• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180678
+
-

روش نوین محققان ایرانی برای درمان سرطان کبد

دانش
روش نوین محققان ایرانی برای درمان سرطان کبد

پژوهشگران ایرانی با استفاده از یک پپتید نوترکیب موفق به ایجاد روشی برای درمان هدفمند سرطان کبد شدند. به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، زهرا حاجی حسن، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح پژوهشی تولید فیوژن نوترکیب Bovicin HC5 و CPP برای درمان سرطان کبد، درباره این روش نوین گفت: در این روش درمانی از یک AMP با خاصیت ضد‌سرطانی (Bovicin HC5) که توسط باکتری
Streptococcus bovis تولید می‌شود، استفاده شده است. همچنین در این طرح، با همراه کردن یک CPP (پپتید نافذ سلولی) با پروتئین bovicin HC5 نفوذپذیری آن به سلول‌‌های کبد را افزایش دادیم. این کار باعث ورود هدفمند دارو به سلول‌های سرطانی کبد خواهد شد. در این پژوهش، فیوژن طراحی ‌شده به‌صورت نوترکیب در باکتری E.coli تولید شده و اثربخشی آن روی سلول‌‌های سرطانی کبد به اثبات رسید.
با وجود تلاش برای روش‌های درمانی جدید و کمتر تهاجمی در مقایسه با شیمی درمانی و پرتودرمانی، هم‌اکنون عمده‌ترین راه خلاصی از تومورهای سرطانی همین دو روش است. اما حاجی حسن درباره مزیت این نوع درمان نسبت به روش‌های شیمی‌ درمانی رایج، گفت: در این روش درمانی که با استفاده از زیست فناوری ایجاد شده است، با توجه به اندازه کوچک CPP استفاده شده، علاوه بر نفوذ هدفمند دارو فقط به سلول‌های سرطانی کبد، دوز داروی استفاده شده نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب عوارض جانبی احتمالی دارو در مقایسه با سایر داروهای شیمی‌ درمانی بسیار کاهش پیدا می‌کند. وی افزود: استفاده از AMPها یکی از روش‌های نوین درمانی به شمار می‌رود و در این طرح برای نخستین بار فیوژنی از یک AMP و CPP درست شده است که قابلیت درمان سرطان کبد را دارد. حاجی حسن درباره اینکه این روش چقدر در دنیا مرسوم است، گفت: این روش درمان سرطان کبد برای نخستین‌بار در ایران استفاده می‌شود، اما مشابه این روش در دنیا انجام شده است ولی فیوژن طراحی‌ شده در این طرح در سطح دنیا هم کاملا نو و جدید است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید