• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180277
+
-

بازار داغ هدیه‌های دست‌دوم در اروپا

هدیه دادن در کریسمس و سال نو، چنان سنت دیرپا و قدرتمندی است که مردم به سختی می‌توانند آن را به دلایل اقتصادی کنار بگذارند اما هزینه‌های بالای زندگی در اروپا، امسال ابعاد جدیدی به این سنت داده است؛ مردم در این قاره، به سمت خرید هدایای دست دوم روی آورده‌اند و می‌خواهند کریسمس را با این روش ارزان از سر بگذرانند.
این رویکرد، به‌خصوص در مورد وسایل الکترونیکی مثل موبایل، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی تقویت شده است.
البته بازار از این رفتار اروپایی‌ها، ‌متعجب نشده است؛ براساس تحقیقات مختلفی که شرکت‌های اروپایی انجام داده‌اند، مردم اروپا امسال در خرید کردن کمی متفاوت و البته مقتصد شده‌اند. براساس تحقیق یک شرکت آی‌تی، 70درصد بزرگسالان تصمیم گرفته‌اند امسال کریسمس، کمتر هزینه کنند. کسب‌وکارهای فعال در حوزه خرده‌فروشی آنلاین هم گفته‌اند که مشتریانشان، بیشتر به سمت کالاهای ارزان‌تر تمایل دارند. در این شرایط است که خرید وسایل دست دوم، با استقبال زیادی مواجه شده است. ای‌بی، سایت خرید و فروش اینترنتی، در همین راستا در نوامبر پیش‌بینی کرده بود که 52درصد مشتریانش، امسال کریسمس به‌دنبال خرید وسایل دست دوم هستند.
در این میان، خرید وسایل الکترونیک دست دوم، مشوق‌های زیادی دارد؛ فرهنگی در اروپا در حال شکل گرفتن است که این کار را، جدا از مسائل مالی آن، به‌خاطر اهداف دیگری تشویق می‌کند. فعالان حوزه محیط‌زیست، مدت‌هاست توصیه می‌کنند که مردم باید به سمت خرید وسایل الکترونیک دست دوم بروند چون هر چه این ابزارها بیشتر تولید شوند، آسیب بیشتری به کره زمین می‌زنند. و حالا امسال که مردم از نظر اقتصادی در تنگنا هستند، یکباره این توصیه را جدی گرفته‌ و گفته‌اند که می‌خواهند هدایای دست دوم برای عزیزان خود بخرند تا کمی بیشتر در نجات زمین مشارکت داشته باشند. حالا اینکه این ادعا چقدر درست است و مردم چقدر به فکر کره زمین هستند بعدا مشخص می‌شود. موارد پیشین ثابت کرده ‌ این افراد وقتی که دوباره اقتصاد رشد کند و وضعشان بهتر شود، سیاره زمین را فراموش خواهند کرد و دوباره وسایل نو و دست اول خواهند خرید.
امسال به‌خاطر جنگ روسیه و اوکراین و سیاست‌های اقتصادی دوران بعد از کرونا، هزینه زندگی در اروپا بالا رفته است. جنگ اوکراین، به‌خصوص روی بخش انرژی اثر گذاشته و قبض‌های گاز و برق در کشورهای بزرگ و کوچک اروپایی، ‌مردم را شوکه کرده است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید