• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181221
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KO8ox
+
-

وزیر راه: شهرداری‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده، شرکای استراتژیک دولت هستند

بن‌بست‌شکنی در نوسازی بافت‌های فرسوده

براساس آمارها، حداقل 3میلیون و 241هزار واحد مسکونی نیازمند نوسازی در بافت‌های فرسوده وجود دارد که باید بازآفرینی شوند.توصیه سکاندار جدید وزارت راه و شهرسازی، به‌راه‌انداختن نهضت نوسازی بافت‌های فرسوده با مشارکت حداکثری دستگاه‌ها به‌خصوص شهرداری‌هاست.
به گزارش همشهری، بر اساس آمارهای سال1395، در کل کشور 166.5هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که درمجموع 5میلیون و 785هزار واحد مسکونی با جمعیت 21میلیون و 424هزار نفری را در‌بر‌می‌گیرد. حتی اگر بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی نیز از این آمار حذف شوند، باز هم 3میلیون و 241هزار واحد مسکونی فرسوده در کشور وجود دارد که نیازمند نوسازی است.

تولید مسکن در بافت‌های فرسوده
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن با تقویت و تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده جبران می‌شود، بر سهم قابل‌توجه این بخش در تولید مسکن تأکید کرد و گفت: یکی از روش‌های سهل‌الوصول تولید مسکن در بافت‌های فرسوده است که دارای خدمات زیربنایی و روبنایی مناسب هستند. مهرداد بذرپاش در مراسم پویش «بم؛ سفیر نوسازی برای ایران قوی» افزود: راهبرد وزارت راه و شهرسازی افزایش میزان مشارکت شهرداری‌ها و انجام اقدامات نوآورانه برای بن‌بست‌شکنی نوسازی بافت‌های فرسوده است. به عقیده بذرپاش، عقب‌ماندگی‌ها و نیاز انباشته‌ مسکن در سال‌های گذشته، به این منجر شد که به‌ویژه در کلانشهرها شاهد افزایش قیمت باشیم که باید هرچه سریع‌تر جبران شود.

شهرداری‌ها؛ شرکای استراتژیک نوسازی
بذرپاش گفت: تولید مسکن در بافت‌های فرسوده کمک‌کننده به نهضت ملی تولید مسکن مردمی است. البته او، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و غیردولتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده را نخستین راهکار عنوان کرد و افزود: راه برای ورود انبوه‌سازان و انجمن‌های مردم‌نهاد که تمایل به همکاری و مشارکت در این بخش دارند نیز باز است. نکته دیگری که وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد، حساب ویژه روی همکاری و مشارکت شهرداری‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده بود. بذرپاش اعلام کرد: شهرداری‌ها یکی از تکالیف قانونی‌شان پایدارسازی و اصلاح بافت‌های فرسوده است. ما شهرداری‌ها را در نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان شرکای استراتژیک می‌شناسیم و از آنها حمایت لازم را خواهیم داشت. افزایش رقم تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده برای سال آتی نیز از موارد دیگری بود که بذرپاش مطرح کرد. به‌گفته او، طبق برنامه، رقم این تسهیلات در بودجه سال آینده بهبود پیدا می‌کند.

مکث
خطر نگاه تولیدی به نوسازی مسکن فرسوده

آمارهای رسمی حاکی است 23درصد مساحت شهرها و 33درصد جمعیت شهرنشین ایران با معضل بافت‌های ناکارآمد و فرسوده روبه‌رو هستند. در سند ملی بازآفرینی شهری مقرر شده بود بعد از نوسازی واحدهای مسکونی این مناطق، فضای آزاد شده بر اثر افزایش تراکم ساخت، صرف احداث زیربناهای شهری و ارتقای سطح کیفیت زندگی در این مناطق شود؛ اما رویکردهای جدید، به‌جای بازآفرینی مناطق هدف، بر نوسازی بافت‌های فرسوده و افزایش تیراژ تولید مسکن استوار است. طرفداران این رویکرد معتقدند با ساخت پرتراکم 5واحد مسکونی جدید به‌جای یک واحد مسکونی فرسوده، بخش قابل‌توجهی از نیاز به مسکن جدید مرتفع می‌شود، اما از نگاه شهرسازان، این کار به‌واسطه افزایش قابل‌توجه جمعیت محلات نوسازی‌شده، سطح زندگی شهری را به‌شدت کاهش می‌دهد و سرانه امکانات رفاهی، خدماتی، ایمنی و... محلات را به نازل‌ترین میزان می‌رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید