. در آئین اهدای این نشان، مقام معظم رهبری او را شهید زنده نامیدند و برای او آرزوی شهادت و نیل به بهشت کردند.

1398
سیل خوزستان

فروردین ماه سال 1398 با وقوع سیل در خوزستان سردار سلیمانی از ماموریت برون مرزی بازگشت و خود را به خوزستان رساند و با کمک حشدالشعبی به یاری مردم رفت.

1398
شهادت سردار  

در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ سلیمانی طی حمله پهپاد آمریکایی به فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه شبه‌نظامی عراقی حشد الشعبی به‌همراه ۱۰ تن دیگر به شهادت رسیدند.  





 

این خبر را به اشتراک بگذارید