• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181201
+
-

منتظر لرستان صنعتی باشیم

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان با هدف رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در اولویت است

گزارش 2
منتظر لرستان صنعتی باشیم

لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار در تلاش است تا با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، آغاز به‌کار واحدهای تولیدی تعطیل و افزایش سرانه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شاهد رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال‌زایی باشد.
 به گزارش همشهری، یکی از پروژه‌های صنعتی که با جدیت در استان پیگیری می‌شود، راه‌اندازی پروژه استیل کورد الشتر در شهرستان سلسله است. اینطور که مسئولان استان خبر می‌دهند، در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی این پروژه خواهیم بود؛ اتفاقی که باعث تولید سیم فولادی مورد استفاده در تایر و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 600نفر خواهد شد. این پروژه با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و فولاد مبارکه، در زمینی به مساحت 5هکتار برای تولید ۱۵هزار تن استیل کورد به روزهای پایانی تکمیل و افتتاح نزدیک است. با توجه به اهمیت تایر به‌عنوان کالای استراتژیک و کمبود عرضه داخلی، ایجاد ظرفیت برای تولید تایر ضرورت جدی بوده که استیل کورد به‌عنوان ماده اولیه در این محصول (سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال) به‌کار می‌رود.

تامین نیمی از نیاز کشور
مدیر کل سازمان صمت لرستان در این‌باره می‌گوید: نیاز کشور به استیل کورد بیش از ۱۰هزار تن در سال است که هم‌اکنون 2واحد تولیدی فعال در استان‌های ایلام و زنجان، در مجموع فقط حدود ۵۰درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند. با راه‌اندازی این مجموعه تا حدود زیادی نیاز کشور تامین می‌شود و از واردات بی‌نیاز می‌شویم.
بهمن جعفری ادامه می‌دهد: بخش زیادی از استیل کورد، از خارج کشور وارد می‌شود و با توجه به طرح‌های در دست احداث که 2واحد آن یعنی لاستیک‌سازی نیکرو گسترش خرم‌آباد و بارز الیگودرز در لرستان است، ضمن ایجاد زنجیره تولید در استان، نیاز آتی کشور نیز تامین خواهد شد.
برای تامین مواد اولیه بخش صنعت باید به ظرفیت‌های داخلی توجه شود. پروژه استیل کورد زنجان، شهریور افتتاح شده و اشتغال‌زایی برای حدود ۲۵۰نفر را فراهم کرده‌ است. تا پایان سال نیز فاز دوم آماده افتتاح خواهد شد. کارخانه استیل کورد شهرستان دره‌شهر در استان ایلام نیز زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده ‌است.

صنعتی شدن منطقه و جلوگیری از مهاجرت
وزیر صمت نیز در بازدید از محل احداث کارخانه استیل کورد، این پروژه را یکی از پروژه‌هایی عنوان کرده که برای توازن سرمایه‌گذاری در کشور راه‌اندازی شده ‌است.
به گفته رضا فاطمی امین‌ هدف این است که در مناطقی که به لحاظ صنعتی کمتر ظرفیت ایجاد شده و این سبب شده مردم به مناطق دیگر مهاجرت کنند، طرح‌هایی تعریف شوند که اشتغال و ابعاد تجاری را در آن مناطق گسترش دهد که با احداث کارخانه استیل کورد اشتغال خوبی برای مردم منطقه فراهم خواهد شد.
تولید استیل کورد از آن جهت حائز اهمیت است که در راستای تامین زنجیره ارزش صنعت تایر و صیانت از خروج ارز مطرح می‌شود. استیل کورد علاوه بر این، در صنعت تولید تسمه برای استحکام بخشی در ساختار برخی از انواع تسمه‌ها استفاده می‌شود.

تحقق مصوبات بخش صنعت در لرستان
استاندار لرستان نیز از مطالعات راه‌اندازی کارخانه تولید منیزیم در شهرستان سلسله خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند که با حمایت‌های وزیر صمت این طرح نیز اجرایی و عملیاتی شود. فرهاد زیویار درباره آخرین وضعیت صنعت در استان اینطور می‌‌گوید: هم‌اکنون ۱۹۰واحد صنعتی تعطیل شده در استان داریم که رقم بالایی است و از سویی دیگر توازن توزیع صنایع در شرق و غرب لرستان مناسب نیست. استاندار لرستان، با اشاره به اینکه آمار نشان می‌دهد از زمان شروع به‌کار دولت سیزدهم، توسعه بخش صنعت در مناطق کمتر برخوردار استان آغاز شده ‌است، از تحرک و پویایی در واحدهای تولیدی و صنایع ماشین‌سازی‌، یخچال‌سازی‌، لاستیک‌سازی‌، سیلیکومتال، نساجی، آهک هیدراته و آلومینیوم یاد می‌کند و می‌گوید: در نخستین سفر اول هیأت دولت به استان لرستان، ۹مصوبه در بخش صنعت مطرح شد که خوشبختانه 6مورد آن در دست اجراست و مابقی این مصوبات در گرو مسائل حقوقی پیگیری می‌شود.

***
۱۲۲ واحد تعطیل یا نیمه‌کاره صنعتی لرستان در یک سال گذشته با حمایت‌های دولت و پیگیری‌ فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته ‌است. هزار و ۲۸۸واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان ثبت شده است که تعدادی تعطیل و برخی نیمه‌فعال و در مجموع بیش از۵۰درصد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید