• چهار شنبه 28 آذر 1403
  • الأرْبِعَاء 16 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 18
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180771
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1kKq
+
-

برنامه دولت برای حفظ کریدور شرق به غرب

توافق جدید ایران و افغانستان؛ ساخت راه‌آهن به جای معدن

 اولین قرارداد حمل‌ونقل ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان با مساعدت نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به امضا رسید.  حسن کاظمی‌قمی در نشست امضای این قرارداد بر اهمیت مسیر ترانزیتی ایران و افغانستان تأکید کرد و گفت: احداث کریدورها و تقویت مسیر ترانزیتی ایران و افغانستان توجیه اقتصادی همکاری‌ها را افزایش می‌دهد. امضای این قرارداد همزمان با برخی تحلیل‌های رسانه‌ای مبنی بر حذف احتمالی ایران و افغانستان از مسیر ترانزیتی شرق به غرب و جایگزینی کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس انجام شد. براساس گزارش ایسنا، حسن کاظمی‌قمی در نشست امضای این قرارداد ریلی میان ایران و افغانستان با اشاره به اینکه در سطح منطقه شاهد تحولات سیاسی و ژئوپلیتیکی بوده‌ایم، گفت: موقعیت‌ کشورهایی مثل ایران و افغانستان در مسیر کریدور قرار دارد و افغانستان می‌تواند به‌عنوان بخشی از این کریدورها خارج از تعاملات فرهنگی و سیاسی نقش بسزایی ایفا کند. خوشبختانه در برنامه‌های کشور، توجه به احداث کریدور حائز اهمیت است و ما اصرار داریم این کریدورها از مسیرهای مؤثری صورت گیرد؛ به‌عنوان مثال مسیر منتهی به چین اگر از خاک افغانستان و سرزمین افغانستان صورت گیرد، نقطه قابل‌توجهی است. اگر از مسیر آسیای میانه به چین برسیم بهتر است یا از افغانستان به چین؟ این موضوع مهمی است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان همچنین گفت: امروز اهمیت بخش ریلی به‌طور جدی مطرح شده و استفاده از این امکانات روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود. اکنون کشورهای چین، هندوستان، قزاقستان و روسیه بسیار نیاز دارند تا از مسیر ترانزیت ایران و افغانستان استفاده کنند. این موضوع می‌تواند توجیه اقتصادی کار را بالا ببرد.

راه‌آهن تا عمق 65کیلومتری افغانستان
مصطفی رضایی، مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان هم در زمان امضای قرارداد گفت: پروژه راه‌آهن خواف - هرات پروژه‌ای است که تا عمق ۶۵کیلومتری افغانستان اجرای آن بر‌عهده جمهوری اسلامی ایران است. درواقع فارغ از اینکه حاکمیت افغانستان جمهوری باشد یا امارت اسلامی تعهد جمهوری اسلامی به کشور افغانستان است تا آن مرحله را تکمیل کند.  مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان افزود: درواقع بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران متقاضی سرمایه‌گذاری در خطوط راه‌آهن افغانستان است و پیشنهادی که ارائه دادیم از منطقه روزنک تا هرات است که امیدواریم تا 6ماه آینده به بهره‌برداری عملیاتی برسد. سرمایه‌گذاری کاملا با طرف ایرانی در فاز اول ۱۵۰میلیارد تومان، در فاز دوم ۴۲میلیون دلار برای قطعه چهارم و در فاز سوم هم 2میلیارد دلار برای راه‌آهن هرات - مزارشریف است. درواقع به ازای این اقدامات سرمایه‌گذاری معدن در اختیار کنسرسیوم قرار می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید