
جبران ترک فعل مدیریت پنجم شهر

پرویز سروری*
اخیرا رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران موضوعی را با محتوای پیشرفتنمایی مدیریت شهری جدید در حوزه مترو، اتوبوس، آلودگی هوا و مسکن، مطرح کردهاند که در نوع خود بسیار عجیب است. رئیس شورای پنجم شهر تهران، خود، مسئول پسرفت تهران بوده و شاخصها نشان میدهد که در دوره مسئولیت ایشان، در تمام زمینهها بهویژه موضوعاتی که به آنها اشاره کردهاند، پسرفت کاملا هویداست. در این رابطه چند نکته برای روشنتر شدن قضیه باید مورد توجه قرار گیرد.
1 ما واگن استیجاری را بهعنوان یک اصل نپذیرفتهایم، اما شرایط در دوره پنجم (دوره قبل) بهگونهای رقم خورده که امروز وضعیت بسیار نابسامانی را در متروی تهران شاهد هستیم و راهحلهای سریع تا تأمین اصولی واگنها را مدنظر قرار دادهایم. براین اساس، تأمین ۶۳۰ واگن به مرحله نهایی رسیده است و فرایند اداری تأمین آنها تا رسیدن به مراحل نهایی مذاکرات برای تأمین این واگنها در دستور کار قرار دارد. از سوی دیگر تأمین ۱۱۵ واگن دیگر نیز در حال پیگیری است؛ بنابراین، برخلاف آنچه رئیس سابق شورا اعلام کرده، تأمین واگن در دستورکار جدی ماست. بهعبارتی ما اقدام متوقف شده در زمان دوره پنجم را که ضرر و زیان جدی در روند تأمین واگن وارد کرد، احیا کردیم و امروز مدیریت شهری در این زمینه فعال شده تا با قراردادهای منعقد شده بتواند به وضعیت مناسبی برسد.
در تأمین واگنهای اجارهای، شرایط به این ترتیب نیست که واگن را وارد کشور کرده و به هر شکلی از آن استفاده کنیم؛ بلکه باید استانداردهای لازم را داشته و با وضعیت داخلی هماهنگ باشند. این درصورتی است که موارد مطرح شده از سوی رئیس سابق شورا نشان میدهد که ایشان در جریان روندهای کاری نیست و برخی افراد، دادههای غلط به ایشان میدهند. ما در حال ترمیم خسارتی که ایشان، تیمشان، شورای پنجم و شهرداری گذشته ایجاد کرده، هستیم و عقبماندگیها در حال جبران است.
2 در بحث مسکن مطالبی نیز ارائه کردهاند. واقعیت اما در دوره 4 ساله 1396 تا 1400از قفل شدن ساختوساز در تهران حکایت دارد؛ زیرا مدیران آن دوره بهگونهای عمل کردند که در پی به هم خوردن وضعیت عرضه و تقاضا، میزان تقاضا بهشدت نسبت به عرضه فزونی پیدا کرد؛ نتیجه آن هم امروز با گرانی مسکن و نابرابری بین تقاضا و عرضه خودنمایی میکند.
اصرار دولت سیزدهم، شورا و شهرداری فعلی بر رونق مسکن در پایتخت، به همین دلایل است. هرچند شهرداری وظیفه مستقیمی در این زمینه ندارد، اما مشکل شهروندان تهرانی امروز، هم در بخش مسکن ناپایدار و هم در عدمتعادل بین عرضه و تقاضا موجب توجه شهرداری به مسئله مسکن شده است. با چنین رویکردی کلنگ احداث ۳۳ هزار واحد مسکونی به زمین خورد و انعقاد تفاهمنامه برای ساخت ۳۸۰هزار واحد در پایتخت، به امضا رسیده است. کارگاههای فنی فعال شده در شهر بر این موضوع صحه میگذارند. از طرفی، مجوز ساخت یک طبقه اضافه در بافت فرسوده کلید زده شده است که مشارکت مردم را در حوزه شهرسازی رقم خواهد زد.
در این میان به رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران باید یادآور شد که تصمیماتشان، قفلی بر شهر بود و ما اکنون با زحمت در حال کلید انداختن به این شهر قفل شده هستیم.
3 در حوزه اتوبوس باید بگوییم که شورای پنجم شهر تهران، این بخش را با ۶ هزار دستگاه در ابتدای کار خود تحویل گرفت و با ۲هزار و ۲۵۰ دستگاه تحویل داد تا مشکلات جدی در حملونقل عمومی ایجاد شود. برای کاهش این مشکل، از ابتدای کار مدیریت شهری ششم تا امروز، هزار دستگاه به حملونقل عمومی وارد شده، اما بهدلیل غفلت دوره گذشته، امروز اتوبوسهای فرسوده بسیار وجود دارند که از زمان استاندارد آنها گذشته و برای نوسازی به بودجه فراوان و فرصت لازم نیاز است. البته ما در حال انعقاد قرارداد برای تأمین ۲۰ هزار دستگاه ون هستیم تا ضعف در بخش اتوبوس جبران شود. مراحل قرارداد طی شده و بهزودی میتوانیم حملونقل حوزه اتوبوس را بهبود ببخشیم. همچنین با استفاده از توان ۱۰۰ درصدی ظرفیت داخلی، با مجوز مسئولان ذیربط نسبت به واردات اتوبوس برای رسیدن به نقطه قابلقبول و اداره وضعیت اقدام کردهایم. واردات اتوبوسهای دست دوم هم با تطبیق استانداردهای روز انجام میشود. این اقدام، امر کمکی برای رسیدن به ظرفیت لازم یعنی تأمین حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای ساماندهی وضعیت است. بنابراین باید پرسید که چرا در دوره قبل حتی یک دستگاه اتوبوس به پایتخت اضافه نشد؟ با وجود این، امروز اقدامات مؤثر مدیریت شهری را مورد نقد قرار میدهند.
4 در بحث آلودگی هوا مدیریت شهری در حوزه وظایف خود بیش از آنچه باید انجام میداده، انجام داده است. شهرداری در سال گذشته 1200هکتار فضای سبز در پایتخت ایجاد کرده و امسال نیز 1500هکتار به فضای سبز اضافه میشود. امسال دستکم 4بوستان افتتاح شده که تمام این موارد در کاهش آلایندگی هوا مؤثر است. من فکر میکنم مطالب عنوان شده اخیر رئیس پیشین شورا، سراسر فرار به جلو است و به نوعی ترک فعلی که در دوره قبل انجام شده، وضعیت را به این شکل درآورده است.
5 تقریبا تمام پروژههای نیمهتمام پایتخت فعال شده است؛ بهطوری که هر هفته در شنبههای امید و افتخار این طرحها را افتتاح میکنیم و این، نمایش روشنی از بهرهبرداری برخی از طرحهایی است که بیش از ۱۵ سال به طور نسبی متوقف بودهاند. پس شهر در یک روند پرشتاب در حرکت قرار دارد.
6 موضوع همسویی دولت و شورای ششم از سوی رئیس شورای شهر دوره پیشین مطرح شده و باید پرسید مگر در دوره قبل، شورای پنجم با دولت همسو نبودهاند، اما چرا هیچ اقدامی در مدیریت شهری انجام نشد؟ این، بیتحرکی و عدماستفاده از ظرفیتها را نشان میدهد. امروز همکاری جدی با دولت آغاز شده است. چنانچه در واگذاری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۸۰درصد منابع از سوی دولت تأمین شد؛ همچنین دولت ۷۷میلیون یورو برای مترو اختصاص داده است .
7 برخلاف اخراج شهردار پیشین از جلسات هیأت دولت، امروز شهردار تهران در تمام جلسات هیأت دولت بهصورت فعال حضور دارد و ما نوید یک همافزایی فراگیر را نهتنها در تهران بلکه در کشور شاهد هستیم و معتقدیم که دولت، توجه به مدیریت شهری را با جدیت در دستورکار دارد و شهرداری نیز در تلاش است که هم به دولت کمک کند و هم حداکثر استفاده را از ظرفیت این همافزایی در خدماترسانی به مردم داشته باشد.