• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181017
+
-

پیش‌شرط‌های مسکو برای پایان دادن به جنگ

روسیه اعلام کرده پیش از آغاز مذاکرات صلح، آمریکا باید پمپاژ پول و اسلحه را به اوکراین متوقف کند

گزارش 2
پیش‌شرط‌های مسکو برای پایان دادن به جنگ

چند روز پس از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا بسته 45میلیارد دلاری کمک به اوکراین را تصویب کرد، یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه گفت که واشنگتن برای فراهم کردن زمینه‌های آغاز مذاکرات برای پایان جنگ در اوکراین باید ارسال تسلیحات به این کشور را متوقف کند.
به ‌گزارش راشاتودی، الکساندر دارچیف، رئیس بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه، گفته برای اینکه مذاکرات درباره تضمین‌های امنیتی میان مسکو و واشنگتن آغاز شود، آمریکا باید ارسال تسلیحات به کی‌یف را متوقف کند و آنچه امروز در اوکراین جریان دارد را به رسمیت بشناسد.
رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا درباره بسته حمایتی از کی‌یف تنها 2 روز پس از سفر ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن و سخنرانی او در کنگره انجام شد. بسته ۴۵میلیارد دلاری کمک به اوکراین بخشی از بودجه 60ماهه 1.66هزار میلیارد دلاری دولت جو بایدن است که اواخر هفته گذشته به تصویب مجلس سنا رسیده بود. راشا تودی شنبه (دیروز) به نقل از دارچیف، دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه نوشته: «تا زمانی که پمپاژ اسلحه و پول به اوکراین ادامه داشته باشد، سربازان و نیروهای مزدور ناتو و آمریکا از اوکراین خارج نشوند و روایت ما از آنچه امروز در اوکراین جریان دارد از سوی طرف مقابل به رسمیت شناخته نشود، آغاز هرگونه گفت‌وگوی معناداری بر سر تضمین‌های امنیتی امکان‌پذیر نیست.» این دیپلمات روس تأکید کرده که اکنون توپ در زمین آمریکاست؛ کشوری که از زمان آغاز درگیری‌ها بیشترین حمایت مالی و نظامی را از اوکراین داشته است. یک روز پیش‌تر نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود که مسکو خواستار پایان دادن به جنگ در اوکراین است. خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور روسیه برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌ها از واژه «جنگ» در اوکراین استفاده کرده به نقل از پوتین نوشت: «هدف روسیه ادامه درگیری نظامی نیست بلکه برعکس، پایان دادن به جنگ در اوکراین است. ما برای پایان دادن به جنگ تلاش می‌کنیم و البته هرچه سریع‌تر، بهتر.» رئیس‌جمهور روسیه گفت: ««بارها گفته‌ام، تشدید خصومت‌ها به خسارت‌های توجیه‌ناپذیری منجر می‌شود. تمام درگیری‌های مسلحانه به‌نوعی با مذاکره در مسیر دیپلماتیک به پایان می‌رسد.»  علاوه بر مقام‌های روسیه‌ای که از لزوم مذاکرات برای پایان دادن به جنگ می‌گویند، تقریبا 3 هفته پیش بود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفته بود برای پایان جنگ باید به روسیه تضمین‌های امنیتی داده شود. اظهارات مکرون در آن زمان با واکنش‌های تندی در اتحادیه اروپا به‌ویژه ولودیمیر زلینسکی روبه‌رو شد. رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام اینکه معماری امنیتی آینده اروپا باید شامل ضمانت‌هایی برای روسیه باشد، گفته بود: «ما باید درباره معماری امنیتی که در آینده قرار است در آن زندگی کنیم، فکر کنیم. من مشخصا درباره صحبت‌های پوتین مبنی بر اینکه ائتلاف ناتو دارد به مرزهای روسیه نزدیک می‌شود و تسلیحات تهدیدآمیز را مستقر می‌کند، صحبت می‌کنم. یکی از نکات اساسی که باید به آن بپردازیم همین مسئله نزدیک شدن ناتو به درهای روسیه و استقرار تسلیحاتی است که می‌تواند روسیه را تهدید کند. این مسئله باید بخشی از مذاکرات صلح اوکراین باشد.» مقام‌های روسیه در شرایطی از لزوم آغاز مذاکرات برای پایان جنگ سخن می‌گویند که وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو نوشته: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که مسکو خود را برای یک جنگ بلندمدت آماده می‌کند. در این گزارش آمده: «ناظران نظامی هشدار می‌دهند که نیروهای روسیه در اوکراین تحت فرماندهی سرگئی سوروویکین، فرماندهی که از نظر تاکتیکی از اسلاف خود زیرک‌تر است، در تدارک حمله‌ای جدید با حضور 200هزار سرباز تازه‌‌نفس است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید