• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181681
+
-

بیا بریم بازی

بازی‌های گروهی، بسیار زیادند. چه آنها که از قدیم‌الایام در شهر و روستا، رایج بوده‌اند و چه آنها که تازه‌تر هستند و البته بازی‌هایی که اصلاح و به روز شده‌اند تا بتوانند در خدمت تقویت کار گروهی و مشارکت‌پذیری کودکان باشند. خیلی از بازی‌های گروهی هم خلق‌الساعه هستند و براساس خلاقیت مربی، والد و یا حتی خود کودکان شکل می‌گیرد. برای شروع بازی گروهی خیلی سختگیر نباشید؛ مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آنها توجه داشت مقایسه نکردن، رقابت نکردن و اهمیت دادن به همدلی و همیاری در بازی‌هاست. بیشتر اوقات شما به‌عنوان مربی، والد و مراقب کودکان، کافی است شروع‌کننده بازی باشید و بعد از دقایقی اداره بازی را به‌خود کودکان بسپارید و شما فقط ناظر و مشاهده‌گر باشید. خواهید دید بچه‌ها با فطرت پاک و ذهن زلال‌شان چطور شما را شگفت‌زده می‌کنند.

نقاشی با چشم بسته
بازی نقاشی با چشم بسته از بازی‌هایی است که هم برای تقویت حافظه و تخیلات کودک نتیجه‌بخش است و هم قدرت انتقال پیام را در کودکان تقویت می‌کند. این بازی برای حداقل 2 نفر و بیشتر طراحی شده است. به این صورت که افراد پشت به پشت هم می‌نشینند چنان‌که نتوانند صورت هم را ببینند. حالا کاغذ و قلم در اختیار یکی از آنها قرار می‌گیرد و عکس یا اسم یک حیوان یا وسیله یا غذا و... در اختیار نفر بعدی. کسی که برگه نام دستش است باید با توصیف‌هایی که از آن وسیله، حیوان، غذا یا... دارد کمک کند تا هم‌گروهی‌اش تصویر آن را بکشد؛ بدون اینکه نامی از آن برده شود.

 صندلی بازی
حداقل تعداد نفرات در این بازی 3یا 4نفر است، در این بازی تمامی بازیکنان در یک گروه قرار می‌گیرند و یک داور برای خود انتخاب می‌کنند، داور تعداد بازیکنان را می‌شمارد و به تعداد یکی کمتر از آنها صندلی در وسط بازی می‌گذارد. حالا موسیقی آغاز می‌شود و یا داور شعری را می‌خواند. هر وقت شعر یا موسیقی قطع شد هر کسی که بتواند دوستی را همراه خود روی صندلی بنشاند برنده شده است. قدیم‌ترها این بازی به‌صورت رقابتی بود. یعنی اگر کسی جایی برای نشستن نمی‌یافت باید از بازی بیرون می‌رفت. به این ترتیب بچه‌ها با هم رقابت می‌کردند تا دیگران را از میدان به‌در کنند. اما این‌روزها مشارکت به جای رقابت انتخاب شده است و هر کودک تلاش می‌کند دوستی را مهمان صندلی خود کند. تا جایی که همه تلاش می‌کنند روی یک صندلی بنشینند بی‌آنکه کسی از روی آن بیفتد. گذشت، پذیرش، حل مسئله و مشارکت، دستاوردهای این بازی جالب است.

 طناب‌کشی
در این بازی کودکان به 2گروه مساوی تقسیم می‌شوند و روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. ابزار لازم برای انجام این بازی یک رشته طناب بلند و یک گره در وسط آن است. به این صورت که وسط طناب را پیدا می‌کنیم و گره می‌زنیم و خطی روی زمین می‌کشیم. حالا افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند چنان‌که از نظر وزن و توانایی و سن، هر دو گروه در وضعیت مساوی و مشابهی باشند. با سوت داور دو گروه تلاش می‌کنند تا طناب را به سمت خود بکشند و گره را از خط وسط به سمت خود بیاورند. هر گروهی که بتواند طناب را بیشتر به سمت خود بکشد برنده است. همکاری، به‌کار بردن تمام تلاش برای
 کارگروهی و شادی و نشاط از دستاوردهای این بازی بامزه است. خوب است گروه برنده برای بلند شدن گروه دیگر از روی زمین کمک کند تا حس همدلی هم در آنها تقویت شود.

نمایش بازی
یکی از داستان‌هایی را که زیاد برای بچه‌ها تعریف کرده‌اید انتخاب کنید. به هر کدام از بچه‌ها یک نقش بدهید (می‌توانند خودشان نقش را انتخاب کنند اما اگر فکر می‌کنید اسباب دعوا می‌شود خودتان نقش‌ها را تقسیم کنید.) از آنها بخواهید داستان را به‌صورت نمایش برای‌تان اجرا کنند. اصرار نکنید چندان به متن پایبند باشند. حتی می‌توانید از آنها بخواهید هر کس متن‌اش را فراموش کرد دیگران کمکش کنند. یا اینکه می‌توانید پیشنهاد بدهید اگر دوست دارند خودشان داستانی طراحی کنند و بداهه دیالوگ بگویند. مثلا اگر در داستان بزبز قندی به جای شخصیت‌های داستان بودند چه می‌کردند و چه می‌گفتند. خوب است زمانی را قبل اجرا در اختیار کودکان بگذارید تا با هم هماهنگ شوند و برای اجرایشان نقشه بکشند. تقسیم وظایف، پای‌بندی به جایگاه در کارگروهی، همیاری و البته خلاقیت از دستاوردهای این بازی است.

20 سؤالی گروهی
کودکان را جمع کنید و یکی از آنها را انتخاب کرده از او بخواهید اتاق را ترک کند. حالا با مشورت بقیه یک موضوع را انتخاب کنید (مثلا دوچرخه‌سواری یا یک وسیله یا یک حیوان یا هر چیز دیگر) حالا از کودک دعوت کنید به اتاق برگردد و با حداکثر 20سؤال از دوستانش به مورد سؤال پی ببرد. این بازی می‌تواند برعکس هم باشد. یعنی یکی از کودکان موضوعی را درنظر بگیرد و بقیه از او سؤال بپرسند. خلاقیت، کشف، همکاری و نشاط از دستاوردهای این بازی سرگرم‌کننده است. خوبی این بازی این است که نه به فضای خاصی نیاز دارد و نه به وسیله‌ خاصی؛ در هر زمان و مکانی می‌توان با توجه به گروه سنی کودکان موضوعی را انتخاب و بازی را شروع کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید