• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181224
+
-

حمله به تورم با 23درصد سود بانکی

از امروز برای گرفتن نرخ سود 23درصدی می‌توانید به 17بانک مراجعه کنید. بقیه بانک‌ها هم به ‌احتمال زیاد در همین هفته مجوز انتشار گواهی سپرده را از بانک مرکزی می‌گیرند. این تازه‌ترین تصمیم هیأت‌عامل بانک مرکزی است که پس از مدت‌ها سرانجام برای رفتن به جنگ تورم یکی از ابزارهای پولی‌اش را فعال کرده است. اما تصمیم سخت پولی قرار است هفته آینده در شورای پول و اعتبار گرفته شود.
به گزارش همشهری، فعلا از بین 30بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی، بانک مرکزی به 15بانک و 2مؤسسه اعتباری ملل و نور مجوز عرضه اوراق گواهی سپرده را داده، ظاهرا بقیه بانک‌ها هم در حال گرفتن مجوز نهایی هستند. توحید عمرانی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در این‌باره می‌گوید: مدت انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، یک‌ساله است اما به بانک‌ها این اجازه‌ را داده‌ایم که اوراقی را با سررسید زمانی کمتر از یک‌سال هم منتشر کنند.

از کجا اوراق گواهی سپرده بگیریم؟
بانک مرکزی 2محل برای خرید اوراق گواهی سپرده تعیین کرده و می‌گوید: عرضه اولیه این اوراق، هم در بانک‌ها و هم در بازار سرمایه، امکان‌پذیر است. یک راه سرراست برای خرید این اوراق آن است که به شعب بانک‌های دارای مجوز بروید، ولی راه کوتاه‌تر، خرید اوراق گواهی سپرده ویژه سرمایه‌گذاری، به‌صورت آنلاین از سامانه‌های بانکی است.
البته بانک مرکزی با هدف تسهیل مبادله این اوراق اعلام کرده، بازفروش آن تا تاریخ سررسید بلامانع است، تا به این ترتیب معاملات ثانویه این اوراق در بازار سرمایه، امکان‌پذیر باشد. اما عرضه این اوراق در بازار سرمایه، تابع قوانین بورس است و باید مسیر بوروکراتیک آن طی شود.

هفته سرنوشت‌ساز
این هفته را می‌توان هفته سرنوشت‌‌ساز دانست؛ زیرا انتظار می‌رود اعضای شورای پول و اعتبار در نشست هفته جاری خود با هدف جلوگیری از روند افزایش سهم پول از کل نقدینگی، به افزایش نرخ سود بانکی رأی مثبت بدهند. در صورت اتخاذ چنین تصمیمی باید دید شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده‌های علی‌الحساب را تا چه میزان افزایش خواهد داد و آیا این شورا، امکان جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت را هم در بانک‌ها صادر می‌کند یا خیر؟
پیش از این علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی به همشهری گفته بود: «جزئیات افزایش نرخ سود هنوز در دست بررسی است.» پاسخی که نشان می‌دهد نهادهای بالادستی هنوز در این‌باره به جمع‌بندی نرسیده‌اند. به‌نظر می‌رسد برخی وزیران مصرف‌کننده منابع با افزایش نرخ سود مخالفت کنند، گیرندگان تسهیلات در بخش‌ خصوصی و عمومی هم به‌طور سنتی با این اقدام مخالفند اما با وجود همه مخالفت‌ها و با توجه به افزایش شکاف بین نرخ سود با نرخ تورم، احتمالا بانک مرکزی برای کاهش سرعت گردش نقدینگی به افزایش نرخ سود اقدام خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :