• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 10 دی 1401
کد مطلب : 181393
+
-

صعود صنعت فولاد ایران با اهرم انرژی

ایران با سبقت از ترکیه، آلمان و برزیل، به هفتمین تولیدکننده فولاد جهان تبدیل شد

 درحالی که به‌دلیل بحران انرژی، تولید فولاد دنیا در ماه نوامبر 2022با کاهش 3.7درصدی مواجه بوده، تولید فولاد ایران در این ماه 8.5درصد رشد و از رتبه دهم به رتبه هفتم ارتقا پیاده کرده است.
به گزارش همشهری، ایران در سال‌های اخیر در میان 10کشور برتر تولیدکننده فولاد قرار داشته؛ اما در ماه نوامبر با تولید 2.9میلیون تن، رتبه ایران 3پله در جدول فولادسازان جهان بهبود پیدا کرده و از کشورهایی نظیر ترکیه، آلمان و برزیل پیشی گرفته و به رتبه هفتم منتقل شده است. دلیل ماجرا، کاهش تولید فولادسازان برتر دنیا به‌واسطه بحران‌های انرژی بوده است.
در نوامبر 2022، اتحادیه اروپا با 10.1درصد کاهش تولید فولاد مواجه شده، در سایر کشورهای اروپایی نیز تولید فولاد 11.2درصد کاهش پیدا کرده، در آمریکا نیز تولید فولاد با کاهش 5.5درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است.

نمای تولید فولاد ایران
براساس آمارهای تولید فولاد، در 8ماه امسال، میزان تولید مقاطع طویل فولادی با 17درصد رشد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به ۸میلیون و ۶۵۸هزار تن رسیده؛ درحالی‌که میزان صادرات این محصولات فقط 6درصد افزایش یافته است. همچنین در این بازه زمانی، ۶میلیون و ۸۶هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد، اما صادرات این محصول ۳۵درصدی کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. درمجموع ۱۴میلیون و ۷۴۴هزار تن محصولات فولادی تولید شده که ۱۴درصد بیشتر از میزان تولید سال گذشته است؛ درحالی‌که مجموع صادرات کل محصولات فولادی در این 8ماه ۲میلیون و ۱۴۳هزار تن بوده که ۲درصد کمتر از 8ماه سال قبل است.

اثر« نیما»
به گزارش همشهری، بررسی آمارهای مربوط به تولید و فروش مقاطع و محصولات فولادی در داخل نشان می‌دهد شرکت‌ها باوجود افزایش تولید، میزان کمتری صادر کرده‌اند و گرایش آن‌ها، به فروش در بازار داخلی بوده است. علت این اتفاق می‌تواند ناشی از اختلاف شدید قیمت ارز در سامانه نیما با نرخ توافقی و آزاد باشد؛ زیرا براساس تکالیف قانونی، عمده ارز حاصل از صادرات باید از طریق سامانه نیما رفع تعهد شود و همین باعث می‌شود، بخش قابل‌توجهی از سود انتظاری صادرات فولاد نامرئی شود و در پایان به جیب واردکنندگانی برود که با نرخ نیما تأمین ارز می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید