• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181702
+
-

نسل منطقی قانون‌گریز

رقیه موسوی-نایب‌رئیس انجمن مشاوره ایران

دنیای دیجیتال و مواجهه دائمی با اطلاعات گسترده، جوانان دهه هشتادی را دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی کرده که نیازمند تدقیق و موشکافی بیشتر است؛ به‌طوری که مختصات رفتاری این نسل با نسل‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد. گردش اطلاعات در عصر حاضر، موجب شده این نسل به اطلاعات گسترده‌ای دسترسی داشته باشد و در نتیجه از قدرت تحلیل‌گری بالایی برخوردار شود. از نتایج بارز این خصوصیت قبول مسائل بر پایه برهان و استدلال قوی است.
داشتن پرسش‌های متعدد و بی‌پاسخ ماندن آنها از سوی نهادهای ذیربط جامعه باعث شده این نسل تحلیل‌گر رفتارهای هیجانی از خود بروز دهند. اما آنها هیجانی بودن رفتار خود را نمی‌پذیرند و عملکرد احساسی خود را که بر پایه اطلاعات ناموثق از منابع نامطلوب شکل گرفته، معقول و ارزش‌مدار می‌دانند. در رفتار دختران و پسران دهه هشتادی شجاعت افراطی و نوعی تهور و بی‌باکی وجود دارد که در موضوعات مختلف آنها را به بی‌قیدی و بی‌تفاوتی دچار می‌کند. به‌طوری که مفهوم مرگ و زندگی، خوشی و غم را یکسان می‌پندارند و درباره مباحث مختلف عاقبت‌اندیشی و آینده‌نگری لازم را ندارند. البته وجه مثبت این بی‌قیدی، برخورداری دهه هشتادی‌ها از اعتماد به نفس قوی در مواجهه با شرایط محیطی است. این نسل که در خانواده‌های تک‌فرزند و کم جمعیت رشد کرده‌اند و با برخورداری از توجه عاطفی و امکانات اقتصادی خانواده، سریع و آنی به خواسته‌های خود رسیده‌اند، در جامعه هم محرومیت اجتماعی و انتظار طولانی برای برآورده شدن نیازهای خود را نمی‌پذیرند.
استفاده از ادبیات گفتاری نامأنوس و واژه‌های نامناسب در عرصه‌های مختلف دوستی یا محاوره‌های روزمره از دیگر ویژگی‌های نسل برآمده از دنیای دیجیتال است که ناخودآگاه به سایر زمینه‌های ارتباطی جامعه هم سرایت پیدا کرده است. به‌کار بردن الفاظ رکیک و بی‌تعهدی نسبت به دیگران از سوی این قشر جامعه علاوه بر اینکه مذموم شمرده نمی‌شود، بلکه نشانه صمیمیت و بی‌تکلفی تلقی می‌شود. درحالی‌که در نسل‌های گذشته عفت کلام جزو ضروریات ارتباطی  به‌شمار می‌آمد.
با توجه به اینکه دهه هشتادی‌ها از نظر سنی در مرحله تحویل‌گرفتن جامعه قرار گرفته‌اند، چنانچه مدیریت‌های اجتماعی مناسبی صورت نگیرد شاهد مشکلات متعددی خواهیم بود. لازم است اندیشمندان با درنظر گرفتن ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر به‌فرد این نسل، پایه‌های تئوریک مطلوب در راستای جهت‌دهی مناسب به این نسل را فراهم کنند تا انتقال مدیریت جامعه به آنها به نحو شایسته‌ای صورت گیرد. سرکوب کردن و جلوگیری از بیان تقاضاها این نسل را بیش از پیش بی‌قیدتر کرده و به سمت مراجع نامطلوبی که سودای فروپاشی کشورمان را دارند، سوق می‌دهد. باید به دهه هشتادی‌ها اطمینان داده شود مسئولان برای حل مشکلات کشور عزم جدی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید