• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180541
+
-

افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ

با مشارکت خانواده‌ها، میزان زباله‌گردی در بسیاری از مناطق تهران کاهش یافته است

 سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هر سال اقداماتی را برای مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ انجام می‌دهد. آخرین اقدام به بهره‌برداری از مجتمع MRF پهنه کوهک برمی‌گردد که سبب شده تا روزانه 750تن زباله کمتری وارد مرکز آرادکوه شود.
در کنار آن، اقداماتی چون تشویق شهروندان به مشارکت در تفکیک زباله از مبدأ صورت گرفته است، موضوعی که علاوه بر انتقال زباله کمتر به مرکز آرادکوه، رفته‌رفته منجر به کاهش زباله‌گردی در پایتخت می‌شود.
 به گزارش همشهری، سازمان مدیریت پسماند در ماه گذشته 55غرفه پسماند خشک به سطح شهر اضافه کرد. زیرا در طرح‌های مختلفی که برای مشارکت مردمی صورت گرفته، احداث مراکز پسماند خشک با استقبال چشمگیر شهروندان روبه‌رو شده است. هم‌اکنون برخی از غرفه‌ها مانند گل‌ماند و هایپرماند در مناطق 22گانه با استقبال مواجه شده و سازمان مدیریت پسماند درصدد افزایش غرفه‌های پسماند خشک است.
درحال حاضر  کمتر از 500غرفه پسماند خشک در سطح شهر تهران احداث شده تا شهروندان به ازای تحویل پسماند خشک کالا یا مبلغ نقد دریافت کنند. در عین حال، شهروندان با تماس تلفنی با سامانه 137می‌توانند درخواست خود را برای تحویل پسماند خشک ثبت کنند. پس از آن، خودروهای ملودی بازیافت در مقابل درِ منزل حاضر می‌شوند تا پسماند خشک را تحویل بگیرند. همچنین طرح شنبه‌های بدون پسماند برای کاهش پسماند و حذف پدیده زباله‌گردی اجرا می‌شود.
شهردار منطقه 19با اعلام اینکه کاهش میزان تولید پسماند هر شنبه توسط خودروهای ملودی همراه با آموزشگران مدیریت پسماند در نواحی پنجگانه منطقه اجرا می‌شود، گفت: «از ابتدای سال بیش از ۱۵هزار خانوار در این طرح مشارکت داشته‌اند و به‌طور میانگین هر هفته از طریق طرح جمع‌آوری پسماند خشک و در قالب تفاهمنامه با ساختمان‌های تجاری، اداری، آموزشی و مسکونی ۲۰واحد به بالا، حدود هزار و ۲۰۰کیلوگرم پسماند خشک جمع‌آوری می‌شود.»
تورج فرهادی از اقدام به توزیع ۸۱۰مخزن مخصوص پسماند خشک در ادامه این طرح یاد کرد و افزود: «در این طرح شهروندان ترغیب شده‌اند که روزهای شنبه از ساعت ۹ تا ۱۰ زباله‌های خشک خود را بیرون از ساختمان قرار دهند تا این پسماندها طی ساعت ۱۰ تا ۱۲ جمع‌آوری شوند.»
برپایی غرفه‌های اطلاع‌رسانی، نمایشگاه بهترین‌ها از دورریختنی‌ها و توزیع کیسه زباله جزو دیگر اقدامات تشویقی اداره مدیریت پسماند است. شهردار منطقه 19گفت: «آموزش ۵۵۰باب مراکز و اصناف تجاری، آموزش بیش از ۸۰۰نفر از خادمان و نمازگزاران، آموزش دانش‌آموزان به تعداد ۲هزار و ۱۰۰نفر و انعقاد تفاهمنامه با ۳۰مجتمع و مدرسه هم براساس این طرح انجام شده است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید