• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181573
+
-

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با طعم تورم

 گرانی نهاده‌های تولید ساختمان مسکونی یکی از اصلی‌ترین متهمان افزایش قیمت مسکن در 9ماهه اخیر است که بنا به عقیده کارشناسان، با فرض استمرار تورم فعلی، امیدی برای رفع این عامل و فروکش کردن تورم مسکن وجود ندارد. ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با همشهری، به تشریح برخی عوامل اثرگذار بر آتیه بازار مسکن پرداخته است.

 از نگاه یک انبوه‌ساز، وضعیت بازار مسکن شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازار مسکن راکد است و تعداد معاملات به‌شدت کاهش پیدا کرده؛ اما به‌واسطه افزایش هزینه‌های تولید، قیمت فروش مسکن در همین بازار کساد در حال رشد است. در این میان سازندگان نیز که در رکود فعلی قادر به فروش واحدهای خود نیستند و نمی‌توانند پروژه جدید آغاز کنند واحدهای خود را تا قیمتی که رضایت آنها را جلب کند، نمی‌فروشند.
 در 9ماه امسال، رشد قیمت مسکن در محدوده نرخ تورم بود. با توجه به وضع معاملات و ساخت‌وساز، این روند در زمستان امسال و سال آینده چگونه خواهد بود؟
یکی از عواملی که در سال‌جاری به رشد قیمت مسکن در رکود دامن زده، رشد قیمت مصالح ساختمانی است. وقتی نهاده ساختمانی افزایش پیدا می‌کند، بازار نیز مسکن موجود را براساس همین تغییرات نهاده‌ها قیمت‌گذاری می‌کند و عملا بازار مسکن با تورم مواجه می‌شود. این هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی تورمی که به بازار نهاده‌های ساختمانی وارد می‌شود، با بالا بردن ارزش جایگزینی مسکن، به افزایش بیشتر قیمت منجر می‌شود.
 وضعیت تولید مسکن به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر روند تورم مسکن به چه صورتی است؟
آمارهای مختلفی وجود دارد که از کاهش شدید میزان زیربنای مسکونی تولیدی دارد؛ اما نکته مهم این است که اگر هزینه تولید به‌گونه‌ای رشد نمی‌کرد که سازندگان را ناتوان کند و بازار نیز توان جذب واحدهای ساخته شده را داشت، این میزان افت تولید رخ نمی‌داد.
بازار مسکن در نیمه اول دهه90 با تورم بسیار پایین مواجه بود. به‌نظر شما احتمال وقوع چنان سناریویی در بازار مسکن وجود دارد؟
همه این مسائل به سیاستگذاری‌های اقتصادی کل کشور مربوط می‌شود. اگر روند اقتصادی به‌مثابه نیمه اول دهه90 به‌سمت کاهش نرخ تورم و تقویت پول ملی حرکت کند، طبیعتا تورم بازار مسکن و سایر کالاها فروکش خواهد کرد و با کاهش تقاضا سرمایه‌گذاری، انتظار رشد قیمت مسکن به‌شدت افت می‌کند اما اگر روال به همین صورت باشد، قیمت مسکن در ماه‌های آینده، در بهترین حالت همپای نرخ تورم رشد خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید