• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181244
+
-

شکست پنجه‌های نفوذ

جواد کریمی‌قدوسی در گفت و گو با همشهری عنوان کرد: سیلی سخت 9 دی به نفوذی‌ها‌ی ضد انقلاب

گفت و گو
شکست پنجه‌های نفوذ

هنگامی که مجلس هشتم فعالیت خود را در سال87 آغاز کرد، کشور آبستن اتفاقات بزرگی بود. یک سال بعد از ورود نمایندگان به بهارستان، فتنه88 آغاز شد و 8ماه کشور را درگیر خود کرد. در آن مقطع، برخی نمایندگان با افشاگری درباره پشت‌پرده حوادث سال88 تلاش کردند روایت‌هایی غیر از آنچه که بیان می‌شد، ارائه کنند.
جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد را می‌توان یکی از فعال‌ترین اعضای این مجلس به شمار آورد. او که در مجلس نهم و دهم نیز رأی اعتماد مردم را برای حضور در خانه ملت کسب کرده، یکی از باسابقه‌ترین نمایندگان کنونی مجلس به‌شمار می‌رود که با صراحت بیان خاص خود از پشت پرده جریان فتنه88 و شباهت‌های بی‌بدیل این جریان با اغتشاشات اخیر پرده بر‌می‌دارد.
 او گرچه بر این باور است که اغتشاشات اخیر روزهای پایانی خود را طی کرده و شکستی سنگین را متحمل شده است، اما باور دارد که زمینه‌های 9دی بزرگی طراحی شده است تا بتوان جلوی اغتشاشات و فتنه‌های آینده را با استفاده از آن گرفت.

برخی می‌گویند فتنه88 پیش‌زمینه‌هایی دارد که به آن کمتر توجه شده است. به‌نظر شما چه نشانه‌هایی دراین باره وجود داشت که به آن توجه نشده بود؟
برای اینکه تبیین درستی از حوادث داخلی جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تاکنون داشته باشیم باید ببینیم چه کسانی پدیدآورنده این حوادث بودند. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این شود که پدیدآورندگان اغتشاشات و فتنه‌ها در کشور بدون استثنا تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی بودند. این افراد در حاکمیت این فرصت را پیدا کردند که رشد کنند، از امکانات آن استفاده کنند و مجری قانون شوند، اما عامل بروز حوادثی مانند فتنه88 می‌شوند. در کمیسیون اصل90 مجلس وقت، بالغ بر 750سند رسمی در این زمینه تهیه و بخشی از آن نیز در صحن علنی مجلس قرائت شد. همچنین اسنادی زیرنظر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در سال88 با مشارکت وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی (فراجا) تهیه شد که از زمان مجلس هشتم تاکنون هنوز اسناد زیادی از آن بیان نشده و محتوم باقی مانده است. متأسفانه باید گفت برخی از مقامات درقالب حزب کارگزاران سازندگی، حزب مشارکت، مجمع روحانیون، بخشی از نمایندگان ادوار و مجلس، بخشی از استانداران ادوار در چارچوب مقامات جمهوری اسلامی بودند که در طرح براندازی نقش‌های مشخصی را بر عهده داشتند و اطلاعات تمام آنان از سوی دستگاه‌های مسئول جمع‌آوری شده است. در احوالات شخصی این مقامات می‌بینیم که این افراد در جریان انقلاب اسلامی به جای اینکه در جایگاه مکتب‌شناسی و روشمند کردن نظام باشند به‌دنبال فرقه‌سازی‌ بودند و به جای اینکه از آبرو و اعتباری که مردم به آنها داده بودند استفاده کنند، این آبرو را صرف ایجاد تشکیلات سیاسی به نفع خود کردند.
یعنی ارتباطی میان جریان‌سازی حزبی دولت‌ها با ماجرای فتنه88 می‌بینید؟
بله حتما همینطور است. ببینید جریان‌سازی و فرقه‌سازی دوران سازندگی در دوران اصلاحات هم اتفاق افتاد و جمعی از مقامات وقت فرقه مشارکت را ساختند و دیدیم که ثروت و اختیارات دولت را در اختیار خود گرفتند. نکته مهم این است که این جریان‌ها، فرقه‌سازها و فرقه‌هایی که شکل دادند با شناختی که از فرهنگ انقلاب، مردم و جایگاه ولایت داشتند به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند بدون پشتوانه خارجی و تنها با بضاعت داخلی خود به اهدافی که دارند، برسند؛ از این رو، برقراری ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در دستور کار این فرقه‌ها قرار گرفت و ملاقات‌هایی بین اعضای سرویس‌های آمریکایی در نیاوران انجام شد. در این دیدارها، پدیده‌های پیش‌روی ایران و آمریکا تحلیل شد و طرفین توافق کردند که نگذارند در آمریکا، جنگ‌طلب‌ها و در ایران، دولت انقلابی به‌کار خود ادامه دهد. ریشه فتنه88 از این نشست و توافق شکل گرفت. برجستگی جریان فتنه88 و فرقه‌سازها که تعداد آنها قابل توجه است این است که بدون استثنا در اسناد فتنه می‌بینید که سرویس‌های بیگانه با این ماجرا مرتبط بودند. افرادی هم قرار بود به خارج از کشور بروند تا با این سرویس‌ها ارتباط بیشتری بگیرند که اسناد و اسامی افراد آن مشخص است. در این ماجرا، عکس یکی از لیدرهای فتنه88 در ملاقات با فرمانده ناتو در استانبول در نشست امنیتی منتشر شده است.
بسیاری بر این باورند که فتنه88 زمینه‌ای برای حمله نظامی به ایران بود. چه مستندی در این‌باره وجود دارد؟
مرحوم فیروزآبادی در اتاق کارش در ستاد کل نیروهای مسلح به اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس که من نیز حاضر بودم اعلام کرد که جریان فتنه‌گر با ناتو به این توافق رسیده بود که وقتی اغتشاش و فتنه شروع شد، امنیت ملی دچار مشکل و نظام سیاسی با ضعف روبه‌رو شود. در این موقعیت اغتشاشگران باید به پاسگاه‌ها، مراکز بسیج و ادارات حمله و آنها را تصرف کنند. بعد از این اتفاق باید از ناتو برای بمباران و موشک‌باران مراکز حساس نظامی و امنیتی کشور کمک خواسته شود تا طرح سرنگونی به این شکل کامل شود. در این فرایند 10سرویس بیگانه با فتنه‌گران همکاری و مشارکت نزدیک داشتند.
اما با ماجرای 9دی و همراهی نکردن مردم با این جریان، طرح‌های دیگری برای براندازی جمهوری اسلامی پیگیری شد.
بعد از ماجرای 88، سرویس‌های بیگانه طرح نابودی محور مقاومت را آغاز کردند تا از این طریق جمهوری اسلامی تضعیف شود و بتوانند آسان‌تر از قبل آن را سرنگون کنند. در این طرح لبنان به‌عنوان قلب جبهه مقاومت هدف گرفته شد و تلاش کردند حزب‌الله را در این کشور به چالش بکشند. در عراق شهید ابوجعفر، قهرمان ملی مبارزه با داعش را زنده زنده سوزاندند و در مرحله بعد با استفاده از فرصت حضور نیروهای نزدیک به جریان کارگزاران و مشارکت که در دولت وقت حضور داشتند، طرح گران کردن بنزین را عملیاتی کردند تا پروژه ناتمام خود را به اتمام برسانند. گرچه در همان ایام برخی نمایندگان طرح دوفوریتی برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین مطرح و حتی تهدید به استعفا کردند و برخی نیز استعفا دادند، اما با هشدار مسئولان مرتبط درباره پشت صحنه این ماجرا و تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب این روند متوقف و مانع از اجرای آن شدند.
اتفاقی که در جریان اغتشاشات اخیر هم دیده می‌شود.
شدت آن بالاتر از فتنه88 بود. در فتنه88 همانطور که گفتم 10سرویس بیگانه در حال کار برای براندازی بودند؛ درحالی‌که در اغتشاشات اخیر 47سرویس بیگانه با اغتشاشگران همکاری دارند و این موضوع را نیز پنهان نمی‌کنند. وزیر خارجه انگلیس اخیرا اعلام کرده  که اغتشاشات اخیر همان طرحی است که سال‌هاست منتظر آن بودیم و این بار کار جمهوری اسلامی تمام است.
 در جریانات این اغتشاش نیز دست جریان اصلاحات دوباره دیده می‌شود؛ گرچه این افراد بعد از 9دی88 سیلی سختی از مردم خوردند و اکنون نقش آنان در جریانات اخیر به نسبت دیگر فتنه‌ها کمرنگ‌تر شده است. اغتشاشات اخیر از دید ما شکست خورده است، اما نیاز داریم که 9دی واقعی برای شکستن سرپنجه‌های جریان نفوذ طراحی و اجرا شود.
نقطه انتقادی که به عملکرد مسئولان وارد می‌شود دقیقا همین است. چرا هر چند سال یک‌بار شاهد تکرار وقایعی مانند آنچه که امروز در کشور رخ می‌دهد، هستیم؟ آیا تا این اندازه نفوذ در بدنه اجرایی کشور وجود دارد که دشمن می‌تواند به‌سادگی کشور را با مخاطره روبه‌رو کند؟
نقطه ضعفی را که به آن اشاره کردید، مجلس در 2دوره قبل به آن ورود کرد. در آن دوره قانونی به تصویب رسید که براساس آن هرگونه انتصاب در هر رده‌ای نیازمند تأییدیه از 3مرجع رسمی بود. تا قبل از این قانون، تنها وزارت اطلاعات و قوه قضاییه محل استعلام برای واگذاری پست به افراد بودند. قوه قضاییه تنها از حیث پرونده‌های قضایی و کیفری قادر به پاسخ به استعلام‌ها بود و وزارت اطلاعات نیز به‌دلیل اینکه بخشی از کابینه بود زیر فشار شدیدی برای تأیید صلاحیت افرادی قرار می‌گرفت که بعضا صلاحیت نداشتند. برای برطرف کردن این نقص، سازمان اطلاعات سپاه نیز به این پروسه اضافه شد و از 10آبان سال‌جاری هرگونه استعلام برای انتصاب افراد باید با تأیید این 3مرجع باشد. حتی اگر یک مرجع صلاحیت فرد را تأیید نکند، فرد معرفی‌شده امکان تصدی مسئولیت را نخواهد داشت.
علاوه بر این در این قانون، مدیران طبقه‌بندی شده‌اند و براساس صلاحیت‌هایی که دارند در پست‌هایی به اسناد و مدارک دسترسی پیدا خواهند کرد. معتقدم، 9دی واقعی جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی اجرای دقیق و بدون نقص این قانون است؛ چراکه براساس این قانون، افراد باید ملزم به 5ویژگی شامل علم به اسلام، الزام عملی به اسلام، قبول جمهوری اسلامی، اعتقاد به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه باشند و این موارد باید برای مراجع تأیید‌کننده صلاحیت مدیران، اثبات شود. در چارچوب این قانون، نفوذی‌ها در مدت زمان کوتاهی از بدنه دولت و دستگاه‌ها حذف خواهند شد.
گفته می‌شود وزارت اطلاعات آیین‌نامه اجرایی نیز برای این موضوع تدوین کرده است.
بله. وزارت اطلاعات در حال تهیه آیین‌نامه این قانون است، اما علاوه بر شروطی که بیان شد فردی که استعلام مدیریتی می‌شود، نباید خود، همسر یا فرزندش دوتابعیتی باشند. این موضوع شامل تمام پست‌ها از معاونان رئیس‌جمهور، وزرا، سفرا، استانداران و حتی بخشداران نیز می‌شود. اجرای درست این قانون، کشور را از نفوذ و تکرار حوادث و فتنه‌هایی که از سر گذرانده‌ایم تا حدود زیادی مصون می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید