• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180763
+
-

ادامه موج تغییرات در دولت

استانداران تازه‌نفس وارد میدان می‌شوند

تصمیم دولت سیزدهم به ترمیم پست‌های مدیریت کلان اجرایی از کابینه به استانداری‌ها رسید. گمانه تغییرات در سطح مقامات ارشد اجرایی از ابتدای سال جاری به‌طور جدی مطرح شده بود و تصمیم به جابه‌جایی‌ها به‌تدریج در پاستور تایید شد. وزیر کشور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که محمدطیب صحرایی به‌عنوان استاندار جدید کرمانشاه انتخاب شده است. او همچنین اعلام کرد علاوه بر استاندار کرمانشاه امکان تغییر یکی، دو استاندار دیگر نیز وجود دارد. به گزارش همشهری، استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز در زمره فهرست جابه‌جایی‌های مدیریت ارشد استان‌ها قرار دارند. خوزستان و سیستان و بلوچستان طی 3ماه اخیر شاهد ناآرامی‌ها و حوادث امنیتی بیشتری در مقایسه با استان‌های دیگر بودند. جمع 31نفره استانداران منصوب دولت سیزدهم اردیبهشت‌ماه امسال با انتصاب استاندار جدید کرمان تکمیل شده بود و 6ماه بعد تصمیم به اصلاح این ترکیب گرفته شده است. محسن منصوری، استاندار سابق تهران حلقه نخست این تغییرات از آبان بود. او به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور منصوب شد و از استانداری تهران به پاستور رفت و در جمع معاونان سیدابراهیم رئیسی قرار گرفت.  علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، 12آذرماه در توییتی ضمن تایید خبر برخی جابه‌جایی‌ها در دولت نوشته بود: «با تصمیم رئیس‌جمهور، تا پایان ماه جاری ۱۰ تغییر مدیریتی در سطح ملی و استانی صورت می‌پذیرد. در گام اول، 2جوان دیگر به ترکیب دولت اضافه می‌شوند؛ آقای سپهر خلجی به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی منصوب شد و آقای مهرداد بذرپاش هم به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی می‌شوند.»
رای اعتماد بالای مجلس به بذرپاش گویای برنامه‌ریزی و هماهنگی دولت و مجلس در اصلاحات کابینه و انتقال رئیس دیوان محاسبات به دولت بود.  معاون امور مجلس رئیس‌جمهور نیز اخیرا در فهرست تغییرات مشترک دولت و مجلس قرار گرفت. اخیرا ابراهیم عزیزی از نمایندگی مردم کرمانشاه در مجلس استعفا داد. تصمیم رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر معاون امور مجلس خود و انتخاب فرد جایگزین از بهارستان علت این تغییر اعلام شد.
زمزمه برخی تغییرات اجباری در دولت هم از طرف بهارستان و صحن مجلس شنیده می‌شود. افزایش فشارهای معیشتی و اقتصادی به همراه بازار به‌هم ریخته خودرو، افزایش فشار نمایندگان بر چهره‌های اقتصادی کابینه رئیسی را به همراه داشته است. رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت و احسان خاندوزی، وزیر اقتصادی اسامی محور اظهارات چند روز قبل نمایندگان با رسانه‌ها در ارتباط با موضوع استیضاح بوده‌اند. اخیرا مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از شرایط تورمی در کشور به مهر گفته بود: اگر این شرایط کنترل نشود و قیمت ارز به قیمت 2ماه گذشته برنگردد، موضوع استیضاح سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به صورت جدی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. همین الان هم بحث استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس مطرح و در مرحله جمع‌آوری امضاست.
تغییرات کابینه رئیسی از خردادماه امسال، کمتر از یک‌سال پس از معرفی کابینه و آغاز به کار دولت، کلید خورد و در ادامه وزارت راه‌وشهرسازی نیز دستخوش تغییرات شد. تشدید بیماری منجر به فوت رستم قاسمی اگرچه دولت را مجاب به اعمال تغییرات در این وزارتخانه کرد، ولی افزایش حجم انتقادات از این وزارتخانه و تاخیر در اجرای برنامه یک‌میلیون مسکن در سال دولت سیزدهم چشم‌انداز آتی فعالیت این وزارتخانه را ناگزیر از بروز تغییرات اجرایی قرار داده بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید